כשאתר העוקץ מצנזר טוקבקים….

 

 

שאלה של סגנון, דרג וזרג

אתמול סבלתי מאחד מאותם ימי תסכול, כאשר המכונית מראה שיא מתחממת, והמוסך מתעקש שאין שום בעיה, ובאמת אצלו בבדיקה, המכונית "התנהגה יפה", ממש כמו במקרים המוכרים שבאים לרופא, ואז נעלמים הסימפטומים רק כדי להופיע למחרת שוב.

בימים כאלה, וגם באחרים, רמת העוקצנות הלא בונה שלי עולה כמו מפלס החום במד המכונית קרוב לשטח האדום, ואין כמו טוקבקים לשחרר לחצים. כך יצא שהתעקצתתי קצת יותר מידי בטוקבק ב"העוקץ" ועוד מול האייקון של האתר, דני גוטווין, בדרך כלל כותב מוכשר שאני נוטה להסכים עם ניתוחיו.

הפעם כצפוי שיחרר גוטווין קיטור לא מעמיק במיוחד על השריפה בכרמל וההפרטה, וכולי וכולי. הכל נכון, אבל באמת, מה זה עוזר, וכך חשתי לאחרונה בקריאה שכבר לא מעניינת אותי של הקיטורים הרגילים, וטכס ההסכמה הצדקני שלא לוקח לשום מקום. הצעתי שבמקום זה, יעבור גוטווין לשיטת ויקיליקס ויביא קצת "חיטוט מהפחים", מידע שיש בו פוטנציאל שינוי, יותר מאשר ניתוחים שיטתיים בימים אלה.

הטוקבק לא פורסם, ביחד עם טוקבק אחר באותו אתר, שנגע לפרשת אינס וההטרדות בצמרת. גם שם נימאס קצת מהמקהלה.

סברתי שאמנם אפשר היה לכתוב את הדברים "מנומס יותר" , אך מה הטעם לצנזר דיון שמתקיים במילא בשוליים הלא משפיעים, שממשיכים לא להשפיע אך לכעוס. למעשה הרגשתי שפסיכולוגית, הפוסטים של הקיטורים על ההפרטה כאילו מעבירים אל הקורא את התסכול, ומצפים שהוא יכיל את התסכול, מבלי להציע נתיב יישום אפקטיבי לשינוי. אך במקום לעצור שם, נפלתי למלכודת ושכפלתי את אותו הלך רוח לא אפקטיבי, ואף לקחתי אותו צעד קדימה, לעבר הציניות. (אם כי לדעתי אכן ויקיליקס מהווה היום מודל פעולה שטרם המשיגו אותו, אך הוא ישפיע על פני הפוליטיקה עוד זמן רב).

לשמחתי, איכשהו, ראיתי בבוקר שגל כץ, קצין המודיעין והוגה הדעות הצעיר, היטיב ממני, וניסח בצורה מנומסת את אותה תחושה של מיאוס ומיצוי ההנאה מפוסטים ליברלים המבקשים להנחיל לציבור איזו תודעת שירות שאין לו והוא לא רוצה אותה מסתבר, כל זה בלווית הלינקוק ההדדי ההולך ומצטמצם של אותה קבוצה שתגובותיה כבר צפויות ולא מחדשות דבר.

גל כץ, גם הוא לא מציע חלופה, אך כניראה שהיותו קצין בצהל מקנה לו בכל זאת יתרון על נשים פרועות, והוא שולט בקור רוח במצב, ולא ייתפס על חם באובדן שליטה זמני , אחרי הכל, הטובים לטיס. גם בהעוקץ משפיע המגדר והדרג על זכות הכניסה, אפילו לטוקבקים…

 

ולגופו של עניין….

יצר הטיקבוק שלי גווע למעשה בחודשים האחרונים, כמעט כליל, מעט יכול להזניק אותי לכתוב בכלל, לפעמים כן. הסיבה שנכנסתי שוב להעוקץ היתה דוקא הבדואים, תחביב ישן שלי, והסיפור של אל ערקיב. כתב העוקץ דיווח (ובעקבותיו הבלוגרול הליברלי המצטצמם, של "תיקון עולם" ודומיו) שלצד הריסת הכפר בפעם המי יודע כמה, הוצב שלט של קק"ל שמודיע על נטיעת יער (בנגב ?) בתרומתם האדיבה של חברי ארגון נוצרי אוונגליסטי עם השם המשעשע "הטלויזיה של אלוהים" (בחייאת). כרגיל, נשפכו מילות הנאצה על הימין המשרת את הנוצרים האוונגליסטים המטורללים, שבעצם מטרתם להשמיד את היהודים לקראת בוא ישוע, וכולי וכולי. האמת, זה הפך להצגה הרגילה והמגוחכת של "נציגי כתות אמריקאיות" עתירות ממון הנלחמות זו נגד זו, בתשלום כמובן, שכן גם דוברי הבדואים בישראל ניזונים מתרומות של מיליונרים אמריקאים, איך לאמר, לא ממש כשרים ומרנינים, אולי לא שוחרי הארמגדון, אבל גם קזינו וסחר בנשים זה לא בדיוק מציאה כשרה.

מאחר שענין הבדואים כן יקר לליבי, ולו מתוקף ההשקעה שהשקעתי בציבור זה מחיי ומעבודתי ומרצי בזמן שעוד היה לי "רשף אידיאליזם" תמים של נעורים, הצעתי בחצי שעשוע וחצי רצינות לשקול צעד יחצני, של פניה בדואית לאוונגליסטים, להזמינם לפעול בכפר, אולי להקים מיסיון, כפי שהם נוהגים בעולם כולו, וכך להציל את הכפר, ולא חשוב איך. אם מדינת היהודים הכשירה את התרומות משואפי השמדתם, מדוע ייגרע חלקם של הבדואים, והאם נלחמים על עקרונות עד טיפת דתם האחרונה של הבדואים דוקא ?

כמובן שמבחינה פוליטית זו כפירה בעיקר, שכן המאבק בשם הבדואים מנוהל על ידי גופי שמאל, שעבורם האוונגליסטים זה שיקוץ בהיכל (היותם מזוהים עם הרפובליקנים ועוד סיבות פחות שיטתיות). ואולם, בסופו של יום, ובהמשך לסעיף הראשון בפוסט שלי, היללות חסרות התועלת נגד ביבי וההפרטה מסתיימות בסוף בהסתגלות, כמו שאמר גוטווין, וכל ליברל בפני עצמו ניזון יפה מאד מכספי נתניהו, ההפרטות וגם האוונגליסטים אם צריך (באמצעות כל מיני שירותים שהם מממנים בישראל, רפואה וצדקה ורווחה).  את הדרישה הטהרנית מפנים כלפי החלשים ביותר…

הטוקבק השני שצונזר

בפוסט הזה התעכב העוקץ על השוביניזם הנורא שהתגלה בפרשת הניצבים, והאופן שבו מתגייסים כולם לטובת הקצינים באופן אוטומטי וכולי וכולי, עוד פוסט די נדוש, גם אם לרובו הייתי מסכימה ביום שאין בו תקלות מיסתוריות במנוע המכונית הישנה. ואולם האם באמת פרשת הניצבים היא "עוד פרשה" של קצינים מטרידים חיילת ? לא בדיוק.

אמנם הועד הפמיניסטי החליט שמפרידים את הביקורת (משמאל) על "עיר ללא אלימות", מהעמידה לטובת המנהלת של הפרוייקט, במאבקה נגד הגנרלים בעלי הזימה, אבל האם הפרדה זו ברובד הטקטי (שאני מסכימה לה, עקרונית) צריכה למנוע דיון מעמיק יותר בשירותים הממלכתיים לנפגעות אלימות, במסגרת משרדי הממשלה השונים (רווחה, משטרה וכולי), סדרי העדיפויות, והאם יש או אין קשר בין ניהול לא תקין ובין התוצאה הסופית, ובחירת סדרי העדיפויות.

הביקורת על הפרוייקט, לפני "פרשת הניצבים" התמקדה כזכור לי בפרוייקט הצבת המצלמות השנוי במחלוקת. אין איש שמאל שיכול לתמוך בהצבת מצלמות כאלה, ובמסר הבלתי חינוכי לתלמידים הנמצאים במעקב, ובכלל לתקדים הממשלתי שמצטרף לזיהוי הביומטרי והפריצה בפרטיות באופן כללי בשם "השליטה בעדר".

יתכן שלא היתה ברירה אלא להכניס פרוייקט זה (שיש לו מהלכים כלכליים בדרגים בכירים), תמורת היכולת לתפקד במישורים אחרים של הנחלת תודעה של אי אלימות בקהילה, אינני יודעת, לא משתפים אותנו בדיונים העקרוניים, אלא רק כאשר איזה ניצב מגזים ומטריד את מי שאסור להטריד.

נקודה חשובה החמיצו דוקא בהעוקץ, ולא במקרה, מדבריה של ד"ר אינס, וזה בקשר למהירות שבה השילו ממנה את כל השיגיה המקצועיים ותאריה, והפכו אותה לבשר עירום, לכלום. הנטיה הזו להתעלם מכישוריו של אדם, בעיקר אשה בישראל, אם היא לא כרגע מחזיקה בעמדת כוח, מאפיינת למרבה הצער לא רק את המשטרה אלא גם משתקפת בהעוקץ, שעיקר כותביו, עורכיו הם גברים שמיחסים לעצמם חשיבות מקצועית מהותנית מעצם מינם, ולא מקפידים בכבודן של נשים, שכישוריהם ותאריהן לא נופלים משל עורכי האתר. לפני שמטיפים למשטרה ולצהל כדאי לפשפש גם פנימה בסיגים המיסוגניים של מי שמחזיקים מעצמם נאורים יותר.

טוקבקים פשיסטים מטורללים ממש, מטעם מגיבי ימין, מתקבלים תמיד לפרסום, הן מתוך פחד לדעתי וגם מתוך איזו אחווה של מאצואים במילואים, החוצה את המחנות.  קשה להטיף לפמיניזם, כאשר כותב הפוסט הוא גבר, העורכים כולם גברים, ואילו את היטוקבקיסטית, אשה כמובן, מצנזקים.

—-

המחול על כבודו, כבודו מחול,,,

אז זהו, אלה הטוקבקים שלי, באריכות כלשהי, והנה, אני רצה למוסך, ואולי בכלל ירד מד החום, לאחר שבעלת המכונית נרגעה והביעה את דעתה בלי צנזורה של "גנרלים" מימין או משמאל.

חג שמח, ואולי השנה בלי הדלקת נרות, יש כבר יותר מידי אש, ושמן, ומדורות..

 

השנה, בוא נדליק חנוכיה של מים …

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • איה  On 07/12/2010 at 14:21

    פוסט מעניין יפה

    נוצרה באמת מקהלה שבחלקה היא צדקנית. מצד שני אי אפשר ואסור לשתוק. בעייה. נראה לי שלפעמים נוצר מצב שהוא בלתי נמנע שבו למיעוט לא נותר אלא לילל ולחפש סיבות להרגיש עליונות מוסרית למול ההתנשאות המוסרנית שהימין מתריס. מאחר שהימין שולט לחלוטין כעת במדינה ודוחק את השמאל לפינה זעירה מוצלת ונטולת כל השפעה השמאל הופך לצעקני. הצעקנות הזאת מצטלמת די רע האמת. וזה באמת נורא מצער

    אני לא חושבת שויקיליקס ייתן מענה לכל זה. הימין משתלט על העולם המערבי אם לא כבר לחלוטין, ולשמאל אין באמת תשובות, כמו שנראה כרגע. נראה לי שהציבור בעולם המערבי כמו בארץ נוטה לעבר הימין הניאו-ליברלי כי החומר מדבר שם ואנשים רוצים חומר, כסף וכוחנות. הטרור גורם לפחד ודרישה לתחושת ביטחון ובשל אלה הניאו-ליברליזם מושך ומפתה. הוא יוצר תחושה שהוא יכול לספק זאת. הויקיליס יכול לספק אשליה של חתרנות. אבל היא נטולת השפעה אם היא בכלל באמת חתרנית. מה שקורה כעת הוא מצג של כביכול. למשל, הבנתי שהיו קטעים שבהם בסופו של דבר נוצרו מצבים שלכאורה לפחות נראו כאילו ויקיליקס שירת אינטרסים של קבוצות טרור כמו אל-קעידא ודומיו. כלומר, זהו סבך מבלבל למדי שצף בתוך כאוס קיומי של עולם פוסט-מודרני

    ובאמת, באופן מצער מאוד נראה שתנועות השמאל מתנהלות בטהרנות ודוגלות בטהרנות בדרך הטיפול שלהם בחלשים. אפילו שאני מבינה את ההיגיון, ואני מבינה ויש, אני לא יכולה שלא לראות את הכאוס שקיים גם כאן כמובן, הסבך הדביק שתיארת פינה משמעותית שלו, של תנועת כספים ותורמים וארגונים – צריך הרי מפה כדי להתמצא בכל זה כדי שלא ייווצרו "התנגשויות" מוסריות, או כאילו מוסריות. ההיגיון הפסיכולוגי, כפי שאני מבינה אותו, של הטהרנים, נכון במהותו. הם אומרים: המלוכלים כבר שם הם נגועים, אבל כשאנחנו באים להגן ולעזור לבדואים "הנקיים" איננו יכולים ואסור לנו בעצם ללכלכך אותם בכספים ובידיים של אלה שמתעמרים בהם; והם תובעים טהרנות. מצד שני, קופץ להגיד מיד ולשאול, באיזה "מלוכלכים" מדובר? מה, איפה אנחנו חיים? במלחמת העולם השניה? באיזה כסף כבר מדובר?… אגב. לא כתבת מה הייתה התגובה שלך בעניין ד"ר אינס. זה מסקרן

  • א.ב.  On 07/12/2010 at 15:06

    חנוכיה של מים זה מבריק…

    יצא לי לקרוא את הטוקבק שלך בהעוקץ אצל גוטווין, ואני לא מבין מדוע הוא נמחק. מינוס אמיתי להעוקץ…

  • irity  On 07/12/2010 at 16:49

    @ איה תודה על התגובה והמחשבה עליה. אני מסכימה שמדובר במשבר יותר רחב מאשר מדיניות הטוקבקים של "העוקץ" ואפילו השמאל הישראלי. עם זאת, אם לא יהיה דיון, אז ברור שגם לא יקרה משהו מעניין, ודיון הוא לא תמיד סטרילי ומנומס. הסיפור של הצנזורה בשמאל הישראלי ובעיקר ההדרה המוחלטת של נשים גם הוא כבר נדוש ונדון, ואין לי הרבה מה לחדש ברובד העקרוני. אני יכולה רק לאמר שלדעתי ויקיליקס כמתודה בעיני זו כן פריצת דרך חיובית ולא חשוב כרגע אם התכנים שפורסמו מקדמים יום אחד את ביבי ויום אחר את אל קעידא, הרעיון הוא צמצום מרחב הסודות והקומבינות, והדרך היחידה לעשות זאת היא לא לשמור סודות וקומבינות. להערכתי, ההתנגדות בשמאל הישראלי לעובדות בכלל, נובעת משחיתות רגילה "וסחר בהשתקות" שמוסווים בכל מיני תיאוריות וחישובים עאלק עניינים ופוליטיים. (זה תמיד נשמע טוב כאשר גברים בעלי דרגות מסבירים זאת, או לחילופין בעלי "תואר דוקטור" במגזר השמאלני) . לגבי הטהרנות, היא מאד סלקטיווית. אם שלי יחימוביץ תומכת באהוד ברק ויושבת בממשלת ביבי זה "טהור" (כי יש לה כוח) ואילו בדואי שיגייס כסף מהאוונגלים כדי לאכול, או מישהו שיגיד שלום במכולת לאיזה ליכודניק חובש כיפה הוא "בוגד", אם אין לו מהלכים וקשרים נכונים. כל העסק מאד לא שיטתי, ומאד נגוע באינטרסים כלכליים צרים ומחנאות. לחלש ממליצים למות ברעב, ואם הוא חי סימן שהוא "משתף פעולה" עם נתניהו, ואז יושבים וכותבים פוסט שבחים על יחימוביץ. (או מישהו דומה). זה מצב ששמט את כל האמינות של השמאל, אבל ממשיך להכתיב את האוירה של ה"אי" שנותר ונלחם על הנישות והמשרות שלו.

    לגבי אינס, הצעתי לדון גם במכלול של מה שעולה מפרשה זו, ולא רק המקטע הברור מאליו של "גנרל נגד אשה מוטרדת", שהוא ממש חלק קטן מאד מהפרשה, ההולכת ומתרחבת (באי יכולת למעשה למנות מפכ"ל, במעורבות של גדעון סער שהיה ראש שדולת הנשים בכנסת, וגם השאלה אם גופי פשיעה מאורגנת חדרו למשטרה שעולה בימים אלה ממסמכי ויקיליקס ומן העובדה המגוחכת משהו שההישג הגדול של משטרת ישראל לאחרונה הוא שהאףביאיי עצר את האחים אברג'ל…). האופן שבו העוקץ טיפל בפרשה זו הוא עגום ולדעתי נובע מכך שכולם מכירים את כולם ועושים כל מיני שיקולים לא שקופים שאינם שונים מהספינים בתקשורת המרכזית. נגמרו הימים של אורטל בן דיין בהעוקץ…שאגב הכוח של האמירה שלה נבע בדיוק מ"הדלפה" ולעג להתחבאות מאחורי "תיאוריות".

    @ א.ב. – תודה, מעניין לא ידעתי שהטוקבק עלה והוסר, חשבתי שהוא צונזר במוקדמות. לעומת זה אם זה היה טוקבק של "סמולן" המפורסם, או "שור-נתניהו" החבר'ה מהמילואים היו מפחדים לצנזר לו…ולא חשוב כמה נמוך ירד.

    @ אורי, אני דוקא בדרך כלל אוהבת לקרוא את הפוסטים של האמוריים, הגם שהתברר שזה עוד TOURIST TRAP של החבר'ה מהמילואים, בלי נשים ובלי אנשים נטולי סיווג בטחוני הולם, בקיצור הסניף של "הארץ=מרצ=משהב"ט" או משהו כזה. אבל לזכותו של גל כץ שהוא הדליף את המידע על עצמו, וקנה את עולמו אצלי בעקבות זאת, לפחות לזמן מה.

  • י.ד.  On 07/12/2010 at 22:01

    יש משהו בצורת הדף החדשה של העוקץ שמרתיע טיקבוק. משום מה הטקובקים במקום לתפוס מקום מרכזי הופכים להיות שוליים למאמר עצמו, מה שנראה לי מפספס את כל מהותם. נו מילא…

  • irity  On 08/12/2010 at 10:33

    י.ד. – אני מסכימה שהשינוי בעיצוב מבטא יותר מאשר ענין טכני, זה התמסד, כה צעיר וכבר….

  • איה  On 08/12/2010 at 12:37

    איריס, לא צידדתי בהעוקץ בעניין התגובות שנמחקו אם ככה עלה מדבריי. אני לא מגיבה בהעוקץ ולא פעילה שם אבל אני מעריכה את האתר הזה מאוד וקוראת בו ממש מיום שעלה לרשת ואני באמת מופתעת. לא מצליחה להבין למה נמחקו התגובות. אולי זו טעות, אולי כדאי לשאול…
    בעניין ויקיליקס. העניין קצת מורכב. בקיצור מאוד אני רוצהלהעיר שהאדם לא מתנהל בבצורה גלויה מיום שפיתח תודעה ומחשבה. כלומר יש תמיד נסתר וגלוי זה לצד זה ולא נראה לי שאתר אינטרנט – הכי "מהפכני" שיכול להיווצר – ישנה את ההתנהלות הזו שהיא גרעינית במהות האדם והישרדותו. מה שיקרה להערכתי הצנועה הוא שמהערכות יפנימו את קיומו של ויקיליקס וישלבו אותו בתוך התנהלותם ושיקולי הדעת ודרכי הפעולה. זה יעשה אולי כמה שינויים שהם יותר בעלי משמעות חיצונית וקוסמטית נראה לי, אבל לא מאמינה שזה יכול לגרור שינויים עקרוניים ומהותיים לעצם טבעם של המוסדות המדוברים הדיפלומטיים וביחסי המדינות
    לגבי ד"ר אינס. שוב התגובה שלך כפי שהצגת אותה כאן גם אם לא מסכימים איתה לא ראויה למחיקה וזה באמת עניין תמוה. בכל אופן, אם הבנתי אותך נכון בקטע הזה – ואני לא בטוחה בזה – אני לא חושבת שאני יכולה להסכים. הדיון שהצעת, אם הבנתי את ההצעה, חשוב, בפני עצמו. אבל דיון בהטרדה המינית חשוב להפריד מכל עניין אחר ולדון בו בנבדל. חיבור עלול לעורר פרשנויות לא נכונות ויותר גרוע, עלול להביא לניצול הערבוב לרעת העניין, לזילות ולזלזול, להקטנה. הטרדה מינית זו הטרדה מינית. לא חשוב באיזה תחום ובאיזה מקום. למעשה, אין הקשרים להטרדה מינית – יש רק הטרדה.

  • איה  On 08/12/2010 at 13:24

    אגב. אני לא מצליחה לקרוא תגובות באתר העוקץ החדש. בכל פעם שאני לוחצת על תגובות בתחתית הדף, הדף קופץ לראשו, להתחלה… מעצבן

  • irity  On 08/12/2010 at 15:06

    תודה איה, שוב.
    כן, יתכן שהאתר עובר שינוי לא רק בעיצוב ובממשק אלא גם בהתכוונות לקהל אחר, ולסוג של "מגזין" ולא בלוג.

    לגבי הנקודות שהעלית, אני מסכימה בחלק, וחלק פחות, מכל מקום אני חושבת שהנקודה היתה אם "מותר" בכלל לקיים דיון או שמא האתר כבר לא מעוניין בזה.

    כמובן, זה אתר מצויין, או היה לפחות כזה.

כתיבת תגובה

