קופת חולים מכבי והקומבינה של "15% השתתפות"

 

אחוזים אלסטיים

בחודשים האחרונים שמתי לב שכל קניה שגרתית של תרופות עונתיות עולה אקספוננציאלית מן הפעם הקודמת. שוב, שבוע שעבר, הלכתי לקנות קצת אנטיביוטיקה ועוד כמה שגרתיים של העונה, ויצאתי עם מאה ושלושים ש"ח השתתפות עצמית עאלק. הפעם זה כבר היה מוגזם. קניתי בסך הכל – אנטיביוטיקה לי, אנטיביוטיקה לילד (טיפול אחד לכ"א), וכנ"ל תרופה נוספת נגד תילוע. בסה"כ ארבע מרשמים, יצא 130 ש"ח, כאמור, "תרופות חינם".

בירור עם הרוקח העלה שכל בקבוק נפרד של סירופ אנטיביוטיקה מחושב כ"מנה". לא רק זה. התרופה עולה במדף, ללא טובות של "מכבי", בס"ה 18 ש"ח. אני משלמת 13 ש"ח, ולא 15% ככתוב. למה ? כי לפי החישוב של הרוקח, זה 13 ש"ח אגרה בכל מקרה. ומעל הסכום הזה מחושבת ההשתתפות של מכבי. מה יצא ? על סדרת טיפול שגרתית אחת, שילמתי למעשה מחיר מלא פחות הנחה סמלית של 5 ש"ח לבקבוק. כך על הכדורים וכיוצב. כל אריזה זוכה לכותרת של "מנה", ומחוייבת אוטומטית ב"אגרה" של 13 ש"ח. לדעתי כל החישוב הוא עבירה גדולה על החוק.

 

לפי החישוב החדש של "מכבי" עם סופרפארם למעשה הלקוח משלם מחיר מלא, ואני תוהה מה קורה כאשר התרופה עולה, במחיר המקור שלה, פחות מ"האגרה" האם גם אז אנחנו משלמים את "האגרה" לשמחת מכבי ושותפותיה העסקיות.

 

פוליטיקה בחישוב ה"מנות".

עיוות נוסף שבו נתקלתי בחודשים האחרונים נוגע לאופן חישוב "המנה". זה התחיל בחוצפה קטנה ועבר כאמור לחוצפה גדולה, שכל מארז שרירותי הוא "מנה". אבל לגבי תרופות כרוניות, כמו שאני מקבלת ללחץ דם, זה יוצא ממש מצחיק. אני למשל מקבלת 5 מ"ג של חומר כלשהו. אפשר לרכוש אותו בכדורים של 5, ואז מדובר בשלושים כדורים לחודש. מארז אחד כולל 20, וכך יוצא שאני משלמת שתי "אגרות" של 13 ש"ח לחודש. לעומת זה, אם הרופא רושם לי את זה כחצי כדור של 10 מ"ג, אני זוכה למחצית התשלום, כי המארז מספיק לארבעים יום. האמנם אלה הוראות מכבי ? אין לי ספק שלא. לגבי אלה שצריכים לקחת 10 מ"ג ליום, נידמה לי שהמלצת הרופאים היא לחלק את זה לשתי מנות של 5, אבל אז משלמים פי ארבע, אז אולי כדאי לוותר על כמה חולים מיותרים, העיקר שמכבי ירוויחו עוד כמה גרושים על סל הבריאות. האמת, זה לא גרושים, עשו חישוב על כל הקומבינות האלה, ותכפילו במיליונים…

 

לבסוף, הפגיעה הזוחלת בחולים ממשיכה. לאחרונה הודיע מכבי שהיא מפסיקה להשתתף בתרופות מסוג בודיקורט, שזה סטרואידים לחולי אסטמה (באינהלציה). ללא שום הסבר הגיוני, מגיל 4 עולה שיעור ההשתתפות (שכאמור גם הוא די אלסטי) למחצית. אסטמה אינה מחלה נדירה, אך היא מסכנת חיים, ואין תחליף לחומר הזה. מדוע שונו ההוראות ? למכבי פתרונים.

 

עורך דין מישהו ?

אינני יודעת מה אומר החוק ומה התקנות. על טופס המרשם כתוב משהו לקוני שמפנה ל"הסדר שייקבע" בין הקופה לבתי המרקחת…מה שבטוח, מישהו עושה קופה יפה על הגב שלנו הלקוחות, ועל גב הקופה הציבורית.

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אורית  On 26/07/2009 at 14:58

    כחולה כרונית את זכאית לתקרת הוצאות:
    http://www.knesset.gov.il/MMM/data/docs/m02048.doc

    בנוסף, החודש יצא משרד הבריאות בהנחיות חדשות המורות לייצר אריזות תרופות עפ"י המנה המקובלת. בכתבה הבאה את יכולה לראות למי לפנות במקרה שאת נתקלת בחריגה:
    http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20090714_1099949

  • איריס  On 26/07/2009 at 17:23

    מדוע הקופה לא מיידעת ? מאיפה אני צריכה לדעת על התקרה ? מדובר על שנים של החזרים, לדעתי צריך לתבוע תביעה ייצוגית. זה שערורייתי. מעבר לכך, תחשבי על הקומבינות בין גופים כמו מכבי ברמה המקומית ובין סופרפארם למשל…חגיגת.

    אני לא מבינה איך אני יוצאת עם ששים וחמשה ש"ח לטיפול אנטיביוטי שגרתי לילד ? זה מחיר של אמריקה בלי שום ביטוח. עצם חלוקת המרשם לפי בקבוקים הוא עבירה על החוק. הרי אם הייתי לוקחת אותה תרופה בכדורים (זה מה שאעשה פעם באה) ולא בסירופ פתאום זה עולה רבע ? הסיפור פה נשמע פלילי, ולא רק עניין של לופ הול בתקנות.

  • איריס  On 26/07/2009 at 21:38

    נמחק.
    הטרדות ייחסמו

  • איריס  On 27/07/2009 at 18:37

    איי פי 81.199.250.64
    נמחק

  • חיליק  On 29/07/2009 at 12:16

    האם תלונתך היא רק כלפי מכבי? ביתר הקופות זה שונה?

כתיבת תגובה

