מתכון; מים ; קפה

מאפינס מושלמים, זה אני

זהו, נידמה לי שהיום הגעתי לשלמות בענף מאפינס מסוים שניסיתי כמה שבועות, ואני מוכנה לחלוק את המתכון, אם כי "אצלי זה יותר טעים" כמובן בגלל הרגש והטאץ.

התחלתי את המסע אל המאפינס מטעמי עצלות, כיון שלדעתי זו ארוחת הבוקר המושלמת לילדים, שאינה דורשת התפצקרות, כלים, חיתוכים והכנות. שלפתי מהאבק את התבנית המחוררת שקניתי פעם ולא השתמשתי בה, ויאללה.

לא אלאה בטעויות ובניסויי השוא השונים, ישר לתכלס, המושלם –

חומרים –
רבע כוס שמן
רבע כוס סירופ שוקולד (או, לילדים בריאים וחכמים, סירופ מייפל)
2 בננות
שקית אבקת אפיה
כוס ורבע קמח מחיטה מלאה
מלח
הל
קנמון
אגוזים (או תמרים או מה שבא לכם).
קוקוס, סוכר חום

לעבודה –
מחממים תנור אפייה למאתיים צלזיוס
משמנים תבנית ששה חורים
בקערה מערבבים שמן וסירופ שוקולד ושתי בננות מעוכות. מוסיפים ומערבבים לתוך זה כוס ורבע קמח מחיטה מלאה, שקית א. אפייה, חצי כפית מלח, חצי כפית קנמון, חצי כפית הל, ושתי כפות אגוזי מלך כתושים (או 2-3 תמרים כתושים). מערבבים טוב טוב ואחיד. שופכים לשש הקעריות.
בכוס מכינים ציפוי משתי כפות סוכר חום ושתי כפות קוקוס מגורר, מפזרים מעל התערובת. עשרים שלושים דקות בתנור.

בעקרון הפטנט הוא נפלא, ואפשר לשחק עם החומרים, ניסיתי למשל עם גרגרי פטל (קונים קפואים, אצל הרוסים, או אוכמניות), את אלה עדיף לעשות עם קמח לבן ועם ביצה, טעים אבל פחות בריא לדעתי. אפשר גם לגרר גזר במקום בננה וכולי, לעשות ארוחת בוקר שלמה בתוך המאפין.

דילמת המים
רשימה בהעוקץ הזכירה לי את דילמת המים הנצחית. כאשר גרתי ביפו, כמו שכולם שם יודעים, נזקקתי למים מבוקבקים כדי להמנע מעוגמת הנפש של שתיית בוץ חום ומטונף ומסריח היוצא מהברז. אלא שאחרי שנה בערך התחלתי להרגיש שהמים ה"מינרליים" לא עושים לי טוב, וחזרתי לברז עם כל מיני פילטרים שעולים כסף ולא שווים הרבה. ובאמת, זמן קצר לאחר מכן התגלו כל מיני ליקויים במים המינרליים, בעיקר העובדה שהפלסטיק עומד בשמש ומוציא כל מיני ג'יפות תעשייתיות. מעבר לכך, מי שמאמין לחברות הישראליות שהן שואבות ממעיינות צלולים וזכים שירים יד. עם זאת, החוויה של מי הברז ביפו היתה קשה ומציקה ובסוף עברתי לצפון הרחוק, ושם מי הברז טעימים וטובים (במקום שבו גרתי שואבים מבארות מקומיות די נקיות ומשתינים לכינרת כדי שהתל אביבים ישתו).

לאחרונה כאשר חזרתי למרכז, יחסית, הבעיה חזרה. למרות שמנוי וגמור איתי שמי הבקבוק המינרליים לפחות תוצרת ישראל ובתוך פלסטיק, מסוכנים לבריאות לעומת מי הברז בישראל, הרי החוויה של כוס מים חומים ומקציפים, שמותירה סימני חול בכלי המטבח לא מאפשרת אלא להיזקק שוב לבקבוקים, שהם גם מגעילים, גם יקרים וגם…כבדים לאללה.

אני מניחה שעיקר הבעיה נעוץ באיכות הצנרת דוקא ולא המים עצמם, אבל זה לא משנה, גם חלודה וטינופת בוץ אינם נעימים לצריכה, הגם שיותר בריאים משיירי פלסטיק מחומם. מה עושים ? מקטרים.

טיפ רטרו

אני שותה די הרבה קפה, ועד היום השתמשתי במחממים החשמליים, שהם נוחים ומהירים. אך בגלל הסעיף הקודם, המים במרכז הארץ, הקומקום החשמלי הפך למלכודת ג'יפה, בקרקעית שלו הצטברו כל מיני יצורים וזיהומים, והרגשתי שכבר לא נעים לשתות קפה ככה. התלבשתי על ניקיון הקומקום בשיטה הישנה, עם חומץ, ומרוב יסודיות, נוצר חור בקומקום שהתקלקל. בין לבין התחלתי להרתיח את המים בפינגאן קטן מצופה טפלון (הסוג הפשוט, 25 ש"ח), והחלטתי לא לרכוש שוב קומקום חשמלי. התברר לי שנכון יותר, מכל מיני בחינות, להרתיח את המים על האש, אני לא יודעת אם הקפה טעים יותר, אבל חשוב גם תהליך ההכנה, שחזר להיות מודע יותר, איטי יותר, טיקסי יותר, כראוי למשקה המלכים.

אז אני אמנם שותה "אינסטנט קופי", כלומר "נס" גבישים רגיל, אבל לפחות עכשיו אני מתפנה לחשוב על ההכנה כדת וכדין. מומלץ !. (ככה גם מתפנה מקום על השיש שמתמלא בגדגטים דבילים).

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אורן  On 30/10/2010 at 11:35

    הפתרון שלי הוא מים תוצרת חוץ
    הייתה לי התלבטות דומה לשלך, גיליתי שהמים המינרלים של שופרסל למשל הם מהאלפים האיטלקיים, בדומה למים של סן בנדטו.
    זה לא מבטיח כלום אבל נשמע יותר אמין מהמעיינות של החברות הישראליות.
    הם גם לא יקרים יחסית למי בקבוקים – 10 ש"ח לשישיה.
    ובנוסף אני מרגיש טוב כי אני עוזר למשק המים בישראל ולא תומך בחברות שגוזלות משאב טבע יקר בארץ לטובת רווח קל.

    • irity  On 30/10/2010 at 12:22

      רעיון טוב. אני קונה את המים שכתוב עליהם LIFE
      אולי זה גם כן מחו"ל ? אולי מטורקיה ?🙂

  • אסתי  On 30/10/2010 at 12:14

    אני מאנשי הסקונס. פטנט מופלא כשנופלים עלייך אורחים בלי הודעה מוקדמת.
    כשאחזור (כי כרגע אני טסה מכאן) אעלה לך מתכון עוד פשוט יותר מזה של המאפינס ותוכלי להפוך את שתיית התה לטקס בריטי מלכותי.

  • רוני ה.  On 30/10/2010 at 13:28

    בעיקרון הפילטרים דווקא פותרים את בעית המים הלא נקיים. הכי טוב זו מערכת של שלושה פילטרים, אבל כדי להיפטר מהחלודה מספיק פילטר אחד שיושב על הכניסה של המים לבית (למשל אחרי מד המים). ההתקנה לא אמורה להיות יקרה והפילטר עצמו זול (אולי 20 ש"ח) ומחזיק כמה חודשים. הפילטר המומלץ הוא של 5 מיקרון ויש פילטרים עד 20 מיקרון (לחלקיקים גדולים יותר).

  • היום הכל מטורקיה גם אם רשום אחרת

    • irity  On 30/10/2010 at 13:40

      רוני תודה, אני קניתי את המיכל מפלסטיק שמכניסים לו במכסה פילטר, משהו כזה. לא יעיל, מעצבן ו…יותר מעשרים ש"ח. אבל תודה על העצה, אנסה אולי את הפילטר של החלודה שמומלץ על ידך.

      • רוני ה.  On 30/10/2010 at 13:52

        את כנראה מתכוונת לפילטר של בריטה ודומיו – זה פילטר פחם פעיל. פילטר כזה מסנן אפילו בקטריות אבל לא זו הבעיה בדרך כלל. לפילטר פחת פעיל יש גם חיסרון שאם לא מחליפים אותו אחרי חודש מצטברות בו בקטריות וזה עלול להיות מסוכן.
        הפילטר שאני מדבר עליו הוא מסנן פשוט בלי פחם והוא לא מסוכן גם אם שוכחים להחליף אותו (אבל אז הוא מתחיל לנזול), וכל אינסטלטור אמור לדעת להתקין אותו. כאן יש תמונה של מוצר מסחרי כזה (לרוב מתקינים משהו גנרי ולא מסחרי). בצד ימין רואים את מד המים הרגיל: http://www.gal-al.co.il/ViewContentPage.aspx?id=42

      • irity  On 30/10/2010 at 14:18

        תודה ! אבל כמה עולה לשלם לאינסטלטור ?

  • irity  On 30/10/2010 at 13:41

    ל
    דירות למכירה והשכרה (?? מה זה פרסומת חינם באתר ? נא להעביר דירה בתמורה), נכון הכל מטורקיה, לא מי יודע מה איכות, אבל זול.

  • רוני ה.  On 30/10/2010 at 14:27

    מן הסתם זה תלוי באינסטלטור. לא נראה לי שזה עובר את ה-300 ש"ח.

    • irity  On 30/10/2010 at 15:29

      חשבתי שאמרת עשרים ש"ח, זה עולה אלפיים ש"ח עם הכל. זו אספקה של חצי שנה מים מינרלים.

      • רוני ה.  On 30/10/2010 at 15:40

        איך הגעת לאלפיים ש"ח? מה שהאינסטלטור עושה זו פעולה חד פעמית: הוא מפריד את צינור המים ממד המים או חותך את הצינור הזה ושם שם מין גליל פלסטיק ובתוכו יושב הפילטר. אחרי שהגליל הזה מותקן שמים בתוכו פילטר ואת הפילטר הזה מחליפים כל כמה חודשים. ההחלפה של הפילטר נעשית על ידי סיבוב של הגליל עם מין מפתח מיוחד.

  • יוסי  On 30/10/2010 at 20:52

    מים חומים מהברז זו הגזמה פראית שלא ראיתי בשום מקום. לא ביפו ולא בשום מקום אחר. כנראה שהברז, הצנרת במצב מחורבן ביותר. צריך פשוט לעבור דירה או לדרוש מבעל הבית לתקן.

  • irity  On 30/10/2010 at 21:19

    יוסי, אני מייד עוברת דירה🙂, לאן בדיוק ?

  • יוסי  On 31/10/2010 at 14:03

    מעודי לא ראיתי לא ביפו ולא בת"א בכל הדירות שהייתי בכל חיי והייתי ברבות מים חומים יוצאים מהברז. כנראה שמשהו לא תקין בדירה הספציפית או בבנין הספציפי שבו את גרה. להסיק מברז אחד או מדירה אחת על כל מה שקורה ביפו, בת"א, בישראל זו שגיאה.

    • irity  On 31/10/2010 at 15:09

      רק בשבילך הלכתי שוב לברז, מילאתי כוס, ואללה חום. אתה מוזמן לבוא לבדוק. למיטב זכרוני זה היה המצב גם בדירה ביפו. מאחר שבשני המקרים מדובר לא בפרוייקט יוקרה, יתכן שאתה צודק וזו בעיה בבניין, אני לא פוסלת את האפשרות. אבל זה אומר שיש עוד אי אלו בתים כאלה, והתוצאה היא זהה, אי אפשר לשתות את המים.

כתיבת תגובה

