הלובי

הערה – בשל סמיכות הפוסטים, ועקרון התחלופה באינדקס, אני מכניסה לינק לפוסט הקודם המהווה חלק אורגאני מהפוסט הזה – שהוא ניסיון ראשוני, שרטוטי בלבד, להמשיג את הפוסט הקודם, ולחלץ אותו מאנקדוטליות.

 

הלובי למען ישראל של מעלה

 

תופעת ה"לובי הישראלי" הפכה לנשוא מאמרים רבים, ואפילו זכתה למחקר אקדמאי שנוי במחלוקת, המאשים פחות או יותר את הקבוצה הקטנה הזו (יהודים עשירים אמריקאים בעיקר, ומדינת ישראל) בהשתלטות על מוקדי החלטה בארצות הברית.

 

המונח יצא מתוך ההתייחסות התקשורתית לשדולה "אייפאק", שדבר קיומה וכוחה היו סמויים מן העין הציבורית במשך שנים רבות (כולל, וזה המוזר בסיפור הזה, מן הציבור הישראלי), עד למלחמת עירק, ולאחריה -האישום בריגול ובגידה נגד ראשי השדולה (פרשת פרנקלין).

כיום, הפך הדיבור על "הלובי" להתייחסות כוללת למבנה לא רשמי של קואליציות הכוללות עשירים יהודים, ניצים ובעלי עניין נוצרים, נוצרים דתיים פונדמנטליסטים ("הציונות הנוצרית"), וטרמפיסטים מזדמנים. המונח התפתח סביב הציר של ממשל בוש המזוהה עם שיטת הפעולה הזו, ומקיים סימביוזה איתה. מכאן, שתומכי בוש באופן כללי תומכים ב"לובי" ומתנגדיו – הנעים בין מסתייגים ליבראליים דמוקרטים ועד לשולליו מעיקרא – רואים בלובי מכשיר מתוחכם שהוא וחבריו יצרו, או  שהוא – בוש ושות – בעצם בובה של הלובי (תלוי בשיטת הניתוח של המתבונן).

 

ה"לובי" מייצג בנוסף לעמדה ניצית פרו ישראלית, גם שדולה כלכלית קפיטליסטית-חזירית, במובן של ניאו ליבראליזם אמריקאי, קורפורטיזם, וגלובליזציה חסרת עכבות. הצימוד הזה יצר משוואה מגובסת היטב בין "תמיכה בישראל" ובין תמיכה בשיטה כלכלית, והתנהלות בינלאומית מערבית, השנויה מאד במחלוקת. זהו הצימוד שאחראי במידת מה להתייחסות לישראל כ"השטן הקטן" על ידי מתנגדי מדיניות אמריקה בעולם.

 

יצירת ה"לובי" השפיעה עמוקות ובצורה שלא נחקרה ואין דנים בה, על הכיוון הכללי של הדיון בשאלת הזהות הציונית והיהודית בישראל. כלומר, ההגמוניה של קואליציה זו התבטאה בראש וראשונה בחטיפת השיח הציוני בעצמו למונחים זרים, שהורתם ומיקודם בהליך הפוליטי האמריקאי בכלל. כך קיבלנו את עליית הקפיטליזם החזירי בישראל, וההשפעה הניכרת על התודעה בידי קבוצות כמו הגרופיז של נתניהו, ולאחר מכן קדימה. למעשה, בתוך ישראל התחזק מאד הצימוד והזיהוי בין "ציוני" לבין פרו ניצי אמריקאי, וגרוע מכך, בין "פטריוט" לבין נאמנות לאינטרסים של קבוצה אחת בציבור האמריקאי (המיוצגת כיום בממשל). זוהי תופעה מעניינת מאד המחזירה אותנו אחורה לדיון על מקורות הציונות בכלל, וההשפעה המערבית אירופאית על הזהות הישראלית שנוצרה לבסוף.

 

אם נתנתק תיאורטית לרגע מהפוליטיקה האמריקאית, נגלה תופעה אחרת בתוך השיח הציוני והיהודי בכלל. נגלה

 

באר שבע היא כמו פריז

 

זה מזכיר לי אתנחתא קומית מצפייה בשידורי הטלויזיה, חדשות ערוץ 1 השבוע. במסע מצולם לחברון, מראיין הכתב חרדים המבקרים בקברי האבות. החרד המרואיין מסביר שמדינת ישראל זה שיקוץ כי "הרוסים, הגויים, הנאצים והציונים" מנסים להשמיד את היהדות, הגויים – בגוף והציונים- בנפש. הכתב מבקש הסבר לטענה הקשה הזו, והחרד מתנדב להסביר "אני יהודי. אני רוצה ללכת עם זקן ומגבעת לא הולך לצבא, אני בצבא השם כל הזמן. והציונים רוצים להכריח אותי לא להיות יהודי." טוב, זה מוכר. אבל כאן בא הפאנצ'ליין "היית בבאר שבע בזמן האחרון ?" שואל החרד את הכתב. "כן, למה ?", "זה ניראה כמו פריס. באר שבע היא כמו פריס." לרגע חשבתי שהוא מתבדח או מפרגן מאד לציונות , ואז בא ההסבר המרגיע "אי אפשר להיות שם יהודי כמוני. זה אני עשיתי ? הציונים עשו את זה." באר שבע כמו פריז….מנקודת מבטו של חרדי.

 

 

 

שתופעת ה"לובי" עקפה את הציונות מימין, ונפגשה עם האנטיציונות, במובן של תלישת הקשר בין האדמה הקונקרטית ובין זהות לאומית יהודית. כלומר, בעוד שהמתחים הקלסיים בין הציונות ובין יהדות הגולה נעו סביב שאלת העליה ומרכזיותה של ישראל ביצירת מוקד הזהות, כיום נוצר מעין מילכוד אינטלקטואלי מענין. התמיכה הגדולה יותר בקונקרטיזציה של הציונות מגיעה מגורמים גלותיים. להיות ציוני כיום, הוא למעשה שקול ללהיות שייך "ללובי הציוני" שהוא מבנה נטול גוף, נטול טריטוריה, "ישראל של למעלה" ולמעשה חזרה מדוייקת למודל הקדם ציוני של "ועד קהילה" בעל סניפים בינלאומיים.

 

הטענה הציונית ש"יהודי הוא רק מי שחי בפועל בציון" הפכה בפי יהודי הגולה רק למנטרה, בדיוק כמו "בשנה הבאה בירושלים". יהדות הגולה הסכימה לדרישה הישראלית, והמירה את המונח (ודוק !) יהודי ב"ציוני" אך נשארה בגולה, ומובילה לכך שהעם היהודי יהיה כולו ציוני נלהב, בדיוק כמותה – בגולה.ושוב, כמו תמיד, הזהות תיבנה סביב אינטרסים כלכליים טורפניים של פריצים מתחלפים, עם כל הכרוך בנידות הזו סביב עגל הכסף.

 

כל המחשבה הזו, הובילה אותי ללופ מעצבן. שכן, הגישה הזו היא שהובילה אותי מלכתחילה לכפור בתנועה הציונית, שקשרה את הזהות היהודית לאינטרסים מזדמנים של שליטי אירופה (במזה"ת) וזרעה שמות בעם היהודי. והנה, עמדה אנטי ציונית זו נפגשת למעשה ב"ציונות המופשטת" של ה"לובי הישראלי", ואין דבר מעצבן יותר מאשר לגלות שמניעים הפוכים לחלוטין, מביאים אותך לחזק את האויב הרעיוני שלך. במקרה הזה, מה שנותר, ומה שעושים היום במידת מה בשמאל, הוא לחפש מענה מחוץ לפרדיגמה. הטיעון המזרחי, לדוגמא, מבדל את עצמו מכל המודל הציוני (האירופאי), ומשייך את הציונות ל"אשכנזיות". וכך, גם הלובי הציוני-ישראלי הוא תופעה אשכנזית. המודל הזה מפתה מאד, כיון שהפרמטרים של חשיבה על זהות, לאום, יהדות, ישראל נשאבו כולם מהלופ המערבי, וראו לאן הובילו, אם לא למילכוד 22. מקור השראה נוסף הוא החרדיות, שכלל לא נכנסה לאוונטורה האירופאית, אך מהצד הדתי. הביקורת החרדית משותפת לביקורת השמאלית, אך בזה נגמר הדיון, כיון שבכל יתר העניינים, מייצגת החשיבה החרדית את ההיפך הגמור משמאל.

 

ואז מצאתי עצמי מהרהרת הרהורי כפירה על א.ב.יהושע, נציג הציונות המרכזית ומשבח הנורמאליות. בדרך כלל האידיאולגיה שלו מעצבנת אותי, כך כאשר מסתכלים על האלטרנטיבות, התיזה הלא מילולית שלו, העולה יותר מתיאורים ספרותיים של הלך רוח, מציבה אכן אלטרנטיבה לשטפון של "ציונות לובי" תוצרת אמריקה. הלך הרוח הזה התחבר אצלי רגשית, לאביו של סבי, שהקים את בת שלמה ומסחה, ולא הרבה בדיבורים וגם לא ברשף אידיאולוגי. הלך רוח של צניעות בחיפוש אחרי טריטוריה קונקרטית, מבלי לייצר רוח ומילים ולשאוף לריבונות על אחר או לגרשו מכאן. הלך רוח שעליו כתבתי בעבר, ביחס ל"חובבי ציון" (לפני שניגפו בפני רוטשילד ואחרי כן בידי מפא"י). לו היתה דרך חזרה, זה המקום שהייתי רוצה להשתייך אליו. אך כידוע, הדברים התגלגלו אחרת, וכרגע נותר רק לקבוע את מקום הגלות, שיהיה נוח ככל שניתן.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אנדי גדג'  On 11/08/2007 at 11:51

    של אילן פפה על אייפאק וההיסטוריה של הברית האוונגליסטית יהודית.
    בשנות השישים היתה שערורייה גדולה בארהב על כך שאייפאק פועלת בשביל ישראל שזה בניגוד לחוק שם, אבל הם מצאו קומבינות כדי לעקוף את החוק שאוסר שדולה למען מדינה אחרת

  • איריס  On 11/08/2007 at 12:06

    האמריקאים יתגברו על אייפאק, אבל לא בטוח שאנחנו נתגבר, אילן פפה תמיד מעניין וניראה לי תמיד שיש לו מקורות חסויים באמריקה שאומרים לו מה מתכננים לעשות באייפאק בעוד שלוש שנים. ההתרעות שלו (כמו על מה שיקרה בעזה אחרי ההתנתקות) לא בדיוק מזיזות לאף אחד, אבל טוב שיש מיסמוך.

    פעם ראיינתי אותו לסרט גמר שלי בקורס וידאו אקטיביזם, והוא הבריז לי באמצע הראיון. שום מאמר שלו לא יכפר על זה.

  • חצבאני  On 16/08/2007 at 21:11

    אילן פפה הוא חלק ממזימה אנטישמית בין לאומית שנועדה לחסל את ישראל. מרכז המזימה באנגליה ששם כיום המרכז הגדול בעולם של מטיפים מוסלמיים נגד ישראל והמערב וכן מערכות התקשורת של הבי בי סי, האינדיפנדט והגארדיאןשהן מרכז שטיפת המוח האנטישמית הבין לאומית. ישנם גם כמה אנגלים מיסטוריים שהסתובבו בישראל כמו מיסטר קרוק מהמודיעין הבריטי שהסתובב בישראל וברש"פ ועשיו הוא בלבנון. ויש עוד את שני הפקיסטאנים מאנגליה ואת כל האנגלים שנהרגו ונפצעו בארץ. שים לב תמיד אנגלים, למה לא סקנדינויים שם שנאת ישראל נוראה או צרפתים כמו פעם שהחדירו מחבלים לישראל מצרפת. עכשיו זה 100% אנגליה. בכל מקרה כשאילן פפה ישב מולך ראה עם מי יש לו עסק והוא ברח, כי כך פקדו עליו מפעיליו. עכשיו יש שמועה שהוא חוזר למטה הפעילות האנטישמית האנטי ישראלית באנגליה, האם זה קידום או עונש? הזמן יגיד. גם עזמי בשארה – עם עבר לא ברור בארץ השטזי שייך לכל זה. יפה נכון?

  • איריס  On 16/08/2007 at 21:25

    שתי הצעות. ראשית, אני אשה ולא גבר.
    שנית, לא הבנתי כלום כי נידמה שיש לך איזה רעיון קונספירטיבי לפתח אבל לא סיימת לחשוב עליו, ואתה ממהר לירות מהמותן.
    אנגליה לא אנטישמית, ובראש השטאזי עמד יהודי יקר. עשה שעורי בית. האנגלים מתערבים אבל בין האמריקאים לבינם אני מעדיפה אותם. מוסלמים לא מצטיינים באנטישמיות, זו מחלה אירופאית. המוסלמים זה סיפור אחר, ואל תערבב עניינים.

  • אריק פ.  On 19/08/2007 at 05:55

    א. אייפאק הפכה לשם דבר בוואשינגטון בעת מלחמת יום כיפור. מאז היא ידועה כגוף השתדלנות החזק ביותר בעיר, ותאמיני לי, אין פוליטיקאי אמריקאי שלא נתקל בה ב40 השנים האחרונות.

    ב. ראש השטאזי, מרקוס, היה אמנם ממוצא יהודי, אך לא היה לו שום קשר עם היהדות. על קשריו עם סוריה ומצרים נכתב הרבה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: