תמונות, לינקים ועוד

מודלים של סרבנות

 

 

בפוסט הקודם קצת דיאלוג עם עידן לנדו, בטוקבקים, על זויות שונות של סרבנות, אפקטיביות ומוסר וכל מיני דברים אחרים. לי יש בעיה להתייחס כבר לאנשים בשיטה האמריקאית (if there's a will there's a way) וההנחות של חופש בחירה במקום שכמעט אין כזו, כמעט, כי תמיד יש, אבל מרחבי אוטונומיה הם שונים לפי המדרג החברתי. (והכלכלי). מעבר לכך, סרבנות היא מעשה מעורר השראה ומרומם את הדיון ואת המציאות תמיד, ובמיוחד בימים אלה. עיינתי קצת במקורות של הסרבנות, והקשר בין שירות צבאי (במיוחד חובה) ובין עבדות, בין גיוס חובה ובין הפיאודליזם כמובן, והשתכנעתי שחשוב מאד לדבר על הצד הכלכלי בסיפור הזה. או כמו שאמר אימורטל טקניק, "אנחנו לא מקבלים חוזים ומכרזים עם עבודה זולה בצידם, אנחנו העבודה הזולה, ה"כושים", של מקבלי החוזים מן המלחמות".

לדעתי, לעבדים אין חופש בחירה גדול וגם לא אחריות מוסרית הנובעת ממנו, ואילו עידן סבור שלא מדובר בעבדות אלא בבחירה, שאפשר לשאת בתוצאותיה. זו בהחלט עמדה שיכולה לעורר השראה, ובלבד שהיא לוקחת בחשבון את גווני המציאות.

 

קריקטורה לימים האלה

 

 

שבי רוחני ופסיכולוגי ושאלת הרצון החופשי

 

היום, בדיוק כאשר אני דנה ביני לביני בשאלת הרצון החופשי של היחיד, קיבלתי הזמנה לכנס (מומלץ! ההזמנה למטה) בנושא של כתות ומיינד קונטרול. הכנס מאורגן על ידי המרכז לכתות, שמסייע לאנשים שנפלו לכתות מסוכנות, ולבני משפחותיהם. באותו עניין, מאמר מן התנור (חם מאד) של חוקר אוסטרלי בתחום של התעללות מאורגנת בילדים והפוליטיקה של ההכחשה.

 הדברים מתקשרים למגמות חברתיות בולטות לטכס עצה בדיוק נגד ,הרצון החופשי והאייג'נסי של הציבור, בענינים כמו פריצת מלחמה אבל גם בנושאים חברתיים אחרים כמו פשע מאורגן.

 

מישהו ציטט שם בדיוק את המשפט של ויליאם בלייק המסכם את הסוגיה

I must create a system, or be enslaved by another man's. -William Blake

וזה הזכיר לי את השיר היפה של בוב דילן, youre gonna have to serve somebody

 

 

ובפינת הסרבנית כלבבי (אחרי רוזאן בר)

 

 

ג'יין פונדה, 1970

ההזמנה לכנס הכתות

 

חבר סומים לפי תהום ? או מה…מל-ח-מה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • עידן  On 08/01/2009 at 21:05

    מנצח את כל הויכוחים. פשוט נפלא.
    בשמחות.

  • עינב  On 08/01/2009 at 21:32

    האם מרכז הקבלה ולימודי ימימה נחשבים ככתות על פי חוק הכתות?

  • הצועד בנעליו  On 08/01/2009 at 21:36

    ברר…

  • הצועד בנעליו  On 08/01/2009 at 21:39

    בין שחרור משירות צבאי (השמטה) לשחרור מעבדות (לא בארץ, עפ"י השקפתך, אני יודע, אבל אני שואל במובן פילוסופי)

  • חנה בית הלחמי  On 08/01/2009 at 22:12

    כנראה שכמו המלחמה…

  • איריס  On 08/01/2009 at 22:28

    למיטב ידיעתי אין בארץ חוק נגד כתות, לפחות בפעם האחרונה שהתעדכנתי, אולי בינתיים התרחשו דברים, כדאי לך להפנות שאלות לארגון הזה, שהאימייל שלו על ההזמנה.
    מרכז הקבלה כבר הוכרז ככת מסוכנת בארצות הברית, ונזכר באתר של ריק רוס (אני לא משוחריו בכלל אבל מרכז המידע שלו מעולה וממצה). המרכז היה בחקירה משטרתית, ונושא לתחקיר לא רע של אשרת קוטלר, גם אני כתבתי פה די הרבה על הכת הזו, הקשורה לפשיעה מאורגנת (בארצות הברית ובישראל) ולגורמים פוליטיים מאד מפוקפקים. אפילו כמה מהרבנים החשובים בעולם ובישראל הוציאו פסקי דין ואזהרות לגבי הכת הזו, בנוסח חריף מאד.
    לגבי ימימה, שאלה במקומה. אני לא יודעת אם יש דיווחים, את זה אפשר לדעת מהארגון, אבל מהיכרות אישית עם "תלמידות" בימימה, התרשמתי שזו כת ממש, אבל לא שמעתי בינתיים על ניצול כספי ורגשי עמוק שם, כדאי לבדוק במרכזי המידע.
    ההתרשמות שלי מאד לא טובה ממה שקורה שם.
    אבל זה כאמור בלי בדיקה מעמיקה, רק משיחות עם גרופיז ומעיון בחומר (למרות שאסור היה לי כביכול לקרוא אותו,, כי הכת לא מרשה להעביר חומר כתוב). החומר הכתוב מזכיר מאד שיטות השתלטות פסיכולוגיות, שהקשר ביניהן לבין היהדות מקרי אם לא הפוך. נידמה לי שימימה בעצמה נזהרה מכיתתיות, אבל כיום זה מעין רשת עם "זכיונות", ויש כבר הרבה קבוצות כך שיש מקום לניצול לרעה.

  • איריס  On 08/01/2009 at 22:32

    http://209.85.129.132/search?q=cache:ydEQcD7s5jAJ:www.knesset.gov.il/mmm/data/docs/m02036.doc+%D7%9B%D7%AA%D7%95%D7%AA+%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%95%D7%AA+%D7%97%D7%A7%D7%99%D7%A7%D7%94&hl=iw&ct=clnk&cd=3

    זהו לינק לאתר הכנסת, למסמך הסוקר את החקיקה נגד כתות בבלגיה ובצרפת לבקשת כמה חברי כנסת שכניראה שוקלים להכין ולהציע הצעות חוק פרטיות.

    זה יכול לתת מושג ומונחים לבחינת השאלה אם קבוצה כלשהי היא כת מסוכנת ויותר מכך אם נוצר מצב של סיכון בהשתתפות בקבוצה כלשהי.

  • גיל  On 09/01/2009 at 10:20

    תודה

  • איריס  On 09/01/2009 at 10:53

    תודה על התגובות.

    צועד, לשאלתך, אני חושבת שגיוס חובה פיאודלי חובק גם את המושמטים, והדברים די ברורים מאליהם. לא ?

    אחת, משום מה התגובה שלך נמחקה. נידמה לי שהתייחסת לימימה, אם חשוב לך תגיבי שוב.
    אוסיף באופן כללי שמקריאת החומר שהגיע לידי, מדובר בשטיפת מוח. אם זה של ימימה אורגינל או של מי מטעם הארגון או ה"תורה שלה" אינני יודעת.
    החומר היה קלאסי של "דיג" על בסיס מצוקה רגשית, הציע פתרונות קסם למי שאמא שלו לא אוהבת אותה או משהו כזה, בקצור, מלכודות דבש

  • יו  On 09/01/2009 at 14:47

    כל כך תודה לגאיה (אור וודאבר) שטרחה ושמה אנשים כמוך, לידינו.
    עבדות נוראית. וזה רק מחמיר. והיה שאמר שהעבדים הטובים ביותר הם אלה שלא קולטים שהם בעבדות.

    הכל רשום והרשות נתונה. ואכן הרשות הופכת לרשעות. אין רשות יותר. בקורים חזק.

    תודה לך ואגיטה שבס לכולנו.

    פאק איט, אני נוסע לבאר שבע.
    חזק ואמץ, המייל בדרך

  • איריס  On 09/01/2009 at 15:00

    רק תיקונצ'יק

    הכל כתוב והרש(ע)ות נתונה

    כולו מכתוב
    ולא רשום

    רשום זה ב"רשימות" כמו הבלוג🙂

  • הצועד בנעליו  On 09/01/2009 at 19:00

    אבל דווקא על רקע הסרטון – האם כ-ו-ל-נ-ו רצים לתוך הבור, או שיש באי הימצאות בצבא – תהיה הסיבה אשר תהיה, אפילו "הפקר" שויתר עליו הנשר מסיבותיו שלו -איזה הזדמנות לחירות פנימית (חירות חיצונית הרי אין דבר כזה) ואפשרות ולו קטנה להשפיע אותה על אנשים.
    למרות שבסופו של דבר הבור פעור לבלוע את כולנו. אולי זה עניין של ניואנסים וכל חירות היא יחסית. בסופו של דבר כל האנשים החיים רצים-מורצים לתוך איזה בור, לא? עובדה עצובה – הצבא כיקום טוטאלי בפני עצמו הוא השתקפות של היקום הטוטאלי, והאתגר של היחיד הוא למצוא את ההשמטות הקטנות ולמלא אותן משמעות.

  • איריס  On 11/01/2009 at 17:43

    קטונתי מכל השבחים שהרעפת..

  • יעל  On 15/03/2010 at 17:41

    אני חושבת שראוי להיזהר בתגובות שיפוטיות על דברים שאין לך מושג בהם. מקריאה של שיעור אחד אי אפשר להתרשם , אנשים עוברים תהליכים מדהימים בתקופה של זמן. מה גם שראיה חיצונית וצינית שמלכתחילה מחפשת למצוא משהו בוודאי תמצא אותו בכל דבר ואני מתרשמת שאולי היתה פה כוונה כזו.מתנצלת אם לא.

    למיטב ידיעתי מאפיינים של כת המבדילים אותה מכל סוג אחר של קבוצה בעלת מטרה מסויימת, הם לחץ פסיכולוגי על מי שמעוניין לעזוב וכן לחץ חברתי חזק על המשתתפים להיות חזק בתוך הקבוצה שכולל בהרבה מקרים גם סחיטת כספים כביכול למטרות נעלות של חיזוק הקבוצה.

    בימימה לא ראיתי אף אחד מן התנאים הללו ולכן ממש לא הגון לסווג אותה ככזאת על בסיס חצאי עובדות.(מה גם שהעובדות שהצגת כלל לא מוכיחות דבר על עובדת
    היותן של הקבוצות "כת

    חייבת לומר: השתתפתי הקבוצת ימימה במשףך מספר חודשים ועזבתי , אני יודעת על הרבה נשים שבאו והלכו ובאו שוב ובאף לא אחד מן השלבים הופעל עליהן לחץ להישאר.

    כמו כן עלות השיעורים קבועה ואין שום סממן בהתנהלות הקבוצה לשטיפת מח או משהו בסגנון. איך יכולה שיטה שכוונתה לכוון אותך פשוט לאהוב ולקבל את עצמך להיות שטיפת מח? מלבד הכיוון הזה אין שום "פתרונות קסם" כמו שכתבת ושום הצעות יעול. בשלוש מילים כל מטרת הקבוצות היא לקרב אנשים לעצמם בלי שום מניפולציות. אף אחד לא אומר לך מה תמצא בפנים אחר שתקשיב לעצמך. .

    בנוסף,בתור בחורה דתיה שהיתה בסדנא, לא ראיתי שומדבר שנוגד את היהדות בחומר הנלמד
    יכול להיות שזה נוגד חלק מהתפיסה של הממסד הדתי ( להקשיב לעצמך) או מי שרוצה לשלוט במוחם של אנשים אבל הסדנא עושה ההיפך, היא פשוט נותנת את הלגיטימציה לאנשים שגדלו בחברה ביקורתית להקשיב פעם לעצמם ולקבל את עצמם כפי שהינם.
    כמו כן, ז\ה שפוט לא נכון לומר שאי אפשר לקבל חומר או שאסור להעביר.. זו לא כת ממודרת כמו שהיה ניסיון להציג אותה. אפשר בכיף להעביר חומר רק ספק אם מישהו מבחוץ יכול להבין. צריך ללמוד קצת את עולם המושגים שהיא משתמשת בו.

    דבר אחרון שרציתי לומר: כמו בכל קבוצה שנפתחת, מאז שימימה נפטרה ישנו פיזור גדול של מורים בכל רחבי הארץ שעוסקים ומעבירים את תורתה. בהחלט ייתכן שאחדים מהם יעשו שימוש ציני בכתורת על מנת להפוך לגורואים וינצלו בציניות את המנדט על מנת להשתלט על מוחם וכספם של אנשים תמימים, גם אם כך יקרה ואני מניחה שזה יותר מאפשרי, העולם פתוח ולא כולם כבשים תמימות, עדיין אין זה אומר דבר וחצי דבר על השיטה בכללותה. אם מישהו אינו אוהב את המורה הספציפי הוא יכול לפנות לאחר וכמובן, גם להחליט שלא מתאים לו…

    מאותה סיבה איני אומרת דבר רע על שיטת המגירות למרות שהוברר שממציאתה השתמשה לרעה בכח ובעצמה שקבלה באמצעותה. צריך להיות חכמים , לפקוח עיניים ולברור את המוץ מן התבן.
    תודה על האפשרות להגיב.אשמח לשמוע מה יש לך לומר בעניין.

  • איריס  On 26/03/2010 at 07:34

    תודה על ההתייחסות המעמיקה והמלומדת, אני מניחה שמי שקורא את הפוסט יקרא גם את ההערה החשובה שלך ויחליט בעצמו.

    אינני מכירה את השיטה, בזה את צודקת. התבוננתי רק על א-נשים שהשתלבו בזה והאופן שבו הם דיברו על כך, וקיבלתי התרשמות אישית מאד שמדובר בסממנים כיתתיים. אני גם טועה לפעמים, אם כי לא הרבה לצערי.

    הנושא של סודיות החומר עלה מכמה אנשים שאני מכירה בנפרד, כך שאולי את לא מודעת אבל יש מין ":הוראה" האוסרת לתת חומר כתוב מהרצאות. זה סממן ראשון ולא בריא. שנית, כל אלה שאני הכרתי ראו בלימוד הזה מעין "חזרה בתשובה" או קשר לקיום מצוות, אני מדברת על חילונים במוצאם שהיו בתהליכים כאלה. לכן קיבללתי רושם שעם כל הרצון לנטרל את החומר מאימרות דתיות, יש בו כניראה משהו שמטיף ליהדות. זה דבר שאני לא אוהבת, לדעתי כל מיסיון הוא מיסיון, ולא משנה אם זה הדת שלי.

    אך הדבר הכי מובהק מבחינתי היה החיצוי בין מי "שבפנים" ומי שבחוץ, תחושת התנשאות ואיזה יתרון רוחני, וכן הצורך האובססיווי "לגייס" את השומעת (אני במקרה זה) להצטרף. מבחינתי זה אומר שמי שמדבר איתי תופס את העיסוק בצורה פסיכולוגית פסולה, ובעלת אופי כיתתי. כמובן זה לא אומר על החומר, אלא על אופן הלימוד, ואת צודקת שמדובר ב\,זכיינים, או תלמידים שניכסו את המוצר, ואין לי מושג אם הם רמאים או לא ומה המוצר בכלל.

    לא באתי לפגוע בלומדים היקרים, אולי חשוב לאמר, אלא להביע, בבלוג אישי שלי, את המיאוס ממפגשים חוזרים ונשנים עם אנשים שטופי מוח שכל הזמן "מגייסים", במקום להניח לאחרים לחיות בשקט. אני סבורה, מנסיון אישי, שמי שהגיע להתעלות רוחנית לא מוצא צורך לדפוק עם פטיש על ראשם של אחרים ולהכריח אותם לבלוע משהו שהם לא רוצים. בעיני השיווקים האגרסיביים האלה מלמדים על ההיפך הגמור, על שאיבת אנרגיה כלפי מעלה, שמאלצת את ה"כת" או הקבוצה הכיתית, לגייס חומר טרי, כדי לשאוב אנרגיה ולהעלות למעלה. מעין פירמידה רוחנית. אלה מבנים שבעיני הם חולים, אבל שיבושם למי שנהנה שם. לא הצעתי להקים ועדת חקירה לגבי ימימה, אבל אם היו מטפלים בנושא של כתות בארץ, ברצינות, כולם היו נשכרים, וכל אחד היה משתמש בכלים הקיימים לרשותו, להחליט אם מתעלקים עליו או לא.
    הבעיה שהנושא כולו בבחינת טאבו קבור, ואנשים נופלים כזבובים בידי נוכלים וכתות מהסוג הזה.

    כמעט אינני מכירה אנשים שאינם שייכים לאיזה כת או מבנה כיתתי, ונכנסים לאיזו היררכיה לא בריאה שתלויה בגיוס מתמיד מבחוץ. זה מזכיר לי תמיד את חוק השבות, והצורך ההתמכרותי של ישראל לשאוב יהודים חדשים כדי להצדיק ולהזין את הקיים שלא עומד על רגליו. קבוצות בריאות ולא כיתתיות מאפשרות כניסה ויציאה, כפי שאמרת, באופן חופשי. לגבי ימימה הבעיה אינה בפרישה אלא בגיוס, זה כיוון אחר.

    מכל מקום, תודה על הפידבק הנכון, אני ביקורתית מידי לפעמים, אבל שמחה לעמוד על טעותי ולהוסיף הערות כמו שלך לדיון.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: