תלונה בהאג "עניין פנימי"

קואליציה של ארגונים ופעילים הגישו תלונה לבית הדין בהאג נגד הכנסיה הקתולית והאפיפיור, בקשר לטיוח והשתקה (ועידוד משתמע וישיר) של עבירות מין נגד ילדים, במסגרת הכנסיה. דוברי הכנסיה הקתולית הגיבו בטענה שמדובר ב"תרגיל יח"צ" וניצול לרעה של הליכי משפט וכיוצב.

בקצרה, בעשורים האחרונים עלו תלונות רבות על עבירות מין שונות מצד כמרים ועובדים אחרים במוסדות הכנסיה נגד ילדים, חלקן במסגרת פעילויות מוסדיות לילדים או בנסיבות אחרות של מתן שירותי דת ויחסי אמון. הנושא עבר כמה שלבים, ראשית בהכחשות ותביעות משפטיות על יסוד "זכרונות ילדות", ולאחר מכן תלונות המוניות, הקמת צוות תביעות ומו"מ שאליו הוגשו תלונות ושולמו פיצויים (לא גבוהים, בעיקר תשלום עבור טיפול שיקומי פסיכולוגי לנפגעים), ולאחרונה עליית מדרגה, עם פשיטות המשטרה בבלגיה, והודאה של בכירים במעשים מגונים. האפיפיור הנוכחי, בתפקידים קודמים, עסק גם בתחום זה, וגם על כך הוגשו תלונות נגדו. עיקר הפעילות מגיעה מארצות הברית, אך הפגנות התקיימו גם באנגליה ובמקומות נוספים בעולם.

הצד המעניין בפעולה האחרונה, הוא הגשת תלונה לבית הדין בהאג, שהתרגלנו לשמוע עליו בהקשרים פוליטיים וצבאיים. בית הדין מקבל אלפי פניות בשנה, אך נידמה לי שמעולם לא נפתחה חקירה רק על יסוד תלונות פרטיות (או ארגוניות) אלא רק ביוזמת ממשלות או גופים אחרים באו"מ עצמו.

יתכן שיש לראות בצעד זה יריית פתיחה לשינויים מרחיקי לכת בדגשים של המשפט הבינלאומי בעיקר בכל הנוגע לפשעים נגד האנושות (וגם פשעי מלחמה, אגיע לזה מייד). שינוי דומה נערך לאחרונה בהגדרות הבינלאומיות ל"מקלט מדיני" אשר הורחבו והותאמו לכלול את קבוצת "נפגעות סחר מין", כקבוצה נרדפת. כמו כן, מזה כמה שנים נערכים דיונים בהתאמת המושג "עינויים" לשורה של נסיבות חברתיות שאינן עונות על ההגדרה הקלאסית (פעולה ממשלתית על רקע פוליטי או במלחמה), כמו רשתות זנות ילדים הפועלות בשיטתיות ובסזיזם מובנה נגד כלואים, ושורה של "הפרטות" בתחום העינויים, על ידי גורמים מסחריים שחלקם מהווים קבלני משנה של ממשלות וחלקם פרטיים לחלוטין.

גם בתחום התרבות הפופולארית ישנו טרנד כלשהו למקד תוכניות טלויזיה פופולאריות בחילוץ נסחרות מין למשל, ולהבנות מסר חינוכי סביב מודל של "גיבור" (שוטר וכיוצב) שעוסק בחילוץ נסחרות למשל, ולא המודל הקודם של נניח חיסול טרוריסטים או משהו אחר. סרט כמו BROOKLYN FINEST הוא דוגמא כזו.

בתוך קהילות הפעילים והמשפטנים בעיקר בתחום זה מתקיים מתח רב בין הגישה הקלאסית הרואה בהפרות זכויות אדם ופשעים נגד האנושות נושא "פוליטי" במובן הצר ובין פעילים המקורבים יותר לחשיבה פמיניסטית או מי ששורשיו בתנועה למיגור העבדות (ABOLITION). נקודות חשובות בשיח זה הן השאלה האם באמת ממשלות ומדינות הן היום הבעיה המרכזית בתחום ההגנה על זכויות היחיד, או שמא זה כבר לא כך. המציאות הגלובלית, לצד הזיקות לפשע מאורגן, תאגידי ענק, וכיוצב, שחקו את כוחה של המדינה כשחקן ראשי, לטוב ולרע.

כמו כן, האם מרכז הכובד הוא רדיפה מוסדרת של ממשלות אחרי "מתנגדי משטר" (או מיעוטים דתיים), או שמא הנושאים הבוערים יותר הם למשל עבדות לבנה, וכמובן סחר בנשים וילדים, עבירות מין ממוסדות (כמו הכנסיה הקתולית) וכיוצב. כללית, להערכתי, במערב המפותח, יש מקום לרפורמה בתפיסות היסוד של ההגנה על הפרט, ברוח הדברים האלה. ואילו בעולם השלישי, עדיין הפרות זכויות האדם מתרחשות בעיקר ברמת המדינה, על רקע פוליטי או דתי, כך שיש מקום לשתי התפיסות. המחשבה המוטעית כאילו המערב "עלה כיתה" ואינו זקוק יותר לנורמות הבסיס של המשפט הבינלאומי היא מוטעית. שיעורי העבדות העולים במהירות בעולם "הנאור" מוכיחים כי הסכנה לחירויות הפרט לא פחתה אלא השתנתה בצורתה.

הבטחתי הצצה לנושא פשעי מלחמה, נושא שגם הוא מקבל תפניות (מינוריות יותר, מטבעו), כאשר התחום של אונס כפשע מלחמה עולה שוב ושוב על סדר היום, ומבקש לעצמו משקל רב יותר בפעילות החברתית והמשפטית לעומת הנושאים הקלאסיים, אם אפשר לקרוא להם כך. מאחר שהמשאבים , כמו חקירות בהאג, הם מאד מאד מצומצמים, מטבע הדברים השינויים איטיים מאד. לדעתי, גם בתחום פשעי המלחמה המקומיים שלנו, שהפכו די פופולאריים בחו"ל לפחות, היה חשוב יותר, מקומית לפחות, לפעול למיגור פשעי מין במסגרת מצב המלחמה המקומי. כלומר, להגיש תלונות לפי הדין הבינלאומי על סחר, אונס, ודיכוי מיני המופעלים בתוך המערך הארגוני של כוחות הבטחון הישראלים על זרועותיהם השונות בעיקר נגד קורבנות מקומיות. כתבתי על זה כמה פעמים. אך כל עוד ארגונים בישראל ממומנים בעיקר לניטור של פשעי מלחמה בהקשר של הסכסוך והכיבוש, קשה להניח שמשהו יקרה בכיוון זה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: