מחירות לעבדות

men are born free, but everywhere they are in chains. – רוסו

מחירות לעבדות ובחזרה

 

חג הפסח מייצר תפוקות מרשימות בכל הקשור לתהליך השחרור מעבדויות כאלה ואחרות לחירויות כאלה ואחרות. איש כטוב עליו ליבו ועטו, מפיק דברי חכמה וטעם, באמת, על אותו תהליך מופלא, הן באישי והן בקולקטיבי, מהיות בורג במכונה של מישהו אחר, למצב של אחריות ושליטה. בדרמה הפסיכלווגית אפשר להשוות את התהליך לשלב האינדיווידואציה שמתרחש או לא, בשלב מסויים בחיי האדם, בדרך כלל לאחר גיל ארבעים. זה השלב שבו אדם יכול לתפקד כיחיד בעל בחירה מול החברה (והאלוהות, אם יש לו כזו), או להישאר ברובד ההשפעה הקולקטיבית או ההסטורית-משפחתית שלו.

 

אין ספק, זו דרמה הראויה לשמה, ולחגים וגיבורים, ומלל רב.

 

ואולם, כל עבדות מתחילה במקום כלשהו, בדרך כלל באובדן החירות, שכן, נכון המשפט שכל בני האדם נולדו שווים, בצלם אנוש, וחופשיים. חלקנו מאבדים את החירות עם היוולדנו, וחלקנו נמכרים או מוכרים עצמנו, לאחר מכן. לדעתי, לא מספיק כתבו על הדרמה הזו, ויש בה לקחים וחשיבות גדולים מאד, שכן =אם לא נכנסים לצרה מראש, אין צורך ביציאת מצרים , מכות, אותות ומופתים.

 

 

תהליך ההשתעבדות גם הוא לא חד ופתאומי, ובטח לא מיידי, גם הוא תהליך, אולי מהופך וסימטרי, ל"יציאת מצרים" על שלל סמליה והתמשכותה לאורך ארבעים שנה, דור בא ודור הולך, עליות ומורדות. אותו מקרא שנתן לנו את משה ופרעה, נתן לנו גם הרבה הזדמנויות עצובות לבחון את התהליך ההפוך, כמו מכירת יוסף או הגליות ושעבוד לאחר תבוסות צבאיות, או שלטון רע בשוטים ועקרבים  

הסיבה שאני מתעכבת על השבתת השמחה הזו, מעבר לעובדה שחירות ועבדות הן תהליכים משלימים ומעגליים, אסל ובסל אחיו, כמו היין והיינג,   באופן כללי, אני לא מחבבת את התוקעים בחצוצרות החירות שלהם, כאילו חירותם תלויה באיכותם הסגולית ובאומץ ליבם, שכן, אין חירות ללא עבדות, כפי שאין אור ללא חושך, ויתר על כן, אין חירות אישית ללא עבדות של מישהו אחר, כל עוד העולם בנוי כפי שהוא, ולא נגאל מהיות כל אדם שולט ברעהו להרע לו (קפיטליזם וכולי). 

שנית, גם בחיי האדם יש ויהיו מצבים של חירות יחסית, ויש – של עבדות (למשל, גיוס חובה).

  חשוב להימנע ממצב של עבדות, וחשוב מאד לדעת לצאת לחירות, כי זו מהות החיים. הבחירה, ההחלטות, ההפעלה של ה"אני המוסרי" על העולם,  ובכל זאת, עוד מילה טובה על העבדות, ועל הספרות שהיא הפיקה, והחכמה, והשירה, והמוסיקה, והתובנות שלא יסולאו בפז על העבדות שבאדנות. 

Gotta Serve Somebody

You may be an ambassador to England or France,
You may like to gamble, you might like to dance,
You may be the heavyweight champion of the world,
You may be a socialite with a long string of pearls

But you're gonna have to serve somebody, yes indeed
You're gonna have to serve somebody,
Well, it may be the devil or it may be the Lord
But you're gonna have to serve somebody.

You might be a rock 'n' roll addict prancing on the stage,
You might have drugs at your command, women in a cage,
You may be a business man or some high degree thief,
They may call you Doctor or they may call you Chief

But you're gonna have to serve somebody, yes indeed
You're gonna have to serve somebody,
Well, it may be the devil or it may be the Lord
But you're gonna have to serve somebody.

You may be a state trooper, you might be a young Turk,
You may be the head of some big TV network,
You may be rich or poor, you may be blind or lame,
You may be living in another country under another name

But you're gonna have to serve somebody, yes indeed
You're gonna have to serve somebody,
Well, it may be the devil or it may be the Lord
But you're gonna have to serve somebody.

You may be a construction worker working on a home,
You may be living in a mansion or you might live in a dome,
You might own guns and you might even own tanks,
You might be somebody's landlord, you might even own banks

But you're gonna have to serve somebody, yes indeed
You're gonna have to serve somebody,
Well, it may be the devil or it may be the Lord
But you're gonna have to serve somebody.

You may be a preacher with your spiritual pride,
You may be a city councilman taking bribes on the side,
You may be workin' in a barbershop, you may know how to cut hair,
You may be somebody's mistress, may be somebody's heir

But you're gonna have to serve somebody, yes indeed
You're gonna have to serve somebody,
Well, it may be the devil or it may be the Lord
But you're gonna have to serve somebody.

Might like to wear cotton, might like to wear silk,
Might like to drink whiskey, might like to drink milk,
You might like to eat caviar, you might like to eat bread,
You may be sleeping on the floor, sleeping in a king-sized bed

But you're gonna have to serve somebody, yes indeed
You're gonna have to serve somebody,
Well, it may be the devil or it may be the Lord
But you're gonna have to serve somebody.

You may call me Terry, you may call me Timmy,
You may call me Bobby, you may call me Zimmy,
You may call me R.J., you may call me Ray,
You may call me anything but no matter what you say

You're gonna have to serve somebody, yes indeed
You're gonna have to serve somebody.
Well, it may be the devil or it may be the Lord
But you're gonna have to serve somebody.

Copyright ©1979 Special Rider Music

 

 

ולסיום קצת תמונות (בלי קרדיט, למשמיצים) מההפגנות באנגליה מול כינוס ה G20, העבדים מרימים ראש !

 

מפגינה קשישה מבקשת מגורדון בראון למנוע מהבנקים להמשיך ולחרבן עלינו. ישר ולעניין

 

 

מפגינים מסתירים את פניהם מפני המצלמות של המשטרה הפזורות בכל מקום (ראה למטה)

 

תזכורת למעמדות העליונים, שהרחוב יכול לשרוף את המועדון

 

 

מפגין טוען ששירותי הבטחון הבריטים ביצעו את הפיגועים של 7-7

 

 

הנשק הסודי – מצלמות

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אזרח.  On 08/04/2009 at 22:41

    הגדול.
    So long as man remains free ,he strives for nothing so incessantly and so painfully, as to find someone to worship.

    Fyodor Mikailovich Dostoevsky.

  • אבי  On 09/04/2009 at 00:43

    סרטון הראה שהמשטרה היכתה את המפגין שמת בבריטניה
    http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/crime/article6061961.ece

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 09/04/2009 at 08:10

    אכן,
    יפה כתבת…

    כהשלמה- אבל לדעתי חירות אינה בהכרח רק ההפך מעבדות. יש לה זכות קיום משל עצמה. לא רק העבדות היא שמגבילה את החירות, אלא גם גבולות שונים שמוצבים לה, כשזה לא בצדק.

    לדוגמה המצלמות שהזכרת למעלה.
    הם יוצרות גבולות לחופש של הפרט, עד כדי כך שהוא נאלץ לכסות את פניו!
    למה בדיוק הוצבו המצלמות?
    לכאורה "כדי למנוע פיגועי טרור"
    למעשה- נראה בעתיד בכמה מיקרים ישתמשו במצלמות כדי להגביל את ההפגנות, הלגיטימיות, המופנות נגד המושכים בחוטים, יחסית ל"מניעת טרור".

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 09/04/2009 at 08:12

    עוד משהו,
    כשהתחלתי לקרוא את המאמר, ישר חשבתי על השיר של בובי דילן, ורציתי לצרף קישור… ואז ראיתי שכבר עשית זאת…
    בחיי…

  • אורן  On 09/04/2009 at 08:40

    האדם המודרני במקרים רבים פוחד מחירות ומחופש ומוסר מרצונו את חירותו למשטרים מגבילים

    כתב על זה אריך פרום בספרו מנוס מחופש
    http://cafe.themarker.com/view.php?t=973683
    http://www.kinbooks.co.il/htmls/page_6417.aspx?c0=17026&bsp=13739

  • איריס  On 13/04/2009 at 17:30

    לכולם

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 18/04/2009 at 09:02

    חשבתי שהעיקוב זה בגלל ההנג אובר מהמצות… אבל כבר שבוע עבר…

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: