אופס….נפל ?

משחקים רציניים

 

שלשום קיבלתי את הלפיד במשחק הרשת "הלינק.שלא נגמר", מהבלוגרית "אקס אקסטרימיסטית", המנהלת בלוג מצליח, סביב אמנות, פרובוקציה חברתית (זה הכינוי שלי לפעילות מסוג זה, גם פה), ובכלל, אשה אינטליגנטית (כותבת גם בהצבר האינטרנטי "ההם"). יש לי 72 שעות להוסיף חוליה ולהעביר את הלפיד, מהם נותרו עוד 24. מחכה לתשובות משני מתוקים, ונצא לדרך…

 

מילה על סיקור טלויזיוני שטחי

לא יכולתי להמלט מערוץ 10, ש"דחף" כל השבוע את הפרומואים המזעזעים על כת גואל רצון ושלושים נשותיו, בכל דקה אפשרית. יש לי מה לאמר על הפרומואים של ערוץ 10, אבל בפעם אחרת, כי זה ראוי לפוסט נפרד.

אני מאד שמחה שהתקשורת "מגלה" את נושא הכתות בישראל, וכתבתי מה שיכולתי על המגיפה הזו, עוד בימים שהסיינטולוגים התנקשו וירטואלית בכל מי שטען שהם "כת" בכלל. יש כמה בעיות, בעיני, בטיפול בכתות בישראל. אך החריפה שבהן היא ההכחשה הכמעט מוחלטת שישראל, כחברה, נגועה בתופעת הכתות המסוכנות בצורה עמוקה מאד, ושורשית. מעבר לכתות המיובאות, יש פה כניראה מסורת די מוכחשת של קהילתיות כיתתית, שהתחבאה לה בין המלחמות והמהפכות הלאומיות, ובעיקר בסדק הרחב שבין הדת לחילונים. יש לי השערה מסויימת, שהנוהל "הכיתתי" השתרש עמוק בחיי הגלות, משום הבידוד היחסי של הקהילה היהודית, ההתקבצות ב"חצרות" סביב מנהיג כריזמטי כזה או אחר, החשש "לכבס כביסה מלוכלכת בחוץ" ועוד משתנים שהפכו את החברה היהודית לחממה של כתות, שלא היה להן אפילו מודעות עצמית של היותם "כת". מאפיינים כאלה היו קיימים בודאי גם בקיבוצים ובמושבים, בכלל ישובים קטנים וחקלאיים מועדים יותר לפורענות הזו, בכל העולם.

מה שהוביל  עד כה את הדיון ב"כתות" הוא האופנה האמריקאית כמובן, ולכן מבנה הניתוח מיישם אוטומטית את כלי הניתוח האמריקאים, את המונחים השאובים משם, למרות שאין באמת הרבה קשר תרבותי בין הצמיחה של כתות שם וכאן (למעט הכתות הגדולות והחדשות, כמו הסיינטולוגיה, השייכות כבר לעידן החדש של עשרים השנה האחרונות).

אז מה ראינו כאן ? שוב היטפלות לסרדינים, דוקא "כת" (לכאורה) שהיא גלויה על פניה, ה"גורו" הוא מזרחי משכונת התקווה שקל לטפס עליו (כמו על עוזי משולם) ולהפוך אותו לדייביד כורש, לצורך השיווק העצמי של "המומחה" התורן. העובדה שהוא מעין פוליגמיסט מקלה על "הנאורים" לתפוס פוזה של …פמיניסטים, בקיצור כמה טוב שיש גואל רצון, וכל השאר הם צדיקים לידו. אך גם תחקיר שטחי חשף את הרקע היותר מעניין לתופעה. המרואיינות שנבחרו לתחקיר היו צעירות, יפות, אשכנזיות "מבית טוב", שרמזו בקול רם לרקע המאד בעייתי ממנו הגיעו. אחת מהן סיפרה שהוריה המבוססים שלחו חוקרים פרטיים כדי לברר איפה היא, אבל לא כדי לשמור איתה על קשר. זה בעצמו ניראה כאינדיקציה לדפוס "כיתתי", ויתכן שחלק מהנשים אכן נפלטו ממשפחות השייכות לכתות אחרות שהטביעו בהן את הדפוס. מבין הכתות, כניראה שגואל רצון הוא הרע במיעוטו (ובאמת, אין סימנים לאלימות מינית, לפדופיליה, סמים, ניצול כלכלי בוטה, וכיוצב. בקיצור זו כת "לייט"). יש להניח שככל שתרוסק יותר רשת הבטחון בישראל, יצמחו עוד קומונות כאלה, שפותרות במידת מה את מצוקת הקיום.

אלא מה ? לחקור את ההורים שלהן, את הקהילה "המבוססת" ולבחון את הסימנים ה"כיתתיים" באותן הקהילות המבוססות, זה כבר דורש קצת יותר אומץ, ואין חשש שערוץ 10 יפגין משהו מזה. בינתיים נשארנו עם תחקיר מצויין על תופעה מעניינת, ודיון דל ועלוב עם כמה מונחים באנגלית שגילגל "המומחה" כדי להרשים אותנו.

בוא נגיד שאם גואל רצון הוא "בעיית הכתות בישראל" אז מצבנו היה מעולה. הבעיה היא, שלא כך הדבר, והכתות המסוכנות חיות ובועטות בקרב המעמדות המוגנים מחיטוט פטרוני של ערוץ 10. בעיה נוספת היא הפסיכולוגים, שנהנים כלכלית ממיזמוז התופעה והפיכתה לאוצר מטמונים בלתי נידלה למומחים. הפסיכולוגיזציה של הנושא הופכת אותו ל"בעייה אישית" , ולאיתור מעגל בלתי נדלה לטיפולים אינסופיים, בבעיה שהיא בעצם תופעה פלילית וחברתית (וכמובן כלכלית, איך שכחנו). עובדים סוציאלים ופסיכולוגים הם מתכון בטוח להנצחת מחלות חברתיות והפיכתן לקטסטרופה של ממש, כיון שהם מתפרנסים ומתוגמלים על חשבון תקציבים שמיועדים למטופלים שלהם, ושהיו פותרים כמובן את ה"בעיה" של כל נפגע באופן אישי.

 

,ובלי צניעות

בלי צניעות הפעם, כאשר אני צופה בתוכניות האלה אני יודעת שהייתי עושה את זה הרבה יותר ממה שהוגש שם.

גם מגזין טיים הקדיש לנושא כתבת שער, ובניגוד לערוץ 10 לא הלך לירות על הקנטים, אלא חיפש מטרות קצת יותר חזקות ומשמעותיות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • בן  On 13/02/2009 at 13:50

    למרות שבעניין הקומונה אני חולק עלייך במקצת, גם מהתחקיר השטחי אפשר לראות שמתחת לפניי השטח המצולם מתנהל משהו אחר לגמריי.

  • איריס  On 13/02/2009 at 14:22

    אני בטוחה שהביטוי קומונה בעצמו מעורר בבשרך חידודין חידודין. נפלא.

    ראיתי את הצדדים הפחות נחמדים ב"קומונה" מתחת לשטח, עם זאת, מאחר שבארבע השנים האחרונות אני חיה קרוב מאד למצב של חוסר אוכל ומוצרים בסיסיים (בריאות, דיור וכולי), אומר לך שהברירות הניצבות בפני אדם שנוחשל כלכלית אינן משובחות בכל צורה שתבחן אותה. מה שראיתי שם זה נשים שיצאו מהביבים ומצאו לפחות
    1. בית נקי ומצוייד היטב
    2. סיוע מספיק כדי לשמור על צלם (הן נראות בהחלט מטופחות ובריאות מספיק).
    3. להביא ילדים בלי חשש הם יחטפו על ידימערכת הרווחה, או סוחרי סמים שכונתיים.
    4. לא נאנסות ולא מוכרות את גופן, ואם אפשר לראות בזה מכירת הגוף, לפחות זה פעם בחודשיים ולאותו קליינט שלא ניראה סוטה ואלים, אלא עדין ומותש. יש מצבים הרבה יותר גרועים מזה.

    מה שבלט לי מאד, בנשים הצעירות במיוחד (אלה שנראו "מבית טוב") זה שלמרות המוצא המעמדי שלהן, הן כניראה נקלעו למצוקה כלכלית קיומית, ומאד היה מעניין לדעת למה. הרבה יורת מעניין מאשר גואל רצון שניראה בעצמו קורבן של ניסוי חברתי של השד יודע מי.

    לדעתי המפתח הנכון לשאלות שצריך לשאול הוא "יש לך הצעה יותר טובה ?", אם אין חלופה, אז גואל רצון אינו פחות "משרד הרווחה, מאשר העמותות שגונבות כסף ואוכל מפיות רעבים ומוכרות לסוחרי השטחים, או פקידי הסעד שמנצלים מינית את הקלינטיות, או הפנימיות של המדינה שהן חממה לפדופילים וסדיסטים.
    בוא נחזור רגע לקרקע המציאות, החיים זה לא פיקניק. המדינה צריכה ללכת למקור הראשון, וזה ההורים של הנערות-נשים, ולהטיל עליהם חובה לשאת בהוצאות המחיה של הנשים הללו וצאצאיהם. כל עוד זה לא נעשה, והוא איכשהו דואג להן להגנה, מה רוצים ?

    שישלמו הבטחת הכנסה וישתקו, הנה יש מישהו פותר להם בעיה. אני חושדת שמשרד הרווחה מפחד מתחרות🙂

  • חנה בית הלחמי  On 13/02/2009 at 16:00

    אני מתחבטת כבר במגוון נושאים שהם גם הסימפטום וגם הבעייה. יש לי תחושה שהכת של גואל רצון היא מסוג העניינים הללו.

    לגבי חטיפה ע"י הרווחה – חכי, עכשיו יתלבשו עליהן בחסות הצדק והצדקנות, ויגיעו איתן למצב שהביאו את משפ' חביב בזמנו – שמרוב יאוש על חטיפת ילדיהם ע"י הרווחה פרצו לכנסיית הבשורה, הפכו לעבריינים ונתנו סיבה מצויינת לרווחה לקחת להם את הילדים (שהם כבר לקחו).

  • בן  On 13/02/2009 at 16:11

    למה שיעורר בי משהו, אוליי חוץ מרגש נוסטלגי? לא כל כך הבנתי. נראה לי שאנחנו צריכים ליישר את הקו בין הדימוי שלך על עצמי לבין עצמי.

    בכל מקרה, אני חושב שהפן הרגשי לא פחות חזק מהכלכלי כאן ואני לא אתפלא אם נפלו לרשתו גם נשים שממש לא היו על סף רעב. ל"צוד" בחורות בחנות ספרים דווקא מעיד על זה שהוא מכוון על רקע אחר של הנשים.

    לא הבנתי את הפיסקה האחרונה, האם ההורים צריכים לשלם את הוצאות המחייה של ילדיהם באופן כללי, או האם ההורים של הבנות של גואל צריכות לשלם את הוצאות המחייה של ילדי גואל?

  • איריס  On 13/02/2009 at 16:13

    בצורה מעשית.

    לגבי הלינק הלא נגמר, לפי החוקים אסור לי להעביר למישהו מרשימות, זה קופץ מבלוגיאדה אחת לשניה. ככה יצא שוב שהדרתי נשים, אבל נתתי למישהו שרציתי ומתאים לו.
    אמיתי סנדי, עוד מעט הפוסט הרשמי

    אני ראיתי רמז בתוכנית לכך שההורים מהקיבוץ כבר זוממים לקחת את הנכד אליהם, וזה כניראה מה שמתוכנן בעקבות התוכנית ושיתוף הפעולה שלהם.
    מכת לכת, כוחנו עולה, ובקיצור מהפח אל הפחת וחזרה לפח. נשמע מוכר ? ואללה

    שימי לב איך הקיבוצניקית הזו התעודדה שלפי "חוקי הגואל" אסור להורים שלה לחבק אותה. או לגעת בה. נקודות למחשבה.

    לדעתי, מי ששלח את ערוץ 10 זה קומץ הורים (היותר מבוססים, השאר בטח שמחים להיפטר מהפה נוסף), שנלחמים בבנות שלהן.
    זה ניראה לי הזדמנות טובה לעלות לשידור לא ?

  • איריס  On 13/02/2009 at 16:28

    מהפוסט על שוורצנגר התרשמתי שאתה לא שוחר שיתופיות, אלא קפיטליסט בסגנון אמריקאי אינדיווידואליסטי. אולי החמצתי את המניע, עבר קיבוצניקי מעיק ? זה המקום לדון בזה. היום – קבוצת תמיכה !

    המשיכה הראשונית יכולה לבוא מסקרנות נעורים בחנות ספרים, אבל ההמשך וההישארות חורג מזה וקשור למה שיש או אין לנערה להשאיר מאחור.
    הן גם העידו על כך שיש הבדל עצום בין הזבל שהן היו בו קודם, והמצב הנוכחי (הטוב לכאורה). על מה מדובר ? איזה דברים כל כך נוראים חווה נערה צעירה כל כך, שהקומונה הזו מהווה בשבילה מקלט ?

    כסף, התכוונתי ההורים של הפילגשות הללו צריכים לשלם את מחייתן ומחיית הילדים-נכדים, ואז יהיה להן חופש להחליט אם להישאר עם הגואל או ללכת. כרגע לא השתכנעתי שזה לא בעצם פתרון קיומי לנשים שיש להן די הרבה בעיות, שעולה הרבה כסף לטפל בהן. והבית המשפחתי שלהן (משפחת המקור) אינו מקום בטוח עבורן.

    מה ניראה לך שהן יכולות לעשות לפרנסתן בדיוק ?
    כלום. אז זהו. תמיד תחפש את הכסף, ורק אם זה נפסל לגמרי, חפש שגעונות.

    תקרא למשל את הפוסט של שועי רז, אדם עם יכולות, השוקל להתגייס לצה"ל כדי לפרנס את משפחתו. מה עדיף ? גואל רצון או פשעי מלחמה ? וזה הרבה יותר מצומצם וגרוע לנערה שרוטה מבית רע, הברירות שיש לה הן רעות בכל מקרה.

  • חנה בית הלחמי  On 13/02/2009 at 16:56

    אני ממליצה עליך לשידור, הזווית מעניינת ולא מופרכת (מה גם שעל רשויות הרווחה אני מאמינה את הגרוע ביותר, וכתבה כזו מתחילה בדר"כ מהלשנה של בעלי עניין).

  • בן  On 14/02/2009 at 11:32

    היתה לי ילדות מאושרת, זאת ההתרשמות הראשונית שלך מהפוסט של שוורצנגר שהיתה מוטעית. (אני לא כל כך מצליח להבין איך טסט, ביטוח ואכיפת החוק אומרים קפיטליזם בסגנון אמריקאי, מה גם, ששוורצנגר תפס את תשומת לבי דווקא בגלל המעורבות הסביבתית שלו).

    אני גם לא מצליח להבין למה ההורים צריכים לממן את הילדים והנכדים? בשביל לאפשר להם אופציית הימלטות מהקבוצה? זה מה שיעזור? לדעתי, כמו במקרי עבר דומים, הבנות יקחו את הכסף וישתמשו בו בשביל לממן את גואל והקבוצה ולא בשביל לאפשר לעצמן מרווח נשימה לקביעת החלטות עתידיות.

    אני חושב שאנחנו גם לא מכירים מספיק את המקרה בשביל לדעת בוודאות שלא נעשו נסיונות כאלו בעבר. מקרה הבחורה שהוריה שלחו חוקרים אחרייה, לא בהכרח אומר שההורים לא רצו להיפגש איתה, יכול מאוד להיות שהם התייעצו באנשים בעלי נסיון בתחום שנוטים להעדיף פעולות בלתי ישירות במקום פנייה אישית לחברת הקבוצה, מה שבדרך כלל מוביל לניתוק המשפחה לחלוטין.

    בוודאי שרצון חייב לתת להם אלטרנטיבה שתהיה מספיק טובה בעיניי הבנות בשביל להשאיר מאחור כל מה שהן משאירות מאחור, אני פשוט סבור שמדובר באלטרנטיבה רגשית ולא כלכלית.

    אני גם לא מסכים עם המשפט ברוח לנין, חפש את הכסף, אני חושב שאפשר לשנות אותו לחפש את הרווח. רווח לא חייב להיות רווח חומרי ויכול להיות גם רגשי.

    חשוב להדגיש שהבנות לא היו אמהות חד הוריות כשהן נכנסו לקבוצה. ככה שהשיקול הכלכלי הנוכחי שיש להן, לא היווה את אותו משקל לפניי הכניסה לקבוצה.

    אם כבר העלית את הסיינטולוגיה בפוסט, אז בלינק הבא יש ספר שנכתב על ידי בחורה שהצליחה לצאת מהסיינטולוגיה, שימי לב (אם יהיה לך זמן לקרוא אותו, אני בכל אופן ממליץ) מה קרה כשההורים ניסו לעזור באופן אישי, ואיך הם לקחו צעד אחורה והתחילו בעזרה עקיפה לאחר מכן.

    http://www.cs.cmu.edu/~dst/Library/Shelf/xenu/

  • איריס  On 14/02/2009 at 12:08

    מכוון ?

    מה לא ברור בקשר שבין שלילת זכויות עובדים זרים ובין קפיטליזם דורסני ? איכות סביבה סבבה, קודם כל אנשים.

    נסכים לא להסכים על השקפות עולם. סיפורי חילוץ מרגשים לא פותרים את בעיית הכתות אלא מנציחים אותם. אין זו דרמה משפחתית פרטית, אם כי עומדת מאחורי זה דרמה משפחתית. מדובר בכשל מבני, שהפתרון שלו הוא מבני, ובטח לא התמודדות "רוחנית" עם כל כת וכת, יש מיליון ורסיות של גואל רצון וקצת פחות ורסיות של כתות גדולות יותר. תתחיל להתמודד "רוחנית" עם כל חנטריש שחושב שהוא גילה את אלוהים ?

    רשת בטחון חברתית לכל אדם באשר הוא אדם מייבשת את רוב הביצה שבה מקננות הכתות (ביצות כלכליות כמובן). אכיפת חוק זה חלק חשוב שני. אין מה לדבר על "חילוץ מכת" בלי מרכיב כלכלי. "המחלצים" עושים כסף, הפסיכולוגים ימבה כסף, הגורואים והכתות עוד יותר, והמשפחה של "נפגעי כתות" היא חלק מהסיפור הכלכלי. או שהיא הופכת לקורבן (דרך המשתתף בכת) או שהיא חלק מהסיפור מראש. בכל מקרה, עיקר הדרמה, מה לעשות, היא כספית.

    יש הרבה מחורפנים בעולפ וגם מחורפנות, זו לא הנקודה.

  • בן  On 14/02/2009 at 15:26

    אני קיבלתי את הרושם שמדובר בצעדים למניעת הגירה של מהגרים ל-א חוקיים.

    וגם מדינות לא קפיטליסטיות מובהקות מפעילות בקרה על כמות מהגרים נכנסת.

    אני לא מדבר על חילוץ, בטח שלא ע"י התמודדות רוחנית. בדרך כלל נסיונות להתמודד רוחנית עם חברי הקבוצה רק עוד יותר מנתק אותם.

    אם תקראי את הספר שבלינק, תביני שבכלל לא היה חילוץ. זה בדיוק מה שרציתי להראות, לא משנה כמה כסף ישפכו וכמה ינסו לדבר אל קול ההגיון (התמודדות רוחנית), עדיין, החילוץ בלתי אפשרי.

    זה עדיין לא אומר שהמשפחות "שכחו" מהילדים בקבוצה או הפסיקו לאהוב אותם. אבל אני חושב שעדיף לשמור את הכסף ליום שחבר הקבוצה יבין בעצמו איפה הוא נמצא ואז באמת יצטרך את עזרת ההורים.

    אני מסכים שהמרכיב הכלכלי מהווה חלק גדול אם לא עיקרי בכתות, אבל זאת לא השאלה, השאלה היא אם המרכיב הכלכלי הוא זה שגורם לאנשים להצטרף לכת, ושוב, כמו שציינתי קודם, אני חושב שלא רק.

    נכון שמספר הכתות הגדול במדינות הגוש הסובייטי לשעבר מעיד כל כך שאת צודקת, אבל בשבדיה אין כתות פעילות? לשי טובלי לא הצטרפו השמנא והסלתא? הסיינטולוגייה לא מגייסת עשירים?

    אני גם יכול להבין את הטענה שתפיסת העולם הקפיטליסטית שבה אושר נמדד בכסף מקלה על אנשים שפחות מצליחים כלכלית להצטרף לקבוצה ולאמץ את המצע הרוחני של הקבוצה שבדרך כלל מציע אלטרנטיבה למקור האושר, אבל אני גם חושב שזאת לא הסיבה היחידה ויש עוד סיבות תנאים וביצות אחרות שמאפשרות צמיחה של כתות.

    זה נושא מורכב מדי בשביל לפתור אותו בהיבט הכלכלי גרידא.

  • איריס  On 15/02/2009 at 08:09

    על התגובות, ניראה לי עם זאת שנשארנו פה לבד לדיון פרטי, זה לא המקום. תודה על הפידבק והלינק המעניין. נישאר חלוקים בדעותנו, לא נורא.

  • תומר  On 15/02/2009 at 18:15

    פוסט מעולה, תודה על הלינק. לא שמתי אליו לב.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: