מה נסגר עם חד"ש ?

 

 

בעיצומה של המלחמה צירפתי את קולי לכמה יוזמות של חד"ש (בלוגים נגד המלחמה, בלוגים התומכים בחד"ש) אך הבהרתי גם למארגן (אם הוא קורא את האימיילים) שאינני מצרפת את קולי למצביעי חד"ש, ובינתיים אני מחזיקה בעמדה הקודמת של "אי הצבעה" מלומדת.

 

שמתי לב לפוסט שכתבתי לפני שנתיים, בבחירות הקודמות, שבו אני מנמקת את המנעותי מלהצביע, ובפרט הסבר לגבי חד"ש, הקורא לשיפורים ולתיקונים. חלק מן הדברים אכן השתנו לטובה, בעיקר היוזמה החד משמעית והבהירה להתנגד למבצע -מלחמת עזה ממש לפני יומה הראשון. עדיין נותרה בעיה חמורה של ייצוג נשים בחמישיה הפותחת, וגם האג'נדה של נשים לא מפותחת מידי. חד"ש מייצגת את השותפות האפשרית, היחידה כניראה בשלב זה, בין הפלשתינאים ליהודים בישראל, וזה משיכה קלה או חדה לכיוון הפטריארכיה, כלומר, "התקרבות" בין הגברים בשתי העדות, וטשטוש הנושא, לכדי מסמוסו המוחלט.

 

עם כל זאת, ולנוכח היעלמות האלטרנטיבות לאחר המלחמה, לא שקודם היו מי יודע מה כאלה, ניראה לי שאזרח אחראי, גם אם טבל בניקיון כפיו הלא משתתפות בחירות עד כה, יכול לצאת מהחרם, גם אם לא חייב. כלומר, לנוכח מאזן הכוחות, הוספת כוח לחד"ש יכולה רק להועיל. ושוב, זה המבחן היחידי למחזיקי החרם (ותיקים כמוני, מזה עשרים שנה, אבל יש גל מצטרפים משנת 2000, פוסט ברק וטרום ופוסט שרון). הצבעה כזו, ולמעשה לכל מפלגה אחרת כיום, צריכה לקחת בחשבון מיליון פשרות, וכך כניראה ייראה גם שלום או דו קיום עם הפלשתינאים, משימה רבת פשרות ומאתגרת.

 

בזמן האחרון אני מגלגלת בראשי כל מיני מחשבות מוזרות. למשל, הצפיה בסרט "nowhere in africa"' מפגישה נסיכה יהודיה ייקית מבית טוב וליברלי, עם שחור מקומי בקניה, יליד כמו שאומרים, המסייע לה לעבור את שנות הגלות האיומות במלחמת העולם השניה. הגזענות האותנטית שלה, מהבית, מתחלפת בהערכה, ידידות ואפילו חרמנות על העובד השחור שקשר את חייו בחיי המשפחה הגולה והאומללה. בקטע מסויים בסרט, יוצאת המיידהלה, שבעלה החוקי מצוי בשבי הבריטים, אל העובד השחור, ומתחילה איתו. במהלך השיחה הוא מספר לה על נשותיו, יש לו כמה וכמה, והיא ככה מציעה לו להצטרף להרמון, ואומרת לו שגם היא, כמותן, מעריכה אותו על ההגנה, הטיפול והיחס שהוא נותן לה. למרבה המזל נחסכת מאיתנו סצינה דביקה של סקס בין גזעי ובין מעמדי, והעובד השחור מציל את הגבירה הנואשת מעצמה, ומסתפק בהברשת שערה.

זה השלב שבו גיבורת הסרט מבינה שאי אפשר לשפוט תרבות אחת באמות המידה של תרבות אחרת, בגלל ההבדל בתנאי ההשרדות. הגונגל של קניה ממתן מעט את דרישות השוויון, ומוביל לגישה סתגלנית ושרדנית. עדיף רבע בעל שמביא תרנגולת בערב, מאשר כלום עם תיאוריות פמיניסטיות.

לאחרונה, כאשר אני בוחנת בעין מפוכחת את תנאי ההשרדות במזרח התיכון, שישראל חגגה את הצטרפותה הרשמית אליו החודש (עשרים משפחות מושחתות ומליוני עבדים נרצעים המתנחמים בצעקות "מוות לערבים" במקום בתנאי חיים סבירים), יש להתאים את הציפיות למצב הקיים. וכך, לאחרונה, כאשר אני שבה לשיחות הבטלות עם הנהגים הערבים, והשיפוצניקים מכפרי הבדואים שמסתובבים בטבריה, כבר אין לי עמדה שיפוטית להתייחסות שלהם לנשים. העובדה שבחור ערבי מחזיק אשה אחת (עם שבעה שמונה ילדים) שאליה הוא שודך, בבית, וגם אשה אוקראינית צעירונת באיזו עיירה (כמו מגדל העמק, נאמר), שאותה הוא "באמת אוהב" ויש לו איזה ילד או שניים גם ממנה, ובנוסף שתיים שלוש מאהבות לזמן מה, יהודיות שזנוחות על ידי בעליהן, לא ניראית לי מגונה או ראויה לאכיפה פלילית, וגם אם היה נשוי לכל הארבע, זה היה בסדר, כי ממילא הוא מביא כסף לכולן, או קצת עוזר, וקצת מסיע, וקצת מתקן, ומחלק את זמנו בין כולן, כמיטב יכולתו.

מן הסתם במצב הזה, כאשר צריך לעבוד בשוק הנוכחי הקשה, ולעזור לכל מיני נשים בצרה, שרובן מובטלות כי כך המצב פה, יש לי הערכה לאותו גבר שמצליח לעמוד בכל המטלות, ובימים קשים וגשומים אני תוהה אולי כדאי להצטרף בתור מספר חמש, לפחות מישהו ידאג לי, ואולי הארבע האחרות נחמדות בכלל, מי יודע ? בטח אשתו הערביה מבשלת טוב.

אלה הרהורים בלבד, כמובן, אבל לנוכח המצאי הנוראי של גברים יהודים מהשכבה שלי כביכול, המשכילים שרובם הפכו להומואים או נזירי ויפאסנה, או מנצלי קטינים ברשת, או שסתם לא בא להם עלי כי מה, חייבים ? לא, ולנוכח ההכרזה הרשמית על "מיתון" היום, כאילו שלא הרגשנו את התור ההולך וגדל בלשכת התעסוקה ובבתי הקפה בבוקר, הנושא של הצבעה לחד"ש נראה אפילו סבבה. למה לא ? למה צריך נשים ברשימה ? העיקר שידאגו לנו לאוכל ולאוהל בחמש השנים הקרובות. זה יותר ממה שמרצ תיתן לי או אהוד אקירוב וחבריו מהקיבוצים פה שהפכו לבעלי הון ומספסרי בורסה. אלה למשל, מתעללים באשה החוקית שממנה יש להם אולי ילד וחצי, ומטרידים ומנצלים מינית את מי שצריכה לקבל שירות כדין מהם, ולא חושבים לרגע להתחתן גם איתה. למה אם אפשר להשתמש ולזרוק.

polygamy cartoons, polygamy cartoon, polygamy picture, polygamy pictures, polygamy image, polygamy images, polygamy illustration, polygamy illustrations

השעון מצלצל לפתע, אני מתעוררת מן השרעפים ההזויים אליהם נקלעתי מול הטלויזיה המהבהבת, ומתחילה לצחוק. nowhere in africa….חד"ש…מלחמה בעזה…יאללה צריך להפסיק לצפות יותר מידי בסרטים, בטלויזיה ובתעמולת בחירות.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אסתי  On 25/01/2009 at 22:54

    שאני מהמצטרפים החדש"ים
    "פוסט ברק" כמו שהגדרת את זה בחינניות מה
    את חושבת שאוכל לקבל גם סיגר + פלולה כזאת?

  • חנה בית הלחמי  On 25/01/2009 at 23:07

    1. עמדה שיפוטית לגבי יחס לנשים עומדת ועמדה מאז ומעולם בבסיס השינוי החברתי והתרבותי לטובתן של נשים. עמדה זו מצטרפת לעמדת הנשים עצמן, לפחות אלו שמעיזות, כך שבויתור עליה מסיבות של "אי אפשר לשפוט תרבות אחת באמות המידה של תרבות אחרת" זו הוצאת האמירה הנכונה הזו מהקשרה האתי והמוסרי שכן זו קבלת עמדת ההגמון בלבד באותה תרבות אחרת (שאינה שונה, אגב, מזו של ההגמון בתרבות שלנו – אנחנו רק התחלנו את תהליך השחרור יותר מוקדם).
    2. בהקשר הזה – אין שום הצדקה לטעמי אפילו לשקול הצבעה לתנועה שדגל השוויון הוא אחד מדגליה המרכזיים, ובאותו הבל פה היא דוחקת נשים מעמדת מקבלי ההחלטות ומעמדות השפעה. יש לנו מספיק שקרנים בפוליטיקה, ככלל – והגרועים שבהם לטעמי הם אלו שעושים זאת במתק שפתיים עדכני. להצביע עבורם, זה אותו אקט של רב תרבותיות שיוצרת ברית רק עם ההגמון.

    אשמח לשקול שינוי בעמדתי כשחד"ש יהיו בבחינת נאה דורש נאה מקיים, ויציבו נשים במקומות 1,3,5… או 2,4,6 – כיאה למי ששוויון הוא הצדקת קיומם.

  • אהרון תמוז  On 25/01/2009 at 23:26

    1973

    שולמית אלוני
    בועז מואב
    מארשה פרידמן

    מארשה פרידמן התפלגה מרצ ויחד עם לובה ייסדו את יעד

    1977

    רצ מנדט אחד
    נ"ס שהיתה מפלגת נשים גרדה את אחוז החסימה דאז אבל נכשלה

    אני מצטער אבל לאסתר עילם אין ממשיכה בשיעור קומתה

  • חנה בית הלחמי  On 25/01/2009 at 23:34

    על ההבדל בין המרחב האישי לציבורי. ניתן להכיל את האדם במרחב האישי ובכ"ז לבקר אותו באופן חריף במרחב הציבורי. כמו שגבר אלים הוא קורבן אלימות בילדותו, ככה בדואי שנשוי לשלוש נשים הוא תוצר של החברה שיצרה אותו. אני בהחלט יכולה להכיל את מקומו כאדם ולגנות את מעשיו מסיבה עקרונית ואחרת.

  • קול צף  On 26/01/2009 at 03:47

    חוסר יצוג של נשים במקומות ריאלים…
    למרות העובדה שפמיניזם ושוויון הוא ערך מוצהר שלהם.
    במקרה שיקבלו 4 מנדטים – יהיה 100% יצוג גברי – כשהם דורשים אפליה מתקנת בכל מקום שיש יצוג לא שוויוני של נשים.

    אז יש מפלגות שמתנגדות למלחמה בתיאוריה – ותומכות במעשה.

    חד"ש מוחה על זה, ובאותה נשימה – מתנגדת בתיאוריה לאי שוויון בין המינים – אך תומכת במעשה.

    אם יקבלו 5 מנדטים, שזה יהיה הישג לא רע – יהיה להם יצוג של 20 אחוז נשים.

    51 אחוז באוכלוסיה.

    אין יצוג הולם בשמאל לנשים? צריך להצביע לליברמן בשביל זה?

  • איריס  On 26/01/2009 at 06:47

    זה היה פוסט קצת הומוריסטי, אולי היתי צריכה לכתוב את זה

    אני בכל זאת חושבת שחד"ש היא ההצבעה הכונה בימים אלה. אם היה לי המון כסף בטח הייתי מצביעה קדימה

  • ד.ה  On 26/01/2009 at 08:34

    הוא לא מפלגה חד"שה אלא גבר מיושן ששארה כסותה ועונתה לא יחסר וצר לי על הנימה השובינסטית.

  • איריס  On 26/01/2009 at 08:53

    זה שארו כסותו עונתו או שארה כסותה עונתה בהתאמה. לכן חשוב לתמוך פוליטית במי ששואף לכך.
    אם איתרע מזלנו, לפחות שתהיה רשת בטחון לגבי הכסותה והשארה.
    עוד לא מצאתי מפלגה שמבטיחה את עונתנו, וזה בסדר. בינתיים. כשיש אוכל ובית אפשר להסתדר עם העונה. הדברים קשורים זה לזה.

    וברצינות, במצב של אנרכיה כלכלית וחברתית, נותרו רק הסדרים פרטניים, כל דאלים גבר.
    הכסות והשארית שלי נמצאים בבלטות באקירוב.
    והחבורה הזו בדרך מסכימה לספק עונה, גם אם לא רוצים אותה🙂 או בעיקר אם לא רוצים

  • עידן  On 26/01/2009 at 09:10

    והומור שחור, על אחת כמה וכמה.

    קצת יצאתי מבולבל מכל העירבובים האלה. אולי את בעצם רואה בחד"ש סוג של גבר פוליגמי? והקטע עם הגבר השחור – זה ברכה או חנין? עדיף כבר ויפסאנה.

    לא חשוב. לדעתי אקירוב משתלט לך על המחשבות לאחרונה, וזה לא טוב. אני עובר שם לא מעט ותאמיני לי, מדובר במגדל מכוער משהו פחד. הלהיט היום זה פחונים של אונר"א.

  • איריס  On 26/01/2009 at 09:16

    אהלן עידן. יאללה "צא דיבוקירוב, צא !,
    רווח לי.

    תודה

    חד"ש ניראית לי כניסיון בלתי אפשרי לפשר בין הפוליגמי מקניה (מהסרט) ובין קתרין מקקינון או יותר נכון דבורקין אנדריאה.

    או במילים אחרות, דמיין את גרמיין גרייר כותבת טוקבק לברכה וחנין
    "תעשו לי ילדה"

  • שועי  On 26/01/2009 at 10:27

    אני באמת תוהה מדוע מפלגות המרכז דווקא
    לוקחות את ייצוג הנשים הרבה יותר ברצינות
    מאשר בשמאל ובימין?
    לדוגמא מימין ללכוד, גם 'לבית היהודי' אין אף נציגה במקום ריאלי
    ווידוי, צביה גרינפלד (מר"צ) ושלי יחימוביץ (עבודה)
    הן חלק נכבד במערך השיקולים שלי למי אתן את קולי לבסוף
    תחזור תמר גודז'נסקי?

  • איריס  On 26/01/2009 at 11:36

    לא אופציה בשבילי, שועי. גם אם היו שם מאה אחוז נשים. לא שיש סיכוי שזה יקרה.

    אני אמנם במצב רוח הומוריסטי, אבל באמת שיש לי ספק גדול אם המקום והשעה בשלים לשוויון נשים בכלל, ובפרט בכוחות השלום, כביכול.
    כניראה שזה יותר מידי, גם שלום וגם פמיניזם.

    הדוגמא של לבני היא בעיני כל כך גרועה שאני מעדיפה מפלגה כמו ש"ס על פני ה"שוט" הבלונדיני של הגנרלים.

    הכי עדיף, באמת, לחפש אלטרנטיבה לחיים במזרח התיכון, באירופה או אמריקה, לפחות לנשים עם שאיפות בכיוון הפמיניסטי. אחרת זה תסכול מתמשך ומיותר.

    קל לרדת על חד"ש, אבל אם ניקח את המבקרים הכרוניים, כמו התקשורת, המצב שם לא פחות גרוע. לאחרונה יש תוכניות פרייםטיים רבות שאין בהן אישה אחת בפאנל של חמשה ששה גברים.
    תוכנית "שישי" של ערוץ 10, גברים בלבד שמתיימרים לנאורות.
    עיתון הארץ, ספינת הדגל של..משהו, ייצוג מביש לנשים. וכך הלאה. אצל השאר חבל אפילו לחפש.

  • רפרם  On 26/01/2009 at 12:22

    ממה שאני הבנתי. לאחר המון שנים של שריונים מסורתיים בחד"ש (אישה, יהודי וכו') החליטו ללכת על הקטע הדמוקרטי. ומה לעשות והרוב הם צירים ערבים גברים.
    הבנתי שהיה אפילו חשש שחנין לא יכנס בגלל הקטע הדמוקרטי.
    השאלה היא מה עושים. מחכים בצד עד שליברמן ישתלט על המדינה או מגדילים את הכוח של חד"ש שבמטרותיה עוזרת לפמיניזם יותר מאשר ליבני ודליה איציק.

  • איריס  On 26/01/2009 at 17:04

    לעידן, נב קטן חוב מפעם אחרת. ליברמן תחת חקירה ומעצרים, בניגוד לתחזית שלך שהוא ייכנס למעגל השולט. אני מתעקשת שהוא לא יכול להתקבל לאליטה ממש בגלל מוצאו.
    גם הוא שימש רק סטטיסט בקומבינה של הבחירות האלה עם המבצע למען האליטות.

    שועי, גם נ.ב. בקשר לפוסט שלך שהדרדר לתהומות עמוקים בטוקבקים, עם תוספת שלי, שאני מקווה שמחקת . יש טוקבקים שמחליפים שיחת טלפון, משהו שלא צריך להישאר, אבל בהחלט צריך להיאמר בעדנא דריתחא.
    בתור לא קצינה ולא במודיעין ולא קצינת חינוך בגולת אשכנז, אלא טר"שית במיל. לאחר שלושה וחצי חודשי שירות חובה, אני תוהה עם גם בשוליים ובקרב הדיסידנטים אפשר להתקדם רק בזכות צה"ל. סתם הרהור.

  • רני  On 26/01/2009 at 21:34

    אם כך אז במי את בוחרת?
    לפי הכתבה היום – סער הוא הח"כ הפמיניסיטי. כלומר יש להצביע לליכוד כדי להעביר חוקים עבור הנשים.
    מה שאומר שלא צריך ייצוג לנשים אלא שהנשים יהיו מיוצגות על ידי מייצגים אמינים שיכולים להיות גם גברים.
    כל השאר זה דיבורים.

  • איריס  On 26/01/2009 at 21:40

    אענה לגבי החלק השני (כי אני לא יודעת למי חנה מצביעה). חלק מייצוג נשים הוא גם ייצוג על ידי נשים, ולו רק כדי שחלוקת העוגה תהיה שוויונית יותר (משרות ציבוריות, פוליטיקאיות וכולי). אם סער יעבירו חוק של ייצוג שווה, אז כן, תיאורטית היה לגיטימי להצביע לו (תיאורטית כי הוא לא מציע את זה, ואם כן, הוא לא יקיים).

    במצב הנוכחי, עם זאת, הבחירה היא במילא ב"מייצגים" ולכן לדעתי אפשר להצביע חד"ש חרף המצב העגום של החמישיה הראשונה.

כתיבת תגובה

