עוד על ילדים מחוננים עם בעיות ; ובשבח האיטיות

 

 

 

היו פה ברשימות בעבר כמה וכמה דיונים ופוסטים על ילדים מחוננים עם "הפרעות התנהגות וקשב", חלק סיפרו על הבלוגר עצמו וילדותו הקשה, וחלק על צאצאיהם או באופן כללי עקרוני לימוד וחינוך.

 

מצאתי את הרשימה הזו, ב"ארגז כלים" לאיתור מחוננים והעשרת החינוך שלהם, זו רשימה שמאפיינת "מחוננים בעלי תת הישגיות בבית הספר", שזה ענף בולט בקרב הקבוצה של מחוננים בכלל.

 

בהקשר של מערכת החינוך הישראלית, הרשימה הזו היא "גליון אישום" שמוביל לענישת התלמיד, הוריו וכולי וכולי. הרעיון של הרשימה, עם זאת, הוא לראות את ההתהגות כמתנה, הזדמנות, אתגר, לשיפור השירות למחונן המפריע.

 

אין טעם להתעסק בכלל עם המערכת, אבל הורים עשויים להשכיל ולדעת שהרבה פעמים כשרון בולט, או מחוננות כלשהי, מגיעים עם "חבילה", וזו מעין הנחיה של הילד, להורים, איך הוא רוצה לקבל את העזרה וההוראה, או איך הוא לא רוצה שיפריעו לו במה שיש לו לעשות.

 

 

 

 

 

 

BEHAVIOUR PATTERNS

Underachieving students may display either aggressive or withdrawn behaviour patterns. Gender differences are evident in the tendency towards aggressive behaviour in males and withdrawn behaviour in the few identified female underachievers.

Does the student demonstrate the following aggressive behaviour
patterns?

Yes

No

Stubborn refusal to comply with requests?
Attention seeking by varied strategies?
Disruption of others instead of work – exploitation of any opportunity?
Continual rejection of set work with such reasons given as
"I already know it"?
Absence of self-direction in decision-making?
Continual alienation of peers because of aggressive behaviour and negative attitudes?
Yes No
Lack of communication with peers or teachers?
Tendency to live in a fantasy world?
Preference for working alone rather than in a group?
Little in-class work undertaken?
Little attempt made to justify behaviour?
(Whiteman, 1980)

 

 

חשוב לשים לב לאמור בפתיח, שיש הבדלי מגדר משמעותיים, ילדות לא יהיו תוקפניות כל כך וגם עלולות דוקא לכבוש את האגרסיה ולהפוך אותה נגד עצמן, כמקובל בעדה.

 

———————————————————–

Busy, Busy, Busy

 

…and "What happens when a candle is burned at both ends?"

Busy, Busy, Busy

 

 

החברה והיחיד

 

בישראל, שצרכי הקולקטיבים השונים מקבלים בה דגש מופרז עד מוחלט, חשוף המחונן לניצול ביתר, כלומר, להפיכתו ממחונן ממומש לFREAK SHOW, או ליצן תצוגה, כאשר "הגדולים" משתמשים ביכולות מסויימות לצרכים לא ממש קדושים ומכל מקום, לא מתגמלים נפשית או רוחנית או כספית, למחונן.  צד אחר שכתבתי עליו בעבר, הוא "גיוס הדמיון לצה"ל", כלומר צרכי הבטחון הופכים את המחונן ובעל הדמיון ל"ילד ביסכון" של גיוס למכונת המלחמה, סוחרי הנשק והאדם, וכל כיוצב'. כשרון של משחק (דראמה), יצירתיות והמצאות, כמובן זכרון פנומנאלי או יכולת לחיות בדמיון, מהווים משאב דרוש במערכות טוחנות ורומסות שאין להן כבוד בסיסי לרוח האדם, אלא לחישובים מסוג אחר ונמוך. ביחד עם תרבות של ניכוס, פגיעה בקניין אינטלקטואלי, וחקיינות, נוצרת סכנה נוספת של שעבוד. אפילו איינשטיין, בערוב ימיו, הצר על כך שכשרונותיו בסופו של דבר נותבו להרס העולם, וגם הבין שהיה זה הכשרון שמשך אליו את הכוחות היותר אפלים בחברה.

 

זכור החלק בסרט האלמותי "מגנוליה" על הילד המחונן שאביו הופך אותו לליצן של תחרויות טריוויה בטלויזיה, ומתייחס אליו כמו לכלב בקרקס. וכך גם המפיקים בתוכנית, שמתעניינים ברייטינג בלבד, ולא נותנים לילדים אפילו להשתין. זהו צד אחר, הצד הקפיטליסטי ניצולי שמאיים על המחונן.

 

הדמות של הפרופסור המפוזר, האמן המיוסר, והוון גוכים הלא רומנטיים קיימת על רקע של חברה בורגנית, נצלנית או על רקע כמו ישראלי, קיבוצניקי כזה (או סיני פיאודלי) שבו היותו של אדם "בולט" מעל השאר, מאד מאיים ומעורר קינאה שאסור לבטא אותה במישרין אז היא הופכת להרסנות עדרית.

 

החיפצון מתחיל כמובן במערכת החינוך ב"גיל הרך", כשמו כן הוא, רך ונכון להשפעות והרס.

 

על הרקע הזה, חשוב לקרוא ולהפנים את המאמרים האחרונים על SLOW LIFE ועל האטת הקצב של ילדים (במיוחד מחוננים), והחשיבות של נביטה איטית ובבטחון הרחק מהשפעות וגירויים, וגם אינטרסים שאינם לטובת האדם עצמו, ואשר מרגע שנחשף אליהם, אי אפשר כמעט לשלוט בהם.

 

שורת ה"כוכבים" האמריקאים הידועים, שכשרונם לא הציל אותם מהרס על ידי כוחות גדולים מהם, ג'קסון למשל, מרילין מונרו מסוג אחר, גניס גופלין , גים מוריסון וכולי, והכוכבניות שחייהם הרוסים ונקרעים לגזרים בידי ציבורים זרים וגסים (ספירס, לאחרונה, וגם מדונה עם כל הכוחניות שלה לא נמלטת מגורל זה וימים יגידו). גם היוצר המדהים ליאונרד כהן, שהופיע פה לאחרונה, ואשר דוקא שמר על עצמו והעדיף פסקי זמן ארוכים מאד של שתיקה והזנה רוחנית, נפל קורבן לפני מספר שנים לתאוות בצע, וכל כספו נשדד ונגזל על ידי סוכנים שהוא בטח בהם, חברות הפקה וכיוצב. זו אחת הסיבות שיצא לסיבוב ההופעות הזה, כדי שתהיה לו פנסיה, עד כדי כך. והוא גם שהזהיר, שהיונה תמיד כלואה…

 

אז בתור הורים, לעצמנו (ל"ילד הפנימי" וגם לילדים שלנו או של אחרים, התפקיד שלנו לשחרר את היונה, ולהקפיד שהיא תשאר חופשית.

 

 

היצירות המדהימות מתוך http://www.telegraph.co.uk/culture/culturepicturegalleries/6407277/Bent-Objects-by-Terry-Border-The-Secret-Life-of-Everyday-Things.html?image=2

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • איריס  On 04/11/2009 at 16:54

    אי אפשר לעדכן את הפוסט ולכן תחכו ללינקים ולעוד תמונות מדהימות

  • איריס  On 04/11/2009 at 22:05

    העוצר נגמר

  • שרון רז  On 05/11/2009 at 08:29

    קראתי במקרה על עניין ההורות האיטית שכותבים עליה עכשיו, וגיליתי שזו ההגדרה פחות או יותר לאיך שאני מתנהג עם ילדיי, לא לדחוף, לא להאיץ, לא ללמד יותר מדי, לתת להם לחיות ולהתפתח בקצב שלהם, פשוט להיות, לאהוב
    מסכים עם מה שכתבת כאן על הנושא של החיים האיטיים, חשוב בעולמינו ההולך ונהייה מהיר ומסוחרר יותר מרגע לרגע

  • איריס  On 05/11/2009 at 09:24

    שמחתי לקרוא על טרנד ההורות האיטית. אם כי התאכזבתי מעצמי שאני זקוקה לאישורים כאלה מבחוץ.

    ל"מכונאי", הייתי מוחקת אבל למזלך (קצר הזמן) הממשק לא מאפשר מחיקה. נא לא לזבל לי פה. תודה

  • א.ב.  On 05/11/2009 at 09:57

    ואשרי שאיפשרו לי אותה.

  • מרב  On 07/11/2009 at 12:49

    לא מאפשרת איטיות? מה לעשות שיש לי ילדה פרח, חכמה ורגישה אה-מה-מה, איטית משהו. בית ספר רגיל פשוט אינו מאפשר לילד להיות בקצב שונה מבלי לקטלג אותו כ'בעייתי,' 'עצלן,' וכו'.

  • איריס  On 07/11/2009 at 14:20

    להתעמת עם המערכת או לנטוש אותה. לשתיהן יש מחיר ויש יתרונות. החלטה שלך.

    הבאתי את החומר פה כדי להראות ל"מערכת" שזו ערכה לאיתור מחוננים עם תת הישגיות במערכות חינוך. כלומר, את לא לבד, ויש מה לעשות. אני בטוחה שמשרד החינוך, בדרגים המקצועיים, ער לזה, הבעיה היא המורה בשטח…אפשר להרביץ למהנלת או למורה, שמעתי שהם מבינים את השפה הזו :))

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: