עובש

 

החמץ הגנוב העלה עובש

השנה כולם מותשים. המורדים ב"ליל הסדר" גילו שאפשר לחיות בלי ללכת לריטואל המשמים הזה, אבל אחרי כמה שנים "בלי ליל הסדר" פס טעמו של המרד גם כן, כאשר התברר שבמקום הדודה בלומה, צריך להלחם על "דיל" במשרד נסיעות מעופש. חמשה ימים באנטליה או וארנה, אולי כבר עדיף בלומה. לפחות זה עובר מהר.

 

זהו גם הלך הרוח של "שנת השישים", התפוגגות טעמו של המרד הציוני-חילוני, והתגלית שאין די בהשלכת האזיקים (במקרה זה של הדת מלגו, ושל ה"גולה" מלבר), ואת החופש צריך למלא במשהו, אחרת זה מרגיש אותו דבר. החיים אינם חופשיים, מסתבר, כפי שאמרו כל חכמי האנושות, אלא שאת השעבוד כדאי לבחור לבד ולצקת בו משמעות. ועדיף אם כבר להיות "עבד אלוהים" (בפרט בהנחה שהוא לא קיים). מאשר של כל מיני פרעונים מלגו ומלבר.

 

מן הבחינה הזו, המגבלות של הדת נתפסות לבסוף כפחות מציקות מאשר השעבוד לצרכנות, לאלעזר שטרן, וכל כיוצא באלה הפרעונים מבפנים ומבחוץ

 

שנת השישים מתבטאת יפה בנאום של שימון פרס, שישראל היא נקמה בנאצים (ובני ציפר משלים את האתוס, ב"נקמה בדתיים או ברבנים"). המניע הזה, הוא – בתמצית – הדלק של הרבה מן המהפכות וגם במקצת מאפיין את הציונות, החילוניות הישראלית. השנה, לומדים בדרך הקשה, שהמנוע הזה, הדלק הזה, הוא קצת ילדותי, ולעיתים מותיר תפלות גדולה יותר והחמצה.

 

"נקמה אמיתית" היא פשוט לחיות טוב, ולא לעמוד ולנפנף בחמץ, בכור בדימונה, או בשימון פרס בפולין. מדינת ישראל בשנת השישים שלה, ניראית כמו אדם שעקר עין לעצמו כדי להוציא שתיים ליריבו, ועבר כבר מספיק זמן מאז כדי שהוא יתהה אם המחיר היה כדאי. בפרט כאשר מסתבר שבמקום היריב ההוא, שאכן התעוור, צצו שלושה חדשים, יותר גרועים. פסח מוזר, שנת ששים למדינה, הרבה אנשים חוזרים לפולין, ואנחנו תקועים עם נאומי הנקמה של פרס..היה כדאי ? לא בטוח. כך גם אכילת החמץ, לאחר השגת הפלומבה מבית המשפט, אולי טעמן של הפיתות יהיה תפל יותר השתא הכא. לפעמים לא כדאי לבחון את המציאות לאור הפנטזיה אלא להותיר בחכמה את התקווה "בשנה הבאה בירושלים" ולא ללכת מעבר לזה.

 

—–

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: