חומר לפרשנים

 

בומרנג

 

קל עכשיו לפרשן ולתת עיצות לרוב, כאשר יושבים ביציע הגליאדטור וצופים במערכת המשפט שלנו מבצעת חרקירי לאור יום. יש בדרמה הזו את כל המרכיבים הטובים לעלילה מותחת, והפרקים שלנו הרבה יותר פנטסטיים ומקוריים מכל סדרת "עורכי דין" הוליוודית.

לפי הדעה בשוק, "ידיעות אחרונות" עושה יד אחת עם אולמרט, וכולם ביחד קמו לחרב את הבית של חשין, והוא הרי איים שהוא יגדע את היד, כלומר זו מלחמה "עד הסוף" משני הצדדים.

לכן, לפי פרשני השוק, מישהו "מכר" את הקלטת הלוהטת של סגן הפרקליט, וכולם שמרו עליה טוב טוב, עד התאריך החשוב, ימים ספורים לפני תחילת המשפט של אולמרט. בית המשפט נקלע למצוקה, בין הכעס על הקומבינה ובין הכעס על הפרקליט ש"נתן להם נשק" וגם העליב בפורום פרטי, את מערכת המשפט שהוא בשר מבשרה.

למתבונן מהצד, כאמור, זה ניראה יותר טריוויאלי. מרצים בפני סטודנטים נקלעים לאמירות מן הסוג שהוקלט מתוך האוירה של חוסר רשמיות, והקירבה לנוער צעיר שטרם ראה את העולם האמיתי. נידמה לי שנוהל זה אפילו רצוי, כדי שהתלמידים לא ישקעו באילוזיות מזיקות בקשר למה שצפוי להם בפרקטיקה. מרצים בעלי פרופסורה, אלה שהיו תמיד במגדל השן, חושפים בדרך כלל את התמימות שלהם, ולאחרונה אפשר לאמר שיש תלישות מוחלטת בין החלק האקדמי בתחום הוראת ומחקר המשפטים (בארץ) ובין הפרקטיקה, והדברים ברורים למי שקורא מידי פעם מאמר או אפילו פוסטים של פרופסורים שלא ראו את "השוחות" מימיהם. צריך לזכור שעד לפני זמן לא רב מקצוע המשפטים כלל לא היה אקדמי אלא בתחילה נלמד בדרך של ,שולייה" (כמו שלומדים נגרים ב"גילדה" של בעלי המלאכה או שולייות קוסם, אם תרצו משהו מחמיא יותר) ואחרי כן במכללות של שנתיים, בערך, אפילו בישראל שלאחר המנדט. כיום יש תהליך שלדעתי הוא "אובר" (OVER) אקדמיזציה, בארצות הברית למשל, התואר הראשון במשפטים חייב להלמד אחרי תואר ראשון מלא בתחום אחר, וכיוצב.

אין לכך כל הגיון מקצועי לדעתי, והראיה לכך הוא אותו עורך דין ירושלמי ותיק ומשגשג שניהל שנים פרקטיקה מצליחה, עד שבמקרה לחלוטין נתפס, והתגלה שהוא בכלל מתחזה. מכל מקום, טוב שפרקליט מתבטא בחופשיות בפני תלמידיו וחבל מאד שמישהו ניצל זאת לרעה ורץ עם הקלטת לעיתון של המדינה. אבל זה דרכו של עולם, וזו באמת הפרקטיקה 101, שלמדו הסטודנטים היטב, ולא ישכחו.

 

זה מחזיר אותי לאחד השיעורים האחרונים שלימדתי בפקולטה למשפטים בירושלים הנשגבת. אמרתי לסטודנטים שלפי הבנתי את המתרחש כיום, חבל על זמנם בשינון מאמרים ופסקי דין ארוכים. ילמדו לצלם שופטים בפוזה עם המזכירה, או שיסחטןו את הצד השני, וישיגו תוצאות הרבה יותר טובות וזולת מאשר התמודדות עם ,"החומר". ומאז זה רק הולך ונפרש במלוא הדרו.

 

דחיה במשפט

החלק השני של הפרסה הוא העובדה שהמשפט אכן נידחה, כלומר התרגיל הצליח, וזו לדעתי טעות, אם כי ככל הניראה יש בקנה הזה עוד תחמושת, וזו היתה יריית איום, שאחריה ישקלו שוב את ההליך הזה, כניראה ולמרבית הצער. אינני יודעת אם אולמרט אשם או לא, וזה לא משנה, השיעור שייחרט שוב, וזה לאחרונה מנהג, זה שמערכת המשפט מתכופפת כמו כל כנופיה מול איומים בסגנון מאד לא אקדמי ומשפטי.

 

אפשר בהחלט לשלוח עורך דין אחר, זהו דיון פורמאלי ראשון, ולקיים אותו כסדרו בלי לתת לציבור עוד לחם ושעשועים ודם לארוחת בוקר, כאשר גם כך, מערכת המשפט סובלת מדימוי נחות ובצדק מוחלט, למרבה צערי לאמר זאת בימים אלה, שכל אמרה משמשת נשק בידי מישהו.

 

הרושם המתקבל הוא שאפילו בייניש "כפיפה" ללחצים של המאפיה, ועירעור עצביה, הן על ידי הנעל של פיני, ואחרי כן הפצצה של עו"ד קרוב. זהו קרב התשה מהסוג שכל מתדיין מכיר בסקאלה קטנה יותר, אבל לא פחות אלימה ומאיימת. בהתחלה קצת אלימות סמלית, אחרי כן הכפשות, אחרי כן מוצאים חוליה חלשה בתוך "המחנה" שלך, ובסוף…התיק הוכרע גם בלי דיון. כיום, אגב, אין צורך לזרוק נעליים על שופטים (בשלום ובמחוזי) הם מתקפלים בפני הבריונים מראש, למה לספוג נזקים.

 

מומלץ לקרוא, קריאה קלה ונעימה, את הספר "המתמחה" של גל אמיר, שעוסק אמנם בבית משפט בעפולה ובנצרת, ובעלילות המערכת ב"קטן" יחסית (ארגון פשע ערבי מקומי ומשטרת מחוז הצפון), אבל החומרים די אותנטיים לטעמי.

 

עצות בחינם

כאמור, קל לפצח גרעינים ולזרוק קצת עגבניות לזירה,פעם לפה ופעם לשם, וקשה יותר לבצע. לדעתי, עם כל כמה שזה נראה הפוך,מבחינת האינסטינקט להתגונן, המערכת צריכה לבצע בדק בית שהולך אחורה עשרים שלושים שנה, כדי לעקור מן השורש את האלימות שהשתלטה עליה וביערה כל חלקה טובה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • סרנה  On 15/02/2010 at 17:11

    תודה

  • איריס  On 15/02/2010 at 19:01

    כן, כניראה מרתק מבחוץ מפחיד מבפנים

  • איריס  On 18/02/2010 at 00:59

    שאול, תודה באמת אבל זה לא המקום

    פינקי, מה קורה לכולם שנהיו פרנואידים…אני הסרתי את הפוסט, כמו את רוב הפוסטים מאז ש"רשימות" הודיעו שנסגר האתר. אני כותבת באופן שגרתי באנגלית במקום אחר. צר לי.

    מאחר שאני לא בטוחה לגבי גורל הבלוג (הארכיון) אני משתדלת לא להוסיף לו משקל כי אצטרך למצוא איחסון על חשבוני איפה שהוא. מעבר לכך אני מבטאה מה שעובר לי באותו רגע, כאשר יש סקנדל עסיסי, אבל אז אני תוהה לשם מה אני בכלל כותבת.

    מי שהנושא של החטיפה וניצול לרעה של ישראלים על ידי מי שאמורים להגן עליהם, מעניין אותם, מוזמנים לפנות במייל.

    המדיניות שלי בנושא מיילים, עם זאת, היא זיהוי מלא ובר אימות של מי שכותב אלי כי לא בא לי להתכתב עם אנונמיים במטותא.

    אני משערת שאיווט הנורא וביבי האיום יודעים במה מדובר ואירע לי בקנדה, כמו שהם ידעו מה קרה קודם בנושאים האלה, ואני לא מצפה שמי מהם יעשה משהו למען האזרחים שנפלו במערכה ללא עוול בכפם. לכל היותר יגישו כתב הגנה כמו שהגישו לליליאן, עאלק שאנחנו – האודים העשנים – חייבים להם תודה שהם לא הרגו אותנו, כי זה מה שהיו עושים לנו, באחריות, באיראן . או ברוסיה.

    אז אני לא מחזיקה נשימה לקבל את הצק עם השבע ספרות שצריך לשלם לי, אם זו השאלה, אז אין חידושים. ברגע שיהיו, אשמח לעדכן.

  • בן עמי  On 18/02/2010 at 09:21

    מצד אחד, שגית כשהערכת מראש וכתבת כאילו המשפט של אולמרט כבר נדחה.

    המשפט של אולמרט לא נדחה.

    מצד שני, הבעת דעתך שעל המשפט להערך ולהמשך במועדו ודעתך התקבלה על דעת בית המשפט, שכאמור, לא נענה לבקשת הדחייה.

    עוד צד:

    עמדה לפנינו בקשת דחייה ולמרות שהדחייה נדחתה,
    אני חש דחייה חזקה מכל מה שזז בעיניין זה ובסיבתם.

  • בן עמי  On 18/02/2010 at 09:23

    0

  • איריס  On 18/02/2010 at 10:30

    לדעתי בקשת הדחיה מצד הפרקליטות היא הבעיה, כלומר היא מבטאה כניעה וחוסר מקצועיות (נניח שהפרקליט היה לוקה בשפעת החזירים, האם אין לו מסייע שהוכשר למקרה כזה ?) ולא חשוב כבר מה השופט פסק

    אני שותפה לתחושת הדחיה הכללית מכל הפרשה. .

כתיבת תגובה

