חוק קק"ל או ק.ק.ק

 

 

הסיפור של קק"ל והימנותא לא חדש, ולא ברור על מה קמה הצעקה, למעשה זהו "יישור קו" לתיקון החלטת היועמ"ש להחיל על קק"ל את ההנחיות שנקבעו לגבי הסוכנות, כלומר החזרת המצב לקדמותו – כפי שהיה במשך רוב שנות קיום המדינה. האכזבה נובעת כניראה מחוסר הנכונות של ישראל לצעוד קדימה (חרף שמה של מפלגת השלטון, וכפי שהיה עם "(אין) שינוי" ועוד הבטחות וססמאות ריקות).

 

חוקי הקרקעות בישראל מיישמים בלשון מודרנית את הלכות גר תושב, ובמקרה הטוב הפלשתינאים נכנסים לקטיגוריה הזו (ולא ל"שבעת העממים" או "עמלק" כפי שטוענים חלק מהימנים). האייטם היחיד בחדשה הזו, לטעמי, הוא עמי איילון שהצטרף לחקיקה הזו, כך ששלמותיו הנאורות נשרו (למי שהיה צריך את זה).

 

הבעיה של ישראל מתבררת מיום ליום כבעיה של PTSD חריפה, המתבטאת בטשטוש והחלפת זהויות. המערכת המשפטית היא תמונה לא ראה של הבעיה, כאשר היא מנסה להחזיק ביחד את שלל ה"אלטר" (מונח מקצועי לתיאור חלק אישיות אחד מתוך ריבוי האישיות הנוצרות כתוצאה מטראומה). יהודית, דתית, דמוקרטית, לאומית, שואתית…הכל נכנס שם, ואי אפשר לחזות מראש איזה אלטר יזנק הרגע מן הקופסא הרותחת. זה תלוי בעיקר במידת האיום שחש הקולקטיב ואיזה אישיות הוא מזניק החוצה להתמודד עם האיום הקיומי (כל איום הוא קיומי, כמובן).

 

אני התחלתי להרגיש הבנה חלקית של הבעיה רק השנה, לאחר הביקור באירופה (ביקרתי קודם באירופה אבל לא ליותר מכמה ימים, כך שלא חשתי את המקום). אירופה מזמנת מבחינה חושית ממש את החוויה של "גזע" ומכאן גזענות, כדרך חיים נטולת גנאי. למעשה, החלוקה הלאומית באירופה היא ככל הנראה תעתיק שבטי-גזעי, ולפחות בחלק שהייתי בו יש הומוגניות על בסיס גזע, חוויה שונה לחלוטין מארצות הברית או קנדה. לכן, באירופה הגשתי בפעם הראשונה את גלעין הזהות היהודית שלי כמצב גזעי, כלומר, משהו הנמצא בגוף, אסנציאלי, וחסר צורך בהגדרה.

 

עקב התחושה הזו הבנתי טוב יותר את הנאציזם כתופעה אירופאית, וגם את צמיחת הציונות (הגזענית במהותה) כהמשך ישיר של החוויה האירופאית. יצאתי גם סלחנית מעט יותר לאימפריה שמעבר לים, שחרף מגרעותיה, אכן נולדה מתוך מרי  נגד רעיון הגזע-שבט, ואף ישמה אותו חלקית (לגבי העולם ה"לבן" לפחות, שכן הויתור על הייחוד הגזעי-שבטי האירופאי הוביל כניראה לריכוז איבה גזעית לשחורים או לאדומי העור). החזון האמריקאי, לפחות כפי שנוסח, הוליד חוויה חדשה וטרנס-גזעית. נידמה לי שעל הרקע הזה אני מבינה יותר טוב גם את הפלטפורמה ההזויה של הדיסקינים, המבקשים לחקות את החוויה האמריקאית ולהעתיק אותה לאזורנו, כלומר ליצור זהות ישראלית לאומית, שבה יש הכלה על בסיס אינטגרציה של גזעים אחרים (נאמר ערבים, לצורך העניין) על בסיס "אורח חיים" משותף, כלומר מחיקה, לצד שמירה אגרסיבית מאד על אותו אורח חיים מול מתקפות תרבויות חיצוניות, כמו "קומוניזם" או "האסלמופשיזם" ו"הטרור" או ווט נוט. לכן גם נעשה ניסיון להגדיר את הזהות הלאומית באופן דומה לאמריקאים, ולהפוך את היהדות למעין אורנמנט נטול תוכן, או תוספת מיתית לקפיטליזם, כגון ההצעות לסגירת קניונים בשבת. לא למותר לציין, שהנסיון הזה הוא גרוע מאד.

בתוך המטריצה הזו, ישנם המאבקים הרגילים על זהות בין הזרמים השונים של היהדות, עדות, השקפות וכולי

 

אכן מצב מעניין של כאוס בתחום הזהות, המקבל ביטוי מיידי בהצבעות כנסת היסטריות, החלטות בג"צ, התפרעויות ורציחות, כל זה גם הוא אופייני למצב של תחושת היעדר זהות מחד, והתקפה על הזהות מאידך.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דניאל  On 01/08/2007 at 13:25

    לכל אדם – זהות משלו!! הכלל הוא פשיזם, בהכרח.

    למשל, אני. אמנם סבו מצד אמו, של סבי מצד אמי, היה רב ראשי לקהילת ראדום שבפולין ואמנם סבי מצד אבי, התפלל בית-כנסת של יוצאי כורדיסטאן העיראקית (או עיראק הכורדית… או משהו כזה), אבל הקרבה שלי ליהדות, פחותה פי-כמה, מקרבתו של השר בניזרי לפעילויות "הבית הפתוח". אז – הייתי מתנצר, אבל הנצרות, האסלאם, הדרוזיות וכיו"ב, הן מבחינתי נגזרות של היהדות ובגדול, אינן שונות ממנה בהרבה – לרע ולרע. אני מאמין, אמנם, שוישנו, האל העליון, הוא קרשנה והוא ישו – אבל, הסקסיזם והלאומנות ההינדיים, ממש אבל ממש אינם נראים לי (וגם הרבה דברים אחרים שם לא). הבודהיזם נגד סקס ואני בעד סקס (וכמה שיותר), אז גם איתו אין מצב – ולפיכך, קמתי ויצרתי לי דת משלי!! דת-הפרדס (להלן פירוט: http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1025758&passok=ok). אז הכהניסטים (כלומר, יהודים) במשרד הפנים, יכולים לרשום אצלם "יהודי" עלי – לא מעניין לי את התחת. אינני זקוק, לאף אדם אחר ביקום, שיאמר לי מי אני כן ומה אני לא!! זו הדרך אירית.

    והאמריקקים הם, כמובן, פשיסטים. בהכרח. הם יצאו מתוך האומה, הפשיסטית ביותר ביקום (ושורש כל רע בו): בריטניה…

להשאיר תגובה

