פכים קטנים, סרט, וספר

 

 

הדלי עם הספונג'ה מחכה, וזו הזדמנות טובה להתעמק בפוסט מיותר, כניראה, כדי לחמוק מן העבודה הנחוצה.

 

1. קוראת כרגע אסופה קצת מוזרה של מאמרים אקדמיים על העידן החדש בישראל, בעריכת עידו תבורי. טרם סיימתי, אך כללית אני מוצאת את הנושא ראוי מאד לבחינה שיטתית מן הסוג הזה. המבוא עוסק בניסיונות להגיע כיום להגדרה מוסכמת של "העידן החדש", ואילו תופעות הוא מקיף, ומה המשותף להן בעצם. מאמר אחד, על הצד "היהודי", פחות ממספק, ויש בו יותר הטפה מאשר חקירה. העידן החדש נתפס כהולם את ההתחדשות הנחוצה בזהות היהודית של הישראלי המצוי, אך הטענות הן אינטואיביות ולא מדעיות. המאמר מתייחס  למירצה אליאדה מבלי לסייג את החוקר הזה כפשיסט ועוכר ישראל מקצועי. למעשה, זוהי אילוסטרציה לא רעה להשפעות של העידן החדש גם על האקדמיה, ועל הבורות שהופכת למוצר נחשק, בבחינת "שחרור" מכבלי הידע והעבר.

המאמר של העורך, עידו תבורי, עוסק בתנועת הריינבו, והוא מקצועי ומעניין כאחד. לא הכרתי את התנועה הזו, ובאמצעות הניתוח שלו אפשר לקבל תמונה מקיפה, פנימית וגם חיצונית, על התנועה הזו, וגם על יחסי הגומלין עם החברה המרכזית. המאמר מכניס לשימוש כמה מונחים יסודיים בחקר תנועות שוליים, והוא בהחלט ראוי. בינתיים זה מה שהספקתי.

 

מירצ'ה אילאדה תורגם לעברית, מסתבר, בשנת 2000 עם אחרית דבר של משה אידל. לא ראיתי את הספר כך שאינני יודעת מה כתב אידל. אילאדה הופך רלוונטי לאחרונה עם ה"שיבה מחדש" של רומני אחר, סבסטיאן הסופר והמחזאי שקורות חייו על פי יומנו הועלו לאחרונה על בימות ברודווי, וגם בשנה שעבר מחזה שלו הועלה בארץ על ידי ניקו ניתאי. סבסטיאן נרדף ברומניה על ידי האינטלקטואלים שבגדו והצטרפו למפלגות הפשיסטיות, בהנהגתו הרוחנית של יונסקו. מירצה אילאדה היה חבר באותה קבוצה פשיסטית, בזמן מלחמת העולם השניה, ולאחר מכן היגר לארצות הברית והפך ל"כהן" האקדמי של העידן החדש, בדומה ליוסף קמפבל שעסק במיתוסים. האלמנטים הפשיסטים בעידן החדש אינם ספורדיים או מקריים, אך בארץ אין דנים בהם.

 

 

2. התהלוכה האורתודוכסית ביפו

בין לבין הספקנו לקפוץ לגשר פה לראות את הצופים של התנועה הנוצרית אורתודוכסית נותנים את המפגן השנתי של הפסחא. השנה קצת מינורי, תלבושת אחידה, חמת חלילים סקוטיים, ותופים. נחמד, מרשים אבל לא ססגוני כמו שנה שעברה. לידינו עומדים שלושה אוקראינים עם פרצוף של פורעים אנטישמיים, ושואלים מה זה. למשמע תשובתי הם נדהמים שיש תהלוכת פסחא בישראל. הם דוקא קתולים, אבל מהאגף הפולני שהוא קרוב קצת לכנסיה המזרחית מבחינת תאריכי החגים. אני אומרת להם "עד שהצלחנו לברוח מאוקראינה אתם באים לרדוף אחרינו ?", צחוק של אי נוחות קלה, והם ממשיכים הלאה.

 

3. סרט  

 

סרט תעודי מרגש וחזק מאד על המאבק של השחורים באמריקה לשוויון והעצמה, עם דגש על מה שנחשף לאחר מכן כתוכנית הFBI ללחום בהם, COINTELPRO . המרואיינים רהוטים מאד בהסברים על צורתו של המאבק וסיבותיו, וחושפים את הנכלולים של הממסד בריסוק התנועה ובעיקר "הפנתרים השחורים". משפט אחד מסכם את השערוריה הזו, בצורה חזקה ביותר. הFBI התייחס אל השחורים בכלים שיושמו קודם לכן על אויביה של אמריקה, מרגלים וקומוניסטים. הרעיון שמדובר באזרחים אמריקאים המבקשים להסיר מגבלות גזעניות לא חילחל למוחם של ראשי הממסד באותה עת. מזכיר את הדיסקין ומלחמתו באזרחי ישראל, ערבים כיהודים, אשר מפעילים בסך הכל את זכותם הדמוקרטית לעצב את מדינתם.

 

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: