הלנו אתה או לצרצרנו…גינתר גראס, גלעד עצמון, ואחרים


שינוי בכללי המשחק

בזמן האחרון חלים שינויים מהירים בדפוסי ההתנהגות הפוליטיים באזורנו, ולא תמיד מצליחים להדביק את הקצב. כך, הפלשתינאים שהפסידו בקמפיין המתוקשר של "הצבעת האו"מ" בסוף השנה החולפת, העבירו הילוך ושינו את דפוסי המאבק. בין היתר, מתקיימות קואליציות מעניינות בחו"ל, בין המאבק הפלשתינאי ובין יהודים עשירים מן המפלגה הדמוקרטית, במסלול המפורסם "עוקף ביבי". כתוצאה מכך, גם דפוסי שיתופי הפעולה במאבק לשלום, השתנו. מסימני השינוי , הסערה הקטנה סביב גלעד עצמון, שאינו מוכר בארץ, אך מוכר יותר בחוגי "הסולידריות למען הפלשתינאים ונגד הכיבוש" (השמאל העולמי, זה נקרא בקיצור). עצמון, ישראלי לשעבר, מסמל אולי בעיקר את דפוסי המאבק הקודם, שבו חברו ישראלים רדיקלים לפלשתינאים בגולה. עצמון הוא מוסיקאי בעיקר, והשתתף בפעילות ולאחרונה אף כתב על כך ספר (והתראיין בעיתונות הישראלית עליו). לאחרונה, נפתח נגדו קמפיין מצד אושיות השמאל הרדיקלי, שבו גינוי והתנערות מעצמון, על רקע היותו לכאורה אנטישמי. הפעם ההאשמות המוכרות לא מגיעות מאלן דרשוביץ אלא מאושיות פלשתינאיות וחברים אחרים בשמאל הסופר רדיקלי. קודם היתה עצומה, ועכשיו הסערות והויכוחים כמיטב המסורת בשמאל. מבלי להיכנס לעובי הקורה, זהו סימן נוסף למיינסטרימיזציה של המאבק הפלשתינאי וחבירתו לכוחות ממסדיים, הדורשים לשנות את השיח ולהתאימו לדרישות התורמים.

גינתר גראס עושה גלים
באותו עניין, אך ממקור אחר, הסופר עטור הפרסים שמוכר בעיקר בעקבות העיבוד הקולנועי המשובח לסיפרו "תוף הפח" יוצא בפירסום פרובוקטיבי , בצורת שיר, המבקר מאד את ישראל והסכנות שמדיניותה הבטחונית יוצרת לשלום האזור והעולם. גראס היה במרכזה של שערוריה דומה כאשר לפני מספר שנים חשף את "סודו", שבתור בן עשרה, נער, הצטרף לנוער היטלר (תנועת הנוער הנאצית) והספיק להתגייס לאס.אס (נידמה לי) אך בטרם הספיק לממש את זממו, הסתיימה המלחמה. גילוי זה משליך עתה על התגובות לשירו, ובגרמניה סופג גראס אש חזקה מהתקשורת, וגם הוא מכנה "אנטישמי".

אני ו 8200

מי שעדיין בכלל עוקב אחרי הבלוג הזה והכותבת הח"מ, הופתע אולי לראות שפירסמתי לאחרונה פוסט חביב בבלוג "האמורי" שהיה נשוא ביקורת די משולחת רסן בבלוג שלי, הן בגלל שיוכו הכללי לסביבה החברתית-ארגונית של 8200 והקומיסרים, ומשום הקירבה ל"עיתון הארץ" – מסלקת חדשות שגם עליה כתבתי רק דברים רעים, מאד.
ובכן, אין לגמור על ההלל, לא מכרתי את נפשי לשטן, ולא הצטרפתי למועדון שמסרב לקבל אותי, ולא קיבלתי שום הצעה מפתה שהיתה גורמת לי לחיבוטי נפש.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • א.ב.  On 06/04/2012 at 11:29

    איף יו קנט ביט זם… גוינט ( 🙂 ) זם….

    איכשהו פספסתי את המאמר באמורי, אז מזל שמצאתי כאן את הקישור… אחלה מאמר!

    • irity  On 06/04/2012 at 11:31

      מעולם לא התכוונתי לנצח אותם, אין לי יומרה לנצח את צה"ל ואת עיתון הארץ או כל אחד מהם. אני רק מנסה לשרוד ושלא יקחו את כבשת הרש.

  • irity  On 06/04/2012 at 12:11

    אגב התלבטתי אם להוסיף הסבר. כי לפני שנה בערך כתבתי שם בטוקבקים שאני מציעה לנשים לא לכתוב שם בכלל, גם לא תגובות כדי לא לתת יד לשוביניזם המשתולל ,, ניכוס והדרת נשים. לימים, עשו בעלי הבלוג מאמצים גלויים לשפר את המצב בתחום זה. קיבלתי פניה אישית לתרום לנושא של 2012, והסכמתי, זמן קצר לאחר שהיו שם די הרבה פוסטים של נשים, שאף עסקו במישרין בבעיה זו. יחד עם זה, דעתי לא השתנתה על ההתשלטות על המרחב התקשורתי הלכאורה פרוגרסיבי על ידי חברת גברים, יוצאי יחידות מובחרות. אדם היה מצפה שמשהו, בחמישים שנה, ישתנה, ולא רק מספר היחידה.

  • יוסי  On 06/04/2012 at 21:09

    תודה על הפוסט, כבר חששתי שלקחת הפסקה מהכתיבה. אפשר קצת לינקים לביקור של עצמון בישראל? (לא שמעתי על זה). תודה.

    • irity  On 06/04/2012 at 22:13

      לא ביקור, ראיון ל"עיתון של המדינה"
      http://article.yedioth.co.il/default.aspx?articleid=5448

      אני לא שמעתי עליו הרבה קודם, אבל עכשיו הוא להיט בבלוגים השמאלניים בחו"ל. נראה בחור לעניין, נחמד, ישראלי מאד. (נאה גם, ומנגן יפה, עכשיו הבנתי לאן נעלמו כל הגברים הנורמלים כולם בחו"ל ). לא התעמקתי, אבל ניראה לי דחוף יותר להפגין סולידריות איתו מאשר עם גונטר גראס. גם אם הוא אנטישמי, זה בטח טראומה, כמו כולנו יופט פראוימט, מטפסים עליו בעיקר היהודים והערבים, גועל נפש.

      רפי איתן התראיין לפני הבחירות של "העוקץ הגמלאי" ואמר לרונן ברגמן "מה רע בנאצים" ונבחר לשר בממשלת ישראל. סטנדרטים כפולים.

  • יוסי  On 07/04/2012 at 11:42

    יצא ראיון סביר אפילו. רכשתי את הספר אבל אני עוד רק בהתחלה (ומתקדם לאט..).

    • irity  On 07/04/2012 at 15:40

      אני חייבת להתודות שלא קראתי את הראיון איך שהוא אין לי ממש חשק להיכנס לזה, יש מספיק מזה בבלוגים פה ובכלל. מעייף ולפי ניסיוני עד כה, הדיונים האלה חסרי תועלת למעט למי שמתפרנס מזה.

      מאותה סיבה אני משערת שלא יזדמן לי לקרוא את הספר. התעניינתי קצת ב"הייפ" סביב הנושא, ואיך תמיד יוצא שהישראלי בחבורה נשאר מתחת לערימה הטורקית כמו שקראו לזה בילדותי. ואני תמיד קצת מתעניינת באירועים שמושתקים הרמטית מעל בימות "השמאל" הישראלי. אז הצצתי, לא ממש לעומק. אבל תהנה, ואם יש משהו סופר מרתק, ואם תירצה, תעדכן פה.

      • דרור בל"ד  On 07/04/2012 at 23:53

        חסכתי לך את הקריאה.

        חשוב לדעתי להביא את עמדתם של הפלסטינים החתומים על המכתב. אינני יודע מי הם JVP – קול יהודי לשלום (בפרפרזה על דברי זועבי – הסיסמה הזו יכולה להיות גם סיסמת הבחירות של קדימה. נאמר במקור על חד"ש), אך שם יש הפנייה למכתב אשר נחתם בין היתר ע"י עלי אבו נעימה וע"י עומר ברגותי. עיקר הדברים לטעמי:
        He claims that all Jewish politics is “tribal,” and essentially, Zionist. Zionism, to Atzmon, is not a settler-colonial project, but a trans-historical “Jewish” one, part and parcel of defining one’s self as a Jew. Therefore, he claims, one cannot self-describe as a Jew and also do work in solidarity with Palestine, because to identify as a Jew is to be a Zionist. We could not disagree more. Indeed, we believe Atzmon’s argument is itself Zionist because it agrees with the ideology of Zionism and Israel that the only way to be a Jew is to be a Zionist.
        […]
        our struggle was never, and will never be, with Jews, or Judaism, no matter how much Zionism insists that our enemies are the Jews. Rather, our struggle is with Zionism, a modern European settler colonial movement, similar to movements in many other parts of the world that aim to displace indigenous people and build new European societies on their lands.
        http://uspcn.org/2012/03/13/granting-no-quarter-a-call-for-the-disavowal-of-the-racism-and-antisemitism-of-gilad-atzmon/

        בקריאה בבלוגים ואתרים של פלסטינים בגלות אני מוצא הרבה תגובות של פלסטינים המתרעמים על השוואת הקטסטרופה הפלסטינית – זו של 48 וזו הנמשכת עד היום הזה – לנאציזם או לשואה. זכורה לי תגובה של פלסטינית זועמת במיוחד שאשכרה קיללה יהודיה (שתיהן מארה"ב) שהשוותה איזו פורענות ציונית ספציפית לפשעי הנאצים. האסון שלנו – כך כתבה – עומד בפני עצמו ואין צורך להשוותו לאסונם של אחרים. (ובגלל זה אני סבור שחשוב לקלל – אשכנזים אמנם נוטים להעלב אבל אם יש בהם יושר אינטלקטואלי הם יפנו לגורם קצת יותר נחמד על מנת שיסביר להם מדוע פלוני קילל אותם).

        לעומת זאת, מה שמכונה ראיון בשיח הציוני אינו אלא (כך אני מניח) הוצאת דברים מהקשרם, עריכה מגמתית, תרגום שאיני בטוח שעצמון היה מאשר אותו ועוד ועוד. כמקובל בפרופגנדה הציונית, אלה מערבבים בין יהודי לציוני: "הטקסט כולל גם כמה מההאשמות האנטישמיות הקלאסיות ביותר. בין השאר עצמון טוען כי יהודי ארה"ב "מנסים לשלוט בעולם", מאשים אותם באחריות למשבר הכלכלה העולמית, וקובע כי אישי מפתח יהודים בארה"ב, בהם רם עמנואל, פול וולפוביץ ואחרים, "נשארים בחו"ל במקום לעבור ל'ציון' כי כך הם משרתים את האינטרס הציוני בצורה הכי טובה"".
        ובהמשך: יהודים אחראים למשבר הכלכלי העולמי?
        "כשאני מאבחן את הלובי [המכונה הלובי הציוני בפי המתנגדים והלובי היהודי בפי הציונים] שהביא לקריסה העולמית הכלכלית, אי אפשר להתעלם משני האישים האלה, פול וולפוביץ ואלן גרינספן. ב־94' וולפוביץ כתב שישראל היא נכס אסטרטגי חשוב והוא היה גם הארכיטקט של מלחמת המפרץ — אין לי ספק שהוא ציוני".

        עכשיו לא נותר אלא לברר האם מדובר באי הבנה מצערת בין עצמון לבין חותמי המכתב הפלסטינים או האם מדובר במשהו מהותי. דיונים כאלה כמובן לא יכולים להתנהל מעל בימות ה"שמאל הישראלי".

      • irity  On 08/04/2012 at 13:46

        הי דרור, תודה על ההבהרה וההקשר הרחב. לא ממש הבנתי למה זה לא יכול להתנהל מעל בימות "השמאל הישראלי" אבל ניחא, אתה יותר מומחה ממני בנושא זה. בינתיים, מאחר שעכשיו הפלשתינאים קובעים מי מאיתנו הישראלים "כשר" מספיק , אולי בל"ד תוכל לסייע לי מול פייפל, אשר החליטה שאני פושעת, מאחר שאני מקבלת תרומות מבלי שאני "עמותה רשומה". אני בטוחה שבל"ד לא סובלת מרדיפה כזו, אז אולי המפלגה תפרוש חסותה גם עלי, בתור פסולת שמאלנית, המכונה גם אנטישמית על ידי אלי אשד וחבריו לסיעה (ובחברה טובה בימים אלה, רק בלי הדרכון של גראס, שכן לא הספקתי להתגייס לאס.אס מחמת גילי הצעיר). הסביר לי נציג מלומד של פייפל שגביית תרומות לבלוג פוליטי היא "הונאה" לא פחות, ולא עזר לי שהסברתי שאני הקטנה ביהודה בנושא זה, כמה כבר תורמים לי, והאם אין אינטרס ציבורי לאפשר בלוגים במדינה זו, כמו נניח ב…ארה"ב, מדינה שולית בצד השני של העולם. אמרתי לנציג פייפל שלא אתפלא אם יאסרו על בלוגרים לכתוב בקרוב, במיוחד מאחר שמדובר בחג הפסח, שלא יפנטזו פה האנשים על יותר מידי חופש.

      • irity  On 08/04/2012 at 14:06

        אני מתחילה לחשוד בכל מי שתרם לי (יוסי ?*) שמא זה דומה למקרה של עזמי בשארה, מישהו תורם לך, ואז פתאום את צריכה לטוס לחו"ל לפני שהמשטרה מגיעה…

  • יוסי  On 08/04/2012 at 17:18

    במה אני מואשם עכשיו?

    • irity  On 08/04/2012 at 21:00

      השאלה לא נכונה, במה אני מואשמת, תמיד ? :

  • דרור בל"ד  On 08/04/2012 at 23:18

    את כתבת: "מתעניינת באירועים שמושתקים הרמטית מעל בימות "השמאל" הישראלי". אני הסכמתי איתך. לדעתי, דיונים כאלו לא יכולים להתנהל בשמאל הישראלי-יהודי היושב בתוך המדינה הציונית בגלל חוסר שביעות רצון (גם שלך?) מכך ש"עכשיו הפלשתינאים קובעים מי מאיתנו הישראלים "כשר" מספיק". (פלסטינים ולא פלשתינאים, כדאי לדייק). זה המשך ישיר לאמירתה של זועבי: "הפלסטינים הם שיתוו את הדרך והיהודים המוסריים יצטרפו אליהם". אפשר לראות את זה גם במאבק המכונה המאבק המזרחי וגם במאבק המכונה פמיניסטי.

    היום כותב מאיר עמור: ""מובילי מחאה אשכנזים" לא יסכימו לפנות מקום לטענות מזרחיות משום שהם לא רואים במזרחי אזרחי. מצד שני ככל שמזרחיות/ים ימשיכו לנהל דיאלוג פנימי בלבד ולא ימנפו את הטענה המזרחית בישראל כטענה אזרחית הסיכוי להפוך את הבמה לשלנו לא יגדל…
    אנחנו צריכים להקים חברה אזרחית בישראל. בשפה ובפעולה. הפעולה הזו תלויה אך ורק בנו. "הפעילים האשכנזים" יצטרכו להצטרף אלינו. לא תהיה להם ברירה אזרחית אחרת. כי אין ברירה אזרחית אחרת".

    את הדברים הללו אמר בזמנו גם בשארה. במדינת כל גזעניה אין להם סיכוי להתממש אבל במדינות קצת יותר נאורות (מבחינת הרכב האוכלוסיה שלהן, לאו דווקא המשטר) זוהי הצורה הנכונה לדעתי לנהל מאבק תודעתי. לפני כשנה פגשתי בהודו שני הולנדים והתפתחה שיחה על המשט. המשט עורר סערה תקשורתית גדולה שם עקב הופעות רבות של אחת המשתתפות – אזרחית הולנדית שנפצעה ע"י הפורעים – בכל שידורי המדיה. אותם הטריד יותר מכל מה לעזאזל הנחה את צבא הציוני לנהוג כפי שנהג, ואילו אני הסברתי להם כי העיסוק בעניין זה מסיט את העניין הצבורי מהמצור עצמו. ייתכן כי זו היית כוונתם של הפורעים הציונים מלכתחילה, הוספתי.
    לאחר שהסברתי להם באריכות אודות המשטר הציוני, אמר לי אחד מהם כי אני נשמע בדיוק כמו פוליטיקאי הולנדי (שכחתי את שמו). ומה רע בכך? תהיתי. הוא נחשב לאנטישמי, ענה לי.

    אנשים הגונים ודורשי טוב הנאבקים למען מטרות צודקות נזהרים מאנטישמיות כמו מאש. זה נכון באירופה (ובמיוחד בגרמניה), זה נכון כנראה גם בארה"ב ובעוד מדינות הנחשבות למערביות, וזה נכון גם לגבי פלסטינים ההופכים את הטענות הפלסטיניות לטענות אזרחיות (הצגת המשטר הציוני כמשטר קולוניאליסטי ו\או משטר אפרטהייד וכו'). מצד אחד, ציונים גמורים כמו נתניהו, ליברמן, הלובי הציוני האמריקני, הקהילות היהודיות בגולה, אלי אשד ודומיהם מגחיכים את משמעות המילה אנטישמיות ולטעמי הם מחזקים בכוונת מכוון את התופעה עצמה, מאידך, ישנם הרבה אנשי ימין גזעני באירופה המשתמשים בסבל הפלסטיני ובפורענות הציונית כדי להפיץ את תורתם האנטישמית. אלו נבלות ואלו טרפות אלא שהראשונים תורמים להסברה הפלסטינית ואילו השניים מזיקים לה.

    לא קראתי את דבריו של עצמון פרט לראיון אליו קישרת. סביר להניח כי הייתי מסכים עם רוב, ואולי אפילו עם כל דבריו. אין זה סוד כי היהודים הלבנים שולטים בבנק העולמי, כי השפעתם ההרסנית מכרעת מבחינה פוליטית וכלכלית הרבה מעבר ליחסם בקרב כלל האוכולוסיה וכי הם משתמשים בכוחם לרעה. קל לשנוא אותם ולא חסרות סיבות לכך. במכתב הפלסטיני לא מוזכרת ולו פעם אחת המילה אנטישמיות. כך נכתב:
    Atzmon’s politics rest on one main overriding assertion that serves as springboard for vicious attacks on anyone who disagrees with his obsession with “Jewishness”.
    לעומת זאת, במכתב האשכנזי של קדימה אוסטרליה נכתב (בהפנייה למכתב הפלסטיני):
    We deeply appreciate the statement put out today that re-affirms Palestinian activists' principled stance against anti-Semitism

    עכשיו הפאנץ' ליין: תגובתו של עמוס נוי כפי שהבאתי בארץ האמורי. גם האשכנזי עצמון וגם האשכנזים מאוסטרליה עוסקים בעצמם במקום במאבק הפלסטיני. מה זה חשוב מה אומר הפלסטיני? עצמון אובססיבי לעיסוק בזהותו כיהודי (יהודי אשכנזי – הרי המזרחים לא שולטים בבנק העולמי ולא המליצו לבוש לפלוש לעיראק) מבלי לשים לב כי אובססיה זו מזיקה למאבק הפלסטיני כפי שהם מוצאים לנכון לנהל אותו. גם קדימה אוסטרליה עסוקים ביהודים האשכנזים ונבהלים ממה שהם מכנים – לא הפלסטינים – אנטישמיות. שיח אשכנזיסטי (אשכנזי-נרקיסיסטי) פר הגדרה.

    • irity  On 09/04/2012 at 04:11

      אנחנו מסכימים בגדול על התיאור של המציאות, אני חולקת על המסקנות הנובעות מכך.

להשאיר תגובה

