מתעסקים רק באוכל; והמאבטח המאונן

 

התכוונתי להעלות פוסט (מורטם ?) על פרשת רוז בדיוק כאשר הודיעו את הסקופ על המזוודה בירקון, החלטתי להוריד לפי שעה ולהמתין להתפתחויות, כמו כולם.

 

כך גם לגבי 9-11 הנחגג היום כ"אירוע זכרון" ברחבי העולם, אין מה לאמר, הכל נאמר ונלעס, את מימדי ההרס לעולם אפשר יהיה לאמוד בהמשך.

 

ומה כן ? אוכל !

 

נקודה שלא התייחסתי אליה בקשר לשהותי בת עשרת החודשים במושב הכפרי והמוריק היתה …כמובן, אוכל.

אחת הסיבות המרכזיות להגעתי לצפון (מעבר לראובן גרוס וחבריו המרנינים) היתה בריאות ורצון לעבור לאורח חיים פחות מזוהם לתקופת מה, וכן לשדרג את המזון. בגליל, האוכל הוא פולחן ולא "מזון" בלבד, בצורה שונה מאד מאשר בתל אביב על מזללות הסושי שלה.

בעוד שבתל אביב אורגאני משמעותו חנויות בוטיק למזון ארוז בנייר ממוחזר ומעוצב, עם שמות ריחניים ו"שיק", (בעיקר במתחם קינג גורג) פה בגליל, זה ממש פולחן. כאן קרובים האנשים למקום שבו מגדלים לכם את האוכל, מטעים, מקשאות, רפתות, מרעה, וחביצת גבינות עיזים, הכל מתרחש כאן ולא בדיזנגוף. לכן, לתקופת מה (אולי סופ"ש או קצת יותר) כדאי להתחבר למקום שבו גדל האוכל שלכם, לחוש אותו פועם וצומח, ולהיזכר שאפשר, כן ממש כך, לקום בבוקר, לקטוף ולאסוף את ארוחת הבוקר מן השדה בחצר, ולא ללכת למכולת אפילו פעם אחת.

העניין מתחלק, כרגיל, לכמה סקטורים. ישנם הפיאודלים הגדולים, המגדלים שדות או מטעי ענק או רפתות גדולות לבשר או חלב, אלה לא מתלהבים מאורגאניות ו"אופן טבעי", להיפך, שיקולי רווח מפנים אותם לצרוך ריסוס ולעבור לשיטות ממוכנות כמה שיותר. ואולם, בכל זאת, את רוב התצרוכת בבית מקבלים מהמשק, שקי פירות טריים, שמן זית מעשה יד, ומה שלא מגדלים מקבלים מהשכנים. עריכת קניות מזון באזור כפרי בגליל היא "עניין", ולכן אין פה כמעט שירות של משלוחים או הזמנות בטלםון. חס והס מלהזכיר. כל אשת חיל מקומית נוסעת לפחות שלוש פעמים בשבוע לרכוש מזון בכל מיני מקומות, בוחרת בידיה את הסחורה, קונה תמרים בעמק הירדן, בשר אצל הצרקסים, וירקות ב"יום שוק" או במסלקה אורגאנית ליאפיז באחד המשקים. וכך גם שמן זית, ישנה תעשיית שמועות שלמה איפה "הכי טוב והכי זול", עם השוואות והכפשות של יריבים, ולשם נוסעים וקונים מיכל של 20 ליטר לחצי שנה. ביצים קונים אצל "מגדלים אורגאניים" במשק מסויים בלבד, וכך הלאה והלאה.

 

ונתת עשב לבהמתך בשדה

 

ישנו גם המגזר ה"טבעי", שהולך חזק באזור, אלה משפחות שגם מגדלות חצי מהתצרוכת בחצר, עשבים שונים, תריסר תרנגולות לביצים, כמובן ירקות והרבה עצי פרי. משפחה אחת שקלה להזמין שוחט פרטי אחת לכמה חודשים כדי שיעביר את התרנגולות המיותרות לעולם הבא, בצורה "טבעית", והישר למקפיא.

 

בסך הכל, למי שמגיע מהעיר, זו חויה מתקנת, אחרי שהתרגלת שאוכל הוא בעצם הדבר שקונים בסופר, במארז פלסטיק, ומה שיותר חשוב זה העיצוב של המארז ושם המותג. אך מבחינת המקומיים מדובר בהתמכרות, אין לי מילה אחרת, לתחום המזון, ופיתוח אובססיות המזכירות…ויסלחו לי האורגניים החביבים, את היטלר ואווה עם גינת הירק המטופחת שלהם, ממנה קטפו את הירקות האורגניים לאדולף הקפדן.

 

שכן, עם הזמן, ניכר שתשעים אחוז מזמן החשיבה והדיבור מוקדש למזון, ולא חשוב אם זה תחת סעיף "בריאות" (המזון), טריותו ואקולוגיותו. כמה אנשים שהכרתי כאן יכולים לצטט לכם נוסחאות כימיות מורכבות של מדבירים הנמצאים אולי ליד המים שבהם משקים את התותים שלכם, ולהמשיך ולמנות את כל המחלות הנובעות מכך. לעומת זה, אין להם בעיה לנסוע ב SUV (מזהם) ולתלות על צוארם את הסלולרי ולדבר כל שעות היום (כמובן, על מזון בריא), כך שהבחירה היא בוודאות עניין נפשי ולאו דוקא רציונאלי.

 

כמו כן, עם הזמן ניכרים סימנים של נוירוזה עם תסביך הטפה וגיור של אחרים, כמו חברי כתות אחרים, הממתיקים סוד ומהלכים מעט נישאים ומורמים מעם, ביודעם ידע סודי וחשוב על משהו (במקרה זה מתכון לסרפדים RAW FOOD) שאחרים, פשוטי העם בורים בו. הרצון להטיף ולתקן את הרגלי הזולת, הופך עם הזמן להתנכרות ובידול מאלה ש"לא בעניינים" (כלומר כל אותו פלח אוכלוסיה שהחליט לא להשחית את מירב חייו על צרכנות) ומסוגלים לקנות תפוחי עץ בסופר מרקט. (ממש אנשים דוחים ומיותרים).

 

בסופו של דבר, אחרי שנה בצמידות לפריקים של מזון בריאות, אקולוגי אורגני, פרמקלצ'רי, או לחילופין פיאודלים עבי בשר ואדומי עורף היוצאים לשדה עם שחר לאסוף עגלים, מתעוררת סופסוף ההבנה שלא באנו לעולם בשביל זה. כלומר, שגם צרכנות אורגנית בריאותית היא בסופו של דבר "כניעה לשגעון הצרכנות" והפיכת האדם החדש לאתר השוואות של מוצרים. הפישפוש בכימיקלים והמדבירים, כאשר הוא הופך לאובססייה, לא שונה מהתמכרות התל אביבי המצוי והמגונה למעדנים במזללות יקרות. אלה גם אלה עוסקים כל היום בצריכה ובמזון.

 

ה"כשרות" בראי הפסיכופתולוגיה

 

ומכאן הגעתי לאיזו השלמה מפוייסת עם המשפט היהודי בנושא הזה, שהמציא את ה"כשרות", ועכשיו גם הבנתי למה ומדוע. כניראה שיש סיכון פסיכולוגי-המוני של יצירת מעין היסטריה סביב "ניקיון וטהרת" המזון, וראינו תוצאות של זה בגרמניה הנאצית למשל (אנשים לא אוהבים להיזכר בכך שהתנועה הנאצית קמה על תנועה "אורגאנית" של מזון ובריאות טבעית) כאשר דברים יוצאים מאיזון. שכן, כפי שראיתי במו עיני מהטבעיים ומהכפריים המקומיים, אין גבול להתעסקות בזה, ומה שאתמול היה "אורגאני" היום יכול להיחשב ממש שיקוץ מזוהם ורעיל. אפשר להיכנס גם לחישוב של זיהום הקרקע, המים, האויר, והזן הגנטי (המהונדס ?) של הגידול. כך עם בישול, אפשר להתחיל בצמחונות קלה (הורדה בצריכת בשר) ולעבור לטבעונות, ומשם לשגעונות שסופם מי ישורם, הכל בשם, כביכול הבריאות, אך הסוואה לאובססיה אחרת, ולריקנות רוחנית ואינטלקטואלית מוחלטת.

 

לכן, ה"כשרות" אינה כפי שניסו להציג אותה עד היום (ויש כל מיני הסברים), אלא מנגנון הגנה פסיכו-סוציאלי שיכול לנתב בחכמה שגעונות קהילתיים העלולים להפוך לכיתתיות מסוכנת וגם לחוסר איזון בהתייחסות למזון ולחשיבותו בחיינו. נשים שפיתחו שגעונות מזון יכולות להשקיע את מרצן בהכשרה ובבדיקת גיד הנשה עד מחר בבוקר, ויש להן עוד מרחב התעסקות ענק אם יחפצו להיכנס לנושא הזה. לצערי, אכן, רוב ההתעסקות מגיעה מנשים, המוסוות כ"פמיניסטיות בסגנון הרצף" אך הן בעצם עקרות בית משועממות של אנשי היי טק, החוזרות למקור הכוח הפרה-פמיניסטי – השליטה בהכנת המזון במשפחה, ורכישת שליטה מניפולטיבית באמצעות המזון. במידת מה גם שגעון ההנקה הפוסט מודרני (הנקת ילדים עד גיל עשרים עם חיתולים מבד ממוחזר), הוא פעמים רבות מניפולציה של נטילת כוח מבן הזוג בגידול הילדים ויצירת "נישה מלאכותית" של כוח. רבות מהעוסקות בפרקטיקה הזו, כפי שראיתי כאן לפחות, משלבות את זה בכל מיני עיוועים של "דת האדמה והאלה וכישופי נשים", כאילו שלא היינו בדיוק בביצה הזאת, לפני אלף ואלפיים שנה, בלי לקרוא לזה בשמות יפים באנגלית. ברוב המקרים, מספק הבעל העובד בהייטק עשרים שעות ביממה (כשהוא נושא עליו מעת לעת תינוק ייצוגי עם מנשא) את המימון לשגעונות.

 

-בקיצור, כל התעסקות מוקצנת ומוגזמת באוכל, היא חוסר איזון. או, יש לאמר, "הפרעת אכילה" מסוג שטרם נכנס ל DSM אך נוגסת בנשים בכל פה.

 

———————————-

משהו אחר…מה עושים כמישהו מאונן לך מול הפרצוף אבל עושה כאילו הוא לא

 

השבוע ישבתי במתקן כלשהו, שבו היו ילדים, ועליו הופקד כמקובל בימים אלה, "מאבטח". מאחר שהשתעממתי קלות מהאירוע, יצאתי לדשא לעשן, ופטפטתי עם המאבטח. זה היה איש בן חמשים וחמש או ששים, לפי מראהו, קיבוצניק, שזה עיסוקו. לאחר כמה דקות של שיחה בטלה על מחירים בסופרמרקט הסמוך, הוא התחיל לגרבץ קלות, מעביר את ידו תחילה כאילו בתנועת גירוד מקרית על חלציו, ואחרי כן בהתגברות, כך שבעצם הוא ישב לידי וליטף את עצמו, או…ספק אונן, תוך כדי שיחה.

ניסיתי בהתחלה להתעלם, אך אי אפשר היה לעשות זאת. נזכרתי בעצה שפעם זרקה פה כרמל ויסמן, לדבר איתו על "מישהו אחר שעשה משהו כזה והאשימו אותו בהטרדה" כדי שהוא יבין את הרמז, אבל לא הצלחתי. ישבתי עוד כמה דקות עד סוף הסיגריה עם תחושה הולכת וגוברת של גועל נפש וחוסר אונים, והלכתי. נותרתי גם מודאגת שזהו "מאבטח של ילדים".

מה עושים במקרה כזה ? אני משערת שראוי היה לקום וללכת, אבל נשארתי במצב של חוסר אונים, וגם תהיה מטומטמת כזו אם "מה שאני רואה אכן קורה" המעורבת בדיאלוג פנימי שתבע ממני ל"שים לזה קץ", כל ההתלבטות הזו הובילה אותי להמשיך ולשבת ולסבול, תוך שאני מטכסת ללא הועיל עצות לעצמי מה צריך לעשות או להגיד, ולא עושה בסוף כלום. נידמה לי שמילמלתי באיזה שלב שאני עורכת דין, אז הוא קצת הפסיק, אך לא לגמרי.

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • חלילי  On 11/09/2008 at 15:38

    תכונה אלימה ומעוותת של גברים רבים שנוגעים בחלציהם ומגרדים כשהם מדברים אל אנשים, גועל נפש . מאוד מביך לראות את זה כמו שאת ראית
    לו היית אומרת לו משהו הוא היה מביך אותך יותר או מסוגל גם להתקיף. מעניין ממה זה בא התכונה הזאת אצל גברים.
    אולי את צריכה לפנות בימים הקרובים לגננת בגן ולספר לה מה ראית או לכתוב מכתב ך.

  • שרון  On 11/09/2008 at 17:27

    לגבי הקשר בין הנאצים לבין טהרת המזון? זה עשוי לסייע לי כשאני מצטדקת בארוחה המשפחתית מדוע אני עדיין חוטאת באבקות מרק (אחי חבר ללקטנים, ומאז הוא עורך לנו בחינות פתע על סרפדים וגדילנים). אני אמנם משתדלת להקפיד במצוות הכשרות (אפילו שמתי עלי חרצית בסלט בחורף), אבל לפעמים יצר הרע גובר, רחמנא ליצלן..

  • איריס  On 11/09/2008 at 19:15

    חלילי, תודה על העצה, אני שוקלת לעשות משהו בנדון ולו כדי לא להמשיך ולהרגיש אנוסה.
    נתקלתי בתופעה רק בשנה האחרונה (זה מקרה שני אבל הראשון היה הרבה פחות חמור). אני מניחה שנתקלתי בזה המון פעמים בעבר ופשוט הדחקתי מרוב שזה לא נעים. האם זה משולב בדרך כלל עם סטיות והטרדות ?

  • איריס  On 11/09/2008 at 19:25

    נזכרתי בזה השבוע כי שדרו כתבה מדהימה על אווה בראון בערוץ 8, ואת הסרטים שהיא צילמה בתקווה להפוך לבימאית מפורסמת. היא מצלמת את הגינה והחממה של היטלר, ואת הטיפוח של גן הירק האורגני ממנו הוא אכל בדרך כלל, הזכיר לי את השנטי בנטי פה בצפון.
    לעיון מעמיק גוגל
    אקו פשיזם
    היטלר ואוכל אורגאני
    נאציזם ואקופשיזם
    נאציזם ומזון אורגאני

    שפע של חומר וכדאי שהנוער הציוני ייחשף קצת לזה, כיון שיש נטיה להתמקד בנאציזם רק בצד היהודי ולזנוח את השורשים העמוקים של התופעה. חיסול היהודים היה רק "ניכוש והדברה" של חומרים מלאוכתיים ולא טהורים המזהמים את הטבע
    היהודים כיצורים אורבניים, שאין להם קשר לטבע,
    הרפואה המודרנית כרפואה "יהודית" בניגוד לתרופות הסבתא ברוח "באופן טבעי".
    הפתרון הסופי היה מנוסח במונחים של היגיינה, וזה חשוב מאד, כך גם דילול המפגרים וחולי הנפש. כי בטבע, זה הרי מה שקורה.

    חשוב מאד וזנוח כי מתפתח בארץ קו "ירוק" שעלול לחבור לנאציזם שיש גם ככה בציונות. מסוכן.
    אנשים נתפסים בשלב מסויים כ"מזוהמים"
    מזהמים, עירוניים, אינטלקטואליים מידי, לא "טבעיים" ואז יש להדביר אותם, זה הכל.
    ואני שומעת לצערי דיבורים מן הסוג הזה פה בקרב חלק מהאורגניים האקולוגיים. משהו כמו "דילול אוכלוסין" לטובת האקולוגיה. לא יאומן, אבל כן.


    הנה יש לך נשק נגד הפרזות בכיוון הזה.

  • באנדר  On 11/09/2008 at 19:29

    מה לעשות שזה איזור רגיש לגירודים?
    לא קל פעם שאני מסדר את התחתון בזריזות זה מעשה מגונה

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 11/09/2008 at 21:21

    האיזור אצלך רגיש לגירודים? אז תגרד בשירותים, מאחורי הדלת בשקט! לא בפרהסיה.

  • mr.globy  On 11/09/2008 at 21:39

    סילחי לי גבירתי. האם את יכולה להוסיף ולפתח את המושג "לפי מראהו,קיבוצניק,שזה עיסוקו."
    לא הבנתי זאת.

  • איריס  On 11/09/2008 at 21:49

    הגיל, לפי מראהו
    קיבוצניק, לפי עדותו

    תקרא את המשפט מהתחלה

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: