שמחת תורה ? נו מילא…

שמחתי לקרוא שחיילות צעירות עשו מרד קטן, לנוכח העובדה שלא התאפשר להן לרקוד עם ספר התורה בחג, בעוד הן לובשות מדים ומשרתות את המדינה.

השנה קיבלתי תזכורת על ההדרה התמוהה הזו, שסותרת את רוח החג, שעיקרו שימחה בקריאת התורה, התורה של כולנו.

מאחר שהיו לי זכרונות טובים מחג זה, בעבר, יצאתי השנה לחפש חגיגה ראויה ברחבי הישוב, וסיימתי כמו יורם קניוק, בלי "סעיף דת".

בבית הכנסת הראשון שמצאתי, אמרו לי שאצל האשכנזים עושים את ההקפות בבוקר, והחמצתי את השעה. בזוית העין ראיתי קומץ גברים מתפללים בתוך בית הכנסת השומם, אך התופס מבנה משובח על קרקע PRIME ביישוב הנדלני, כל זה על חשבון משלם הארנונה.

התבדחתי קצת עם הבחור שעדכן אותי, ואמרתי לו שאני אשכנזיה, אז כניראה שנפלתי בין הכסאות, כי לא קמתי בבוקר להקפות של העדה. האיש חייך ואמר שזה לא חשוב, כולנו יהודים. האמנם, שאלתי. והוא אמר "הכל תלוי בך". אמרתי לו, ממרום שנותי, שאני מהאשכנזים שהמדינה יודעת לשלוח לעבודות המלוכלכות אבל אנחנו לא מספיק "יהודים" בשביל היוחסין והגודיז הרוחניים. האיש התכרכם מעט, ויצא להגנת הדת המפוארת, והתעקש שזה תלוי רק בי. האמנם ? האם המחליטים היושבין עם הספרים שלהם באיזה שכונה רחוקה ומסוגרת בכלל סופרים אותי ? לא ממש.

בערב הלכתי להקפות השניות שפרסמה המועצה. אבוי ! אין כניסה לנשים, רק קומץ ערסים צעירים עם כיפות רקדו עם הספרים, ואנחנו, הנשים והילדים, נותרנו הרחק בצד, באיזה אולם ספורט עגמומי, עם מוסיקה מחרישת אזניים, הכל, שוב על חשבוני. משום בארנונה אני כשרה מספיק לשלם כמו כל גבר מיוחס.

יצאתי מעט מהורהרת מ"שמחת תורה" הזה, אך למזלי, למחרת, השתתפנו באירוע שמח באמת, ביישוב, עם ריקודים והופעות, ובלי הטובות של נציגי האל עלי אדמות.

אז אני באופן חלקי בלבד מקבלת את דברי האיש הנחמד שנתן לי שיעור ביהדות ועדות, שהדברים תלויים בי, במובן זה שהתורה תישאר אהובה עלי, כחומר קריאה וגם במגע הפיזי של הגווילים והמחלצות והפונפונים, גם בלי הזמנת הרבנות. אבל זה ביני לביני, ואת יהדותי אינני קובעת, היא נשללה ממני בשמחת תורה זה, על ידי "מי שקובע" וזה בטח לא אני.

אגב, גם הנשים הדתיות שנכחו באירוע של המועצה כעסו וזעמו על ההפרדה, שאינה הכרחית. הצעתי להן שנעשה דבר, אך הן, עדינות יותר, העדיפו לקטר בצד.

על זה אומרים מויחל טובעס, מבחינתי אפשר למחוק את החוזה הבלתי מועיל הזה, שבו רק צד אחד מרוויח, והשני נבזז ברוחו ובכספו ובעיקר בכבודו.

אני מחקתי, אבל לא מספיק חשוב לי ללכת על זה לבתי משפט, אין לי כסף בשביל זה. מעניין הדבר, שלמרות המספר ההולך ומדלדל של יהודים בעולם, המועדון מסלק החוצה גם מי שמתדפק על הדלת. עניין תמוה, אבל כפי שאמרתי פה למישהי,
I DONT QUALIFY, כניראה שצריך להיות או גבר או עשירה מאד, כדי להחשב יהודי בימינו אלה, או שאפשר לקבל אותי במעמד של שיפחה לעבודות מלוכלכות, אז אין ספק שלא מדובר בתשתית רוחנית מקדמת חיים בשבילי, נשאיר אותה למי שמקבל את הטובין. וברצינות, אדם אינו קובע בעצמו את השיוך הקהילתי שלו, ואין כל טעם לקרוא לעצמך יהודי, אם אותה קהילה לא רואה בך חבר בר ערך. לכן, זה לא תלוי רק בך, נהפוך הוא, זה ממש לא תלוי בך.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מיקי  On 25/10/2011 at 10:14

    לא ממש ברור לי למה החיילות צריכות לשחק עם ספר תורה – זוהי לא בובה

    ספר תורה נועד למי שמאמין מה שכתוב בו – הוא לא עוד איזה ממצא ארכיאוני

    • irity  On 25/10/2011 at 13:50

      ממצא ארכיאוני ? לא ברור למה התכוונת.

      אולי לא הבנת. גם נשים שמאמינות במה שכתוב שם , נאסר עליהן לרקוד עם התורה. במגזרים דתיים מסויימים, לא נותנים לנשים להתקרב למעגל הרוקדים.

להשאיר תגובה

