מה לזכור

הדת והתעללות פולחנית

 

 

 

נשף תחפושות

 

מידי פעם, ובמיוחד בתקופה האחרונה (לרגל הכינוס הבינלאומי בחסות האו"מ למעמד האשה), אני כותבת קצת על המושג שנקרא "התעללות פולחנית" (RITUAL ABUSE ), במטרה להעלות מודעות לבעיה חברתית זו. באופן כללי, בני אדם מתקשים לקבל את הנושא, בין היתר משום שהוא מעורר אימה וגועל, וגם נשמע לא יאומן. שנית, הנושא כולו מעורב ללא תקנה בהתייחסויות הדתיות לפעילות כיתתית פולחנית, כך שמי שרואה עצמו במחנה החילוני הנאור, מתייצב אוטומטית נגד העמדה הדתית (רדיפת המכשפות בסיילם), ופוסל את קיומה של תופעה כזו בכלל. אך ישנה דרך אחרת להתיחס לזה, חוץ מהעמדה הדתית המסורתית שמדברת על השטן ועל מכשפות, שאינה הכחשה גורפת המתעלמת מעדויות ברורות וממציאות קשה המתועדת על ידי שורדים ועל ידי זרועות החוק ברחבי העולם.

אפשר לראות בזה תופעה חברתית ששורשיה אכן עדיין טעונים מחקר רב, אך היא בגדר התופעות החברתיות הפסולות שגורמות נזקים לאנשים, לחלשים בעיקר, ואפשר לגייס למיגורה את הדיסציפלינות המודרניות, סוציולוגיה, פסיכולוגיה ומשפטים.

מי שחווה התעללות פולחנית, לעיתים סובל מחרדות בתקופה של חגים ומועדים אשר שימשו את שוביו. כך, מוכרת תופעה של התמוטטויות עצבים וחרדות בקרב נפגעים (אמנם זה בעיקר נפגעות, אך העברית מחייבת אחרת) במועדים מסויימים האופייניים לכתות מתעללות. לגבי יהודים, החגים, ומועדים "קבליסטים" (ראש חודש למשל) עלולים לשמש טריגר.

פורים מתקרב, ושבת זו היא "שבת זכור", בה קוראים את הפרשה המספרת על עמלק. אני מנסה לבדוק את דו הפנים של המועד הזה, וחג הפורים, בהקשר הזה. מתגבש לי מדרש אישי, ואמשיך לעבוד עליו לקראת פורים.

—-

באופן כללי אני חושבת על הדפוס האנושי להיתפס לחשיבה חד מימדית, של כך או כך, ולהחמיץ תוך כדי זה הרבה מן הגוונים של המציאות. החינוך לחשיבה מערבית לוגית כביכול, מחייב מעין בינאריות שאינה הולמת את המציאות כיון שהיא מטילה עליו קטיגוריות חשיבה, או מסננת חברתית, גסה מידי.

החשיבה הדתית הפונדמנטליסטית נבנית מן האימה האוחזת באדם בר דעת למראה דברים מסויימים. הדת מציעה מזור מיידי ופולחני לעיתים נגד דברים מפחידים. וכך, אנשים בורחים מקושי או פחד לתוך חשיבה מאגית גם כן, אשר לפיה, אם יגידו תפילה מסויימת, או ישימו מזוזה, או יקבעו פולחן מסויים, הם "יגרשו" את הרע מעצמם. אלא שזה פתרון דמיוני. יש משהו בכללי הדת המשמר התייחסות נכונה לעיתים לתופעות קשות. כך למשל, איסורים מסויימים יכולים להיתפס ברמה מאגית כ"מתכון לחיים נכונים" (אם תשמור שבת השבת תשמור עליך), אך בדיקה מעמיקה שלהם מלמדת שהם נובעים מרבדים עמוקים יותר של התמודדות עם תופעות. (שבת כהגנה נגד שעבוד ועבדות של שכירים ועבדים, למשל). לעיתים, נשמר רק הפולחן החיצוני שהוא למעשה ריק ואף מסוכן (כיון שהוא הופך בעצמו לעבודת אלילים), ומייצר התנגדות כמובן מצד מי שרואה עצמו נאור. על הציר הזה של פולחן מושכל מול פולחן מאגי, מתקיימים החיים הרוחניים הקולקטיביים.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • חייש  On 19/02/2007 at 09:31

    ברית מילה?

  • אמירה הס  On 19/02/2007 at 10:16

    גם הקרבנות שהקריבו אבותינו הם חלק מפולחן דתי
    ישנם דברים קמאים המתנגשים בחשיבה הלינארית של המערב, כמו שכינית חשיבה זו, ולעתים זה הולך במקביל ונוצרת מעין סכיזופרניה בין מצב פרימיטיבי חשוך למצב נאור של חשיבה טהורה צרופה ורהוטה.
    טבעו של אדם שהוא מחפש שעיר לעזאזל, מחפש למצוא אשמים לסיטואציות מסוימות, ואז פולחנים שדיים כאלה, שמתבצעים גם בכתות שטן למיניהם, נותנים פורקן ליצרים אפלים

  • איריס  On 19/02/2007 at 10:56

    חייש, נקודה דואבת ולכן אתייחס בקצרה. ברית מילה הנעשית בקהילה דתית שומרת מצוות, היא פולחן סביר. ברית מילה שנעשית בלא ההקשר ההזה היא התעללות פולחנית. או התעללות סתם. כמובן, הגבול בין שומרי מצוות ובין כאלה שאינם הוא בעייתי, אבל אני לא חוזרת בי מניסיון ליצור את ההבחנה הזו. אין בעיני פולחן חילוני הפוגע באדם והוא לגיטימי. אם קהילה מאמינה באלוהים במתן תורה ובלה בלה אתה מבין, אזי הרגש שעובר לתינוק, וההקשר הכולל של החיים שלו מתמירים את הפגיעה הזו, שאינה דרמטית אך לא מבוטלת, למשהו נכון בעיני שגם מקבלת בעיניו משמעות. אחרת, זה בעייתי מאד במיוחד, ואני מדגישה, במיוחד משפחות וקהילות חילוניות לגמרי שמזמינות טקס דתי פתאום בשביל הברית מילה. יש בזה מימד בעייתי. בתור הליך רפואי, בתנאים הנכונים, זה לגיטימי לא פחות ולא יותר מפרוצדורות רפואיות שמקובלות היום. הרפואה טוענת שזה בריא וכולי, יש על זה הרבה מאמרים.

    אמירה
    יש השעיר לעזאזל, זה עוד מילא אבל יש הקשרים שהם לחלוטין מתעללים, וגם מכשירים לניצול חברתי כלכלי ציני פרטי. אני מדברת על קבוצות שאפילו לא מאמינות בשטן או בטקסים שהן מבצעות אלא משתמשות בזה כהפחדה ותיכנות של קטינים או בגירים, לקבל פקודות ולבצע דברים עבורם. ויש תחום הפולחני שטן של כאלה שכן מאמינים בזה, ופה את מביאה את הרבדים הפרימיטיביים ביחד עם אולטרא מודרניות, זה כבר מוליך אותי לחשוב על הנאציזם אפילו.
    אבל אני מנסה להישאר צמודה לבנאליה, כלומר לפלוני אלמוני במקום כלשהו שעובר עינויים קשים במסגרות מפלצתיות, ומשום ההכחשה החברתית סביב הבעיה, הוא או היא נותרים בלי מענה או אפילו אישוש. זו גם טכניקה של מניעת עדות, כלומר יצירת תפאורה משוגעת כזו עם מסיכות של השטן, כדי שהקורבן לא יוכל לתת עדות אמינה והדברים יימשמעו מופרכים ופסיכוטיים. בקיצור, יש בזה הרבה רבדים. אני ניסיתי להצמד לנושא של הפשיעה נטו ופחות על אנתרופולוגיה.

  • מרמזת על אפשרות של מאגיה שחורה שהיתה בדת הישראלית/ היהודית המקורית לפני שהופיעה בה המאגיה "הלבנה" המטהרת, המזככת והמייפה. גם הסיפור על מנשה, שהעביר את בנו בגיא בן הנום לפני המולך, מרמזת שדברים כאלה נחשבו הרבה יותר נורמטיביים ממה שאנחנו חושבים.
    מחוץ לחצר בית המקדש שבו הקריבו את הקורבן הלבן- "הטהור" (טוהר הכבש) הקריבו אנשים שבעיני עצמם לא שכחו להיות יהודים קורבנות אחרים, בטקס של קורבן שחור.
    ויש לדואליות הזאת המשכים גם כיום.

    ויציאה מהארון, כאן ובסמוך, נדחתה עד לזמן בלתי מוגבל.

  • איריס  On 19/02/2007 at 20:31

    מכיר מקריבי אנשים ? יאללה תעשה אאוטינג.
    האמת, שדוקא התנ"ך לא מצנזר את התופעה וגם לא ממעיט מערכה או היקפה. החוליה החסרה היא הקשר שבין אז להיום, האופן שבו מלמדים היסטוריה ומקרא, במגזר החילוני בעיקר, מתכחש לקשר שבין ההווה לעבר (הציונות היא סכין החיתוך של העורך) כך שאנשים בוחנים את התופעות האלה כמו "עידן הקרח" משהו שהיה רלוונטי פעם ונעלם. אלא שהלא מודע וגם המודע, והפרקטיקות האנושיות הן רציפות מאד, ומסתבר גם די קבועות על ציר הזמן, כאשר רק הטכנולוגיה משתנה. הדתיים כן מתייחסים לזה כתופעה עדכנית, אבל תרופתם לזה היא "לחזור בתשובה ולהתחזק" בקיצור, לא רציני. אבל עדיף התייחסות כלשהי מאשר כלום.

  • ולא לכך התכוונתי.

    אבל לא חשוב, אמר האיש, פרש את ידיו לצדדים ועופף לו משם.

  • בן לילית  On 19/02/2007 at 20:42

    איננה חשיבה מאגית.
    כמו כן, חשיבה מאגית איננה "לא מושכלת", או מבוססת על פחדים.

    כמו כן, "עבודת אלילים" אינה פולחן חיצוני וריק.

  • בן לילית  On 19/02/2007 at 20:52

    נ.ב. – הרפואה לא טוענת כי ברית המילה בריאה.
    את הצהרות ארגוני הרפואה בעולם בנושא מילה, ניתן למצוא כאן:
    http://www.cirp.org/library/statements/

    הן מדברות בעד עצמן.

  • איריס  On 19/02/2007 at 21:23

    תסביר.

    בן לילית, אני מבינה שטעיתי לכל אורך הקו, אולי תתכבד להסביר. אני לא משוחרי הפאגאניות, כך שזה עניין ערכי שאין עליו ויכוח "מי צודק" או שאולי גם בזה אני טועה.

    תודה על הלינק. לא בדקתי נושא של ברית מילה אבל אני יודעת שרופאים עושים בריתות בתשלום ואני מניחה שהם לא עושים משהו שלתפיסתם אינו מוצדק מדיצינית. כמו כן, זכור לי מחו"ל שהרבה חילונית אתאיסטים נוצרים וכל מיני אמריקאים אחרים עושים ברית מטעמים רפואיים. אז אולי גם זו אמונה תפלה, אבל היא די מושרשת במעמד העליון והמשכיל, שני תארים ומעלה.

  • איש  On 20/02/2007 at 06:51

    "אני יודעת שרופאים עושים בריתות בתשלום ואני מניחה שהם לא עושים משהו שלתפיסתם אינו מוצדק מדיצינית"

    את ההצדקה המדיצינית הם יתנו תמורת כמות נכונה של מרשרשין בכיסיהם, אם למשל תבקשי להרים את שדיך או להוריד את אפך, אז למה לא להתעלל בעוללך? (עדיף שאני ארויח מזה באצטלה מכובדת – רפואית ולא איזה בעל מקצוע דתי – חשוך שלא יודע לתת זריקות הרדמה)

    "כמו כן, זכור לי מחו"ל שהרבה חילונית אתאיסטים נוצרים וכל מיני אמריקאים אחרים עושים ברית מטעמים רפואיים. אז אולי גם זו אמונה תפלה, אבל היא די מושרשת במעמד העליון והמשכיל, שני תארים ומעלה"

    תארים, שניים שלשה וככל שתחפצי, אינם ערובה לכלום, תתבונני סביבך.

    אלו אמירות שאינן מתאימות לסוג החשיבה שאת מציגה בד"כ במאמריך.

  • איריס  On 20/02/2007 at 06:54

    שלא יתפרש שאני תומכת בצד זה או אחר. אני מביאה את המציאות ולדעתי זה מתאר אותה נכוחה. המנהג הזה, ברית, הוא נפוץ ומקובל גם ללא הצד הדתי פולחני, בקרב ציבורים גדולים מאד, מכל הדתות, ותחת אצטלה היגיינית או רפואית או קוסמטית, נכון. לא חשבתי על הצד הקוסמטי.
    לידיעתך, היה שלב בו קופות החולים אישרו ניתוח קוסמטי לתיקון החוטם של נערות מתבגרות בהצדקה רפואית, כלומר, שזה חיוני להתפתחות הנפשית שלהן. אני יודעת שהרפואה זה בית זונות, אבל בוא לא נסטה מהנושא.

  • בן לילית  On 01/03/2007 at 21:51

    ראשית כל, אתנצל על כך שלא הגבתי עד כה לדברים שנאמרו.
    הסיבה היא שאני סטודנט, וככזה – אין לי חיים. 😛

    בכל אופן, יש הבדל רציני בין החשיבה המאגית לבין OCD.
    אני חושב שהמאמר של כרמית יכול לעזור להבין חלק מההבדלים:
    http://witchcraft.co.il/whatismagic.htm
    אמנם כרמית כתבה את המאמר בצורה שיכולה להשתמע כי כל מי שעוסק במאגיה (ואמנויות הכשף השונות) בהכרח חושב כי מדובר בהשפעה פסיכולוגית גרידא, לא כך הדבר.
    עם זאת, ההבדל בין הענקת משמעות לחפצים/מעשים על בסיס אמונה בכוחם איננה מאגיה.
    המאגיה מודעת לכך שהיכולת להפעיל את הכוח לשינוי בעזרת הרצון מצוי באדם, ולא בפעולות הפיזיות או בחפצים בהם משתמשים.
    זה משותף הן לאלו התומכים ברעיון כי המאגיה עובדת במישור הפסיכולוגי, והן בקרב אלו התומכים בכך שיש לה גם השפעה במישור הפיזי.

    ארצה לציין כי באופן אישי אני מעדיף לבצע הפרדה בין "מאגיה" ל"אמנויות הכשף".
    אני חושב שהמושג "מאגיה" מתאים יותר לתתרגם את המושג האנגלי של ה- Path to Initiation (מסדרים של מאגיה גבוהה, כהונה פאגאנית וכדומה)
    ואת "אמנויות הכשף" אני משייך אל ה-Magicהכלים והטכניקות הנפוצות בקרב העוסקים בתורת הנסתר באופן כללי (מדיטציה, שינוי תודעה, דמיון, הרבולוגיה, דיויניזציה וכדומה).

    בנושא של פאגאניזם, אני יכול להבין מהי נקודת המבט שלך על הנושא, כיוון שאנחנו גדלים בחברה המעודדת אותנו לחשוב כי מדובר ב"פולחן ריק".
    לא בכך מדובר, ואין זה עניין של דעה אישית.
    את יכולה לחשוב כי דת אחת צודקת, והשניה טועה – אך "פולחן ריק" מרמז על כך כי הוא נובע מבורות, ומחוסר-הבנה. "פשוט עושים" ואין דאגות.
    אנחנו יודעים. אין צורך לדאוג.
    גם על הנושא יש לכרמית מאמר נהדר:
    http://witchcraft.co.il/paganism.htm
    ואני מזמין אותך לבקר בפורום "פאגאניזם בישראל" בתפוז.

    ברית המילה:
    ישנם לא מעט רופאים בארץ שמתפרנסים ממנה, ולכן הם לא ששים לשים לעצמם רגל ולהפסיק ממניעים של "אתיקה".
    כמו כן, חשוב לציין כי הרופאים בארץ כלל לא לומדים על העורלה בפקולטות לרפואה. זה נושא שנזנח לחלוטין.
    הסיבה לנפוצות של המילה בקרב האמריקאים היא שחשבו בעבר כי היא תמנע אוננות בקרב בני-נוער.
    סיבות דתיות, ולא רפואיות.
    בטענה הזו תמך (אם זכרוני אינו מטעני) ד"ר קלוגס – אח של בעל חברת הקורנפלקס הנודעת.

  • איריס  On 04/03/2007 at 08:25

    תודה על הזמן והתגובה המלומדת. זה חומר מעניין וגם נושא חשוב. אבל הוא לא נושא הפוסט אני מעוניינת כרגע בצד של התעללות פולחנית וזה מתרחש בכל הדתות והכתות והחילונים וכולם. הויכוח בין דת לפגניזם ראוי לפוסט נפרד שאינו כורך את השניים. והפוסט הזה ראוי להתייחסות אליו. משום מה כולם "ברחו" מהנושא בתגובות שלהם. אני יודעת שזה מפחיד, אבל זה קיים וזה פלילי

כתיבת תגובה

