דילמת האסיר- חיסונים

 

 

לפני כמה שבועות התפתח דיון חשוב וסוער אצל אסי סיקורל בקשר לחיסונים, "השתמטות", סכנות ומדיניות.

בשורה התחתונה, אסי סיקורל, שהוא רופא אחראי ומתחשב, קרא להורים לחסן, וביקר את המשתמטים, אם כי הסכים שיש לפתח היערכות אינדיווידואלית במקום זו שקיימת עכשיו.

 

היום, ידיעה בעיתון "הארץ" מגלמת בקצרה את הויכוח כולו. בעוד משרד הבריאות מאיים עלינו בהתפרצות מחלות קשות (ומכך משתמעת קריאה להורים לחסן), חושף העיתון שורה של מחדלים בסגנון "העולם השלישי" המאשר את הבלהות המסויטות של ההורים המשתמטים. "הארץ" מספר על מחטים שנעשה בהם שימוש חוזר, על הזרקת מים במקום חיסון תוך כי כך שהילדים מיללים מכאב, ועוד תקלות מצמררות ומסיביות. הסיבה ? הפרטה.

 

אשמח לשמוע מה אומר ד"ר סיקורל להורה הניצב בפני השאלה העדכנית, האם להתיר לילדו להתחסן בבית ספר השנה התא, או …מה ?

מסתבר שהחרדים מקבלים הוראות שלא להתחסן, ואני די סומכת על הרבנים המעודכנים שלהם. החרדים מחזיקים "שלוחות" ונציגים בתוך מערכת הבריאות (מוכר לרבים הרב פירר, למשל), ודואגים היטב לאינטרסים של צאן מרעיתם כמו בכל העניינים האחרים (תקציבים, צבא, ואפילו "איומים אסטרטגיים").

 

פיתוח תיאורטי של מסגרת הדיון

 

אם הבנתי נכון את אסי, הוא מנסה לשלב אינטרס פרטני עם "קהילתיות", דבר שאני תומכת בו באופן כללי. שאלת האיזון בין הפרט לכלל היא אבן היסוד בחיים החברתיים והתרבותיים, שלא לאמר הפוליטיים. הבעיה בהנחת היסוד האוטופית מעט של אסי, היא התעלמות מהמסגרת הקהילתית שבה אנחנו חיים (לעומת זו שהוא רוצה לקדם, אינשאללה שיצליח ושנצליח ונרוויח כולנו, איש איש בקהילתו). הדברים שמתפרסמים היום על ידי רזניק אינם "חריג", אלא הכלל. כלומר, המסגרת הקהילתית הרחבה יותר התפרקה, ונוצר חלל המחזק את הקהילתיות במובן הרע, כלומר "תרבות כנופיות". משרד הבריאות שאמור להיות "ראש הקהילה" של כולם, התפרק לגורמים בעלי אינטרס כלכלי צר, שאין להם ולו שמץ של אחריות קהילתית אלא אחריות למקסום רווחים של עצמם בלבד.

יתכן שצריך לחשוב , אם כבר, אז על הפרטה שונה של החיסונים, כך שיהיו זכיינים ברמת הקהילה. למשל, זכיין לקהילה החרדית שיהיה אחראי לחיסונים שם, ויהיה מחוייב לאחריות לקהילה שבה הוא חי. זכיין לאזור כזה או אחר, וכולי. "זכיין כנופייתי", במילים פשוטות.

בעיית החיסונים היא רק דוגמא אחת של בעיות "הגלובליזציה" וההפרטה של האחריות. ברגע שספק או יצרן או רופא אינו מחוייב לקהילה, כיון שהוא בכלל חי בארץ אחרת, למשל, האמון של מקבלי השירות נשחק מאד. זה קרה בתחום הרפואי באופן כללי, ועם החיסונים בפרט.

באותו פוסט התדיינתי קלות עם אסי על הוידאו ביוטיוב שהוא הכניס, המראה איש דת מוסלמי מסודאן, נידמה לי, המורה לילדי קהילתו לא להיזקק לחיסונים או לשירות רפואי "מערבי" בגלל שלדעתו מדובר בקשר קולוניאליסטי להזיק לילדים בשירות "המערב" או משהו כזה. והנה, מתגלה שגם אנשי הדת אצלנו חושדים בתהליך החיסון, כניראה מטעמים דומים. אולי כדאי לקרוא לזה "רפואה עממית מונעת", ולהכניס בתור קורס ב"רפואה משלימה".

בקיצור, אני הייתי רוצה לדעת שהתאגיד הפרטי שמחסן את ילדי יצטרך לתת דין וחשבון אלי אישית, ולכן יימנע ככל האפשר מ"לעשות קופה" במהירות ולברוח לחו"ל, תוך השארת שדה חרוך (של ילדים). כרגע זה אינו המצב, ונוכח תוספת סיכון זו, החישובים שעשו המתדיינים בבלוג, אז, לגבי אחוזי הסיכון משתנים משמעותית, לרעת החיסונים.

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אזרח.  On 08/02/2008 at 11:17

    ואימרו שאתם קוברים איש שחשב שהיהודים יכולים להקים מדינה משלהם, והסתבר לו שטעה".
    את צודקת בעניין ההפרטות הגלובליזציה וההפרטה של האחריות.
    אין לתאגיד אחריות לחברה ולקהילה.אך ורק לרווח שלו.
    האינטרס של הקפיטליסט והתאגיד ,אינו דומה לאינטרס של החברה.
    האינטרסים של החברה והקפיטליזם,שונים לחלוטין.
    מלטון פרידמן היטיב לבטא זאת .

    אימרה של מילטון פרידמן:
    Milton Friedman

    "Asking a corporation to be socially responsible ,makes no more sense, than asking a building to be."

    So the questions is, do corporate executives, provided they stay within the law, have responsibilities in their business activities other than to make as much money for their stockholders as possible? And my answer to that is:, NO. they DO NOT.

    Milton Friedman, American economist

    הנה מסה שכתב פרידמן.כדאי לקרוא.

    http://www.colorado.edu/studentgroups/libertarians/issues/friedman-soc-resp-business.html

    The Social Responsibility of Business, is to Increase its Profits.

  • אורה לב-רון  On 08/02/2008 at 14:20

    הנאמנים רק ללקוחותיהם, בעלי המניות. כשם שאולמרט חגג עם רם כספי כשוינוגרד שחרר אותו מאחריות למחדליו, כך חוגגים המחסנים כשהרווחים שלהם ואילו האחריות נותרת של הורי הילדים.

  • איריס  On 08/02/2008 at 21:48

    כן, ביחד אפשר לקרוא את הטוקבקים
    כ
    הדג מסריח מהראש (הקפיטליסטי שלו).

    אני רוצה לקוות שאולמרט לא עשה רווחים אישיים מהמלחמה, אם כי לא פוסלת אפשרות כזו (זוכרים את דן חלוץ משחק במניות בזמן המלחמה).

  • נחום  On 11/02/2008 at 07:53

    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/953156.html
    אולי זה מה שצריך לשאוף אליו: להבהיר להורים שבעולם החדש, העולם של השירותים המופרטים, הם אחראים בפני ילדיהם. לא כל-כך בגלל שאלות רפואיות, שם עדיף תמיד להתייעץ עם מישהו מומחה או לפחות לחפש מישהו להתייעץ איתו, אלא בגלל שהאחריות כבר לא קיימת. בעולם של הפרטה העיקרון היחיד המשפיע הוא הרווחים. וההורים צריכים ללמוד ולהיות זהירים תמיד על הגב של מי עושים את הרווחים.

  • אסי סיקורל  On 12/02/2008 at 22:56

    שלא כתבת לי שאת רוצה את ההתייחסות שלי.
    אפשר להגיע לבית הספר כשהילד מקבל חיסון, או, לבקש לקבל את החיסון במרפאה, או, לקנות את החיסון לבד ולקבלו מאחות עליה סומכים. יש הרבה אפשרויות.
    מצד שני, אני נתקל בכל כך הרבה חוסר אכפתיות של הורים. ביקשו ממני השנה לבדוק בדיקות רפואה מונעת של ילדים בכיתה אלף. אני מקדיש חצי שעה לכל ילד. עברתי על ספרות, הכנתי נושאים לשיחה, דף מידע בסוף הביקור. שיחה על תזונה, בטיחות, יחסים בבית הספר, בריאות, המנעות ממחלות, פעילות גופנית, בריאות השן. המון.
    רוב ההורים לא הגיעו. הייתי מוכן להגיע גם בשעות אחר הצהריים בצמוד ליום ההורים.
    לא באו.
    אז אני מגיע, מזמין את הילד ומתקשר הורה הורה ומדבר איתם בטלפון. משוחח. מקשיב.
    אולי אני מקווה לאוטופיה שלא תגיע.
    אני חושב שזה מצב נפשי הרבה יותר בריא מאמונה שלמה בדיסטופיה.
    הרבה פחות נעים שם. וגם מדכא.

  • אסי סיקורל  On 12/02/2008 at 22:58

    ואיש הדת המוסלמי אומר שהחיסונים הם חלק מקשר יהודי גלובאלי שמנסה לגרום לכל הלא יהודים לחלות ולמות.
    זה מה שהוא אומר.
    אני מודה שזה היה קצת טעם רע, אבל רציתי לסיים בבדיחה, וקונספירציה.

  • איריס  On 13/02/2008 at 14:22

    🙂
    אבל אולי שנים רעות יותר

    כן, אתה צודק. אנחנו אדישים ואז מתרגזים על משרד הבריאות. יש בזה משהו.
    בקשר לאיש הדת, לא זכרתי את התמליל המדוייק, אז הוא מאשים את היהודים. וגם החרדים מאשימים את היהודים, נו, אז לפחות אנחנו כבר יודעים מי אשם

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: