משהו על בריאות

 

איך הפכתי לגורו

 

בשנה האחרונה נכנסתי למסע של "ריפוי עצמי" ממחלות גיל ודחק, לחץ דם גבוה, רפלוקס, ונזקי עישון. בניגוד להמלצות הרופאים, שקבעו לי טיפול תרופתי כרוני עד קץ החיים, התלבשתי על הנושא מכיוון אחר, תזונה, ולא מזמן נפטרתי – בשעה טובה – מכל התרופות ומכל התסמינים והמחלות.

 

אני עובדת עכשיו על תיאור התהליך וחילוץ אמירה יותר כללית כדי לשתף אחרים ואם אפשר -לעזור פרטנית לאנשים שרוצים להבריא.  מי שעבר תהליך דומה, או סובל מאחת המחלות המנויות, מוזמן לכתוב באימייל או להוסיף כאן תגובה ולספר.

 

מה שאני גיליתי הוא שרבים מאיתנו, ביניהם אני, איבדנו את הקשר הטבעי והראשוני עם האכילה. יש כאן גם תהליכים כלליים ורחבים, כמו תיעוש המזון וניתוק הקשר בין האדם לבין הכנת מזונו, אך גם אורח חיים לא נכון במובן של הקשבה לעצמך. שיקום הקשר עם המזון והאכילה כולל הרבה מרכיבים ולא רק "דיאטות" במובן הרגיל שלהן (שליטה במרכיבי המזון). זה כולל יחס למטבח, לקניית מזון, לחשיבה על המזון, לרחיצת כלים (כן, כן), וגם התייחסות להדחקות רגשיות שמתלבשות על אכילה לא נכונה כהסחה.

 

מה שמפתיע בתהליך שלי, הוא שהתעקשתי גם לא לוותר על עישון ושתיית קפה בכמויות (כולל קופאין כמובן). הנחיות רשמיות בקשר ללחץ דם וגם רפלוקס קובעות את שני ה"פושעים" הללו כמועמדים ראשונים לחיסול. אני הרגשתי שלא נכון לי לוותר על המרכיבים הללו, והצלחתי. לגבי לחץ דם זה עוד איכשהו, אבל חולי רפלוקס נדרשים להפסיק לעשן מיידית, בפרט במצב שבו אני הייתי (שהגיע לבצקת במיתרי הקול ולדלקות ריאות כתוצאה מחדירת שיירי מזון ונוזלים, מן הושט למערכת הנשימה במהלך השינה)..

 

זה הוביל אותי לחשוב שרק אנחנו יודעים מה טוב לנו, וגם איך לתמחר את הצרכים השונים שלנו ולאזן ביניהם. לא שאני ממליצה על עישון, בכלל לא, אבל לא תמיד זהו המרכיב החשוב ביותר בשינוי הרגלי המזון והחיים, ומתן שימת לב יתרה לניסיונות מתישים להיגמל יכולה להסתיים בכשלון כפול, גם המשך עישון וגם תסכול גדול יותר שמתבטא בדחק נוסף, אכילה יותר כפייתית, והחמרת הרפלוקס.

 

בנוגע להפסקת עישון, אני רואה לאחרונה גל של מפסיקים עם "אברה קדברה" כלומר סוג של השאה והשראה שעושים "קסם". ראיתי את האפקטיביות של השיטה בכמה מעשנים כבדים כרוניים שהצליחו בלי קושי רב להפסיק. אין לי מושג איך להסביר את זה, אבל יש לי חשד טבעי בסוג כזה של תהליך, כיון שהוא עוקף את המודעות, ולא מחזק אותה.

 

עוד צימוק אחד. אחרי חיפושים של "מה להוריד מן המזון" כדי להפסיק את הרפלוקס, התגלה "פושע" לא צפוי בכלל. ירקות טריים, בעיקר עגבניות. למעשה, אכילת סלט טרי, סמל הבריאות כביכול, היא קטלנית במקרה שלי.

גם זה מלמד שצריך לשמור על ראש פתוח והקשבה מלאה לעצמך, וזהו גם שיעור רחב יותר מאשר לעניין הרפלוקס והמזון. לא הגעתי למצב כמו בסרטו של וודי אלן, כאשר מתגלה בעתיד ששוקולד, עישון וסקס חופשי הם בריאים ואילו חסה וויטמינים מזיקים, אבל גם בזה יש משהו. אין " כללי ברזל" בתזונה האישית, ואין דבר שהוא רע כלשעצמו או טוב כלשעצמו. הכל לפי העניין. ויבוא עוד בהמשך, כולל פירוט.

 

שימון לוציפרס מלך קונגו

 

אחת מן התגליות (הרבות) שלי מן השהות בדנמרק, קשורה לנשיא התשיעי, שימון פרס. במשך שנים תהיתי מדוע הוא נחשב "שמאלני" בכלל, ווזכה להגנה של ארגוני השמאל (הנה היום, כתבה של גדעון לוי). בדנמרק, הבהירו לי את הנקודה, את החתיכה החסרה בפאזל. מסתבר שלא רק אמריקה הגדולה "שותלת" לה נציבים קרואים מטעם האליתות שלה – לנהל את המושבות והפרובינציות, אלא שהנוהל הזה החל למעשה באירופה, ושימון פרס הוא פשוט "האיש שלהם" בקולוניה. האליתות האירופאיות אינן שונות בעיקרון מהאמריקאיות, וגם הן שקועות ביוון מצולות השחיתות, הקולוניאליזם, והשקרים (בילדברג, בית וינדזור וכולי). בעניינים הכלליים יש מאבק השפעה מסויים בין הנציגים הקרואים, אך בכל הקשור למקורות הנפט במזה"ת, מתואמות אמריקה ואירופה ב"קואליציה" המתבטאה גם בשיתוף פעולה בין ה"ממונים מטעם" משתי המעצמות. במסגרת כיפוף הידיים לקביעת האחוזים בחלוקת השלל (נפט, כסף, השפעה), מתקיפים הנתינים זה את ברונו של האחר, הסמול תוקף את אמריקה (השטן הגדול) ושוחרי אמריקה תוקפים את האירופאים (רוצחי אוסלו). בסך הכל בעניינים החשובים מגיעים לבסוף ל"קואליציה". לכן, אלה שתוהים איך בעת ובעונה אחת חושדים גם בפרס וגם בביבי בעניין רצח רבין, הפללת קצב, או פרשיות אחרות – צריך לזכור את איראןגייט, עירקגייט וכולי – אירופה ואמריקה רק מחלקות את השלל, אך אין ביניהן מחלוקת על ההתערבות עצמה ועל זכותן הטבעית לקחת את המשאבים מהמזרח התיכון. חשוב מכך, אין מחלוקת גם בין שתי המעצמות (האיחוד וארה"ב) בדבר ייעודו של היהודי בתהליכים הללו, ועל כך בפעם אחרת.

 

 

——

 

 

 

 

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • איריס  On 21/07/2007 at 11:07

    עיינתי בספר הזה על הדי.אנ.איי , הבעיה עם התיזות האלה ששוב הן "באות מבחוץ" למשהו שאתה צריך לחוש בעצמך. כלומר, נותנים לך טכנלוגיה שתגיד לך מי אתה. ויש בזה כמובן מרווח טעות שמחר יגלו מחקר חדש לפי סוג הדם וכולי.
    אני חושבת שמרכז התהליך הוא בחידוש הקשר בינך לבין עצמך, כך שאתה לא צריך בדיקות דם, ומווכים. חתול לא שואל רופא מה לאכול וכולי.
    תהליך ההקשבה הזה, מוביל גם לשינויים פנימיים אחרים שהם מבורכים וקשורים לזה.
    באשר לרפלוקס, כן מפסיקים לאכול כארבע שעות לפני השינה המתוכנת וזה באמת טוב, אחרי שמנסים לא מבינים איך פעם אכלת ונכנסת למיטה עם הפירורים של הסנדויץ ובטן מלאה.
    אבל זה לא מספיק בדרך כלל. תלוי בדרגת החומרה. יש כאלה שצריכים להתחיל לישון ממש בישיבה (על מגבה שתומך בגב לישיבה) כדי למנוע טכנית את הזליגה מהושט, ויש הנזקקים לניתוחים. כולם נזקקים לתרופה אם לא כמה תרופות. אני מסייגת את העצות שלי לרפלוקס שאינו נובע משבר-הרניה, יש אנשים שיש להם בעיה מכאנית בסרעפת , ואני מניחה שצריך ניתוח או משהו כזה.

  • החמש שחזר  On 21/07/2007 at 11:13

    טוב לקרוא אותך שוב.
    מה עושים עם חסימות באוזניים (צרומול רק מחריש עוד יותר לכמה שעות)?
    ופרס, כן. ולחשוב שפני עשר שנים הייתי מאושר לראות תמונות כמו שנראו השבוע, הייתי רואה את זה כמו ה האפי אנד, נצחון הטוב וכו'.
    השבוע הסתכלתי על כל זה באדישות, אפילו לא בעוינות. כמו על סרט. סרט לא רע, אבל לא הסרט שלי.

  • דינה ראלט  On 21/07/2007 at 11:18

    רעיון נהדר…אני ככה למדתי כמה טוב לי מדי פעם לעשות צום של שתיית מיצי ירקות…ואפילו כתבתי על זה רשימה…
    http://www.notes.co.il/dina/31771.asp
    כללית אני מאמינה שמערכת העיכול שלנו יונקת הרבה ממשאבינו ולכן צימצום במיגוון התזונה תמיד יוליד שיפורים.

  • יוסי  On 21/07/2007 at 11:20

    אם אני מקשיב לעצמי – אני לא מתלונן.
    אבל מתגנב חשש שאני משחק עם עצמי בנדמה לי עם ההקשבה הזו.
    והחשש הזה מתגבר במיוחד לאחרונה – מאז שעברתי את הגיל של אבא שלי (והוא הקשיב לעצמו בטירוף).

  • איריס  On 21/07/2007 at 11:38

    דינה, אני קודם.
    חמש – חסימות באזניים מנוזלים ? או שעווה ?
    לי יש תחושה שהחסימות האלה נובעות מרצון לסגור את עצמנו מפני מידע שאי אפשר להכיל אותו או צרחות או רעש. אם זה נוזלים אולי יש לי רעיונות.
    יוסי, אם אין לך בעיות בריאות, אין צורך להקשיב לעצמך, אולי את זה לא הבנת. לפי דעתי אתה צריך יותר להקשיב לאחרים, במיוחד כאלה שאתה לא מסכים איתם.

    פרס, סופ טוב ? אכן לסרט של מישהו אחר.

  • יוסי  On 21/07/2007 at 11:50

    אני עובד על זה.

  • avivsky  On 21/07/2007 at 11:57

    נשמע נהדר.
    אשמח לקרוא יותר פרטים על התהליך הזה של "הקשבה לעצמי" – איך למשל גילית שאכילת ירקות טריים עושה לך לא טוב.
    מחכה לקרוא עוד,
    אביב

  • דינה ראלט  On 21/07/2007 at 13:29

    הרפואה הסינית אכן ממליצה על בישול קל של ירקות והימנעות מאכילתם טריים…

  • רוני ה.  On 21/07/2007 at 16:33

    לפי מה שאני יודע, לירקות הטריים בסלט חייבים להוסיף גם שמן זית. בלי שמן (רצוי שמן זית), הגוף אינו יכול למצות את הערך (הרב) שיש להם.

  • איריס  On 21/07/2007 at 22:56

    אביב תודה, ראיתי את האתר שלך וגם את המרכז והפעילות, ואהבתי מאד, את השילוב והגישה. אם היה לי כסף הייתי בודאי מצטרפת לאחד החוגים.
    חלק מההקשבה בא מן האילוץ והתרגול. ההנחיה לגבי רפלוקס היא לבודד כל מזון, ולהעביר אותו בדיקה, על ידי הורדה מהתפריט או על ידי אכילה מוגברת לפני השינה, ככה מתחילים להכיר את ההשפעה של כל מזון על הקיבה ובכלל.
    כמו כן, עברתי בדרך את כל השיטות המוכרות, לא כל, אבל הרבה, איור וודה, דיאטות הקנדידה למיניהם, ועוד עייצס של רופאים ודיאטנים. כאשר מתעסקים עם זה, מתחילה מודעות אם רוצים או לא, להשפעה של כל מזון או שתיה על הגוף, גם לפי השעות, ויש גם שינויים חודשיים (אצל נשים בעיקר) המשפיעים דרסטית על הצריכה.
    זה בדיוק התהליך שאני רוצה לפרט יותר טוב.

  • איריס  On 21/07/2007 at 22:58

    הי, כידוע עברתי קצת מזה ומזה כולל, דוקא לגבי תזונה סינית אין לי מושג, אבל נכון במזרח בכלל ממעטים בירקות חיים ומעדיפים איזו הקפצה. אבל אני לא יודעת אם זו מסקנה כללית, לי זה לא טוב, מי שמרגיש שזה לא מעיק לו על מיצי הקיבה, שיאכל והרבה, כי זה טעים ולא משמין.

  • איריס  On 21/07/2007 at 23:01

    שמעתי על זה, אני גם חושבת שהשמן עוזר להחליק את הירק למעיים, כלומר, הופך אותו לפחות שורט וחומצתי. במקרה שלי אני חושבת שההשפעה של ירקות טריים, כולל עם שמן, היא מעין "הרגזה" של הגוף, זה מקשה על העיכול וגם יוצר תזזיתיות. המזון שאני צריכה הוא חורפי יותר, אם כבר ירקות אז שורשים מבושלים למשל.
    בכלל, אני חושבת שיש טיפוסי אנשים שצריכים פחות ירקות ופירות, לעומת, למשל בשר.

  • דניאל  On 01/08/2007 at 00:54

    וואללה חירפנת אותי.;-))

    ואת רבין רצח הימין. אין שום שאלה בנידון. כל רבני מועצת רש"ע וחבריהם… טוב, זה ששימון הרס, הוא בעצם האיש שלהם – זה ממש לא חדשות.

    ודנמרק היא כבר מזמן פשיסטית.

כתיבת תגובה

