המקובלים הקדושים החדשים

התיקון שלך בגילגול הזה הוא להיות משרת שלי

 

1. בעקבות שיחה עם מכר, ומפגש עם "הקבלה" אצל הורים מהגן, ניסיתי לארגן שוב את המחשבה שלי על טרנד ה"קבלה" והמיסטיקה שהתפשט בארץ בכל שדרות הציבור. מבלי להיכנס לדיון שיטתי, אני שמה לב שכאשר מישהו מתחיל להגיד לי ש"הוא (או היא) לומד קבלה אצל מקובל צדיק אמיתי שלא לוקח כסף" שערי סומר חידודין חידודין, אני פולטת משהו כמו "השם ישמור", עושה תנועה של צלב נגד שדים, ובורחת כל עוד נפשי בי. זה הפך כמו סמל המחומש או השטן, על ידו של מישהו, שחושף את השתייכותו לאיזה כת סודית ונתעבת. אינני רואה כל רע בחומרים כלשעצמם, להיפך, שקעתי בהם בעצמי למשך שנתיים שלוש, לפני כעשר שנים, בהתלהבות עצומה. בעיקר הרווה אותי עושר הדימויים ועומק השפה, חיותה, ובפרט לנוכח הרדידות השדופה של העברית הישראלית היומיות. אך העץ נבחן לפי פירותיו. עד כה, כל מי שהכרתי והיה שקוע בזה, הראה בהדרגה סימנים מדאיגים של הלך רוח עברייני, זחוח, וחזירי. בשלב שבו התלמיד מגיע למשפט "הקבלה לימדה אותי איך לחיות" אני יודעת שזה כבר ממש מסוכן, כיון שאחרי כן מגיעים המדרשים המצדיקים רצח, גניבה ואונס, בשמה של איזו פרשנות מיסטית לצרכים של אותו בן אדם. מאותו זמן אפשר למנות במדוייק עשר שנים, עד הידיעה בעיתון שאותו צדיק מורה רב דגול "שלא לוקח כסף רק מוכר את הספרים שלו באלפי דולרים" עומד לדין על מעשה מגונה או הונאת חולי סרטן סופניים.

 

2. הבעיה המרכזית לדעתי בתחום הזה היא אכן הבורות של הציבור הקדוש בש"ס ופוסקים, ובימינו אלה, הכוונה לידיעת החוק ותורת המדינה והמשפט. קודם צריך לדעת מה אסור ומותר לעשות, אחרי כן אפשר להפליג בדמיונות על גילגולים וספירות עליונות. מה שקורה עכשיו הוא שבורים ועמי ארצות, שגם ככה לא בדיוק מתחשבים בצרכי הזולת והכלל, מקבלים ישר קו לאלוהים שמקדש את התאוות, הסטיות, והעבירות שלהם. כך למשל, גילתה את אוזני ה"מקובלת" האחרונה שפגשתי (אמא של ילד מהגן), שהלכלוך והזיהום בגינות וברחובות נובע מכך שיש פה הרבה חילונים שמקלקלים את קדושת הארץ. חשבתי לעצמי שזה לא נורא, אולי היא תתחיל לאסוף קצת ניירות מהכביש, אבל לא, ההיפך, מעתה היא משליכה את הזבל לכל עבר עם הצדקה מבחינתה, שזה המצב עד שאחרון החילונים יעזוב את ישראל, בעזרת השם. אלה המקובלים הנפוצים שאני פוגשת. בורים ועמי ארצות, אמידים מאד (אחרת אין כסף לתת לרב הצדיק שלא לוקח כלום על הלימודים חוץ מספרים באלפי דולרים), שהגיעו לזה מתוך איזו מצוקה אישית, כמו מריבות בנישואין, או סכסוך כלכלי עם שותף בעסק. אחרי שנה שנתיים של "לימודים", הם כבר מצייתים בעיוורון מוחלט לרב הקדוש, בכל עניין גדול כקטן, ועיניהם מצועפות בסודות נעלים. ההתנהלות החברתית שלהם הופכת חזירית יותר ויותר, כיון שעכשיו הם שייכים למיעוט נעלה ויודע ח"ן שבו בלבד תלויה הגאולה של ארץ ישראל הקדושה. כלפי חוץ הם נראים רגילים, מעט שומרי מסורת אולי, וההסוואה היא חלק מהכיתתיות, כמובן, כיון שחלק מן ההסדר הכיתתי האליטיסטי הוא היכולת להתערבב בכל ציבור כדי לצוד נפשות רק בשלב שנוצרה קירבה מסויימת.

 

מפת הדרכים

3. החלק החביב ביותר נוגע תמיד לכך שלאדם עצמו אין כל חלק בדברים השליליים המתרחשים, ואם פשוט יוציאו את הקבוצה ההיא או הזו, מאליהם יתנקו הרחובות, והכל יבהק בזוהר הרקיע ממש, ממלכת כוהנים וגוי קדוש. ההפרדה היא מעניינת. במעשים – אפשר לגנוב לרצוח ולשדוד. במחשבות – רק ספירות וכוונות עילאיות, לקראת איזה עתיד ערטילאי שבו כולם יהיו כמותם, אנשים נעלים. שאלתי את המקובלת החדשה (עורכת דין במקצועה) מי ינקה את הרחובות כאשר החזון המקובל שלה יתגשם. תשובתה היתה "הנה בגוש קטיף הם גידלו יפה מאד דברים בלי החילונים". לא ידעתי אם לפרוץ בבכי או בצחוק. החזון כניראה כולל מיליוני עבדים שקופים, רצוי תאילנדים או ערבים (כי הם לא מדברים כל כך הרבה והולכים לכנסת) שינקו את הרחובות עבור המקובלת בזמן שהיא עושה כסף מלופט גשעפט. הניסיון להסביר לה שגוש קטיף התקיים בזכות צה"ל, וצה"ל בנוי על התנועה החילונית-ציונית שרואה את ישראל כבסיס צבאי של המעצמות במזרח התיכון, כל זה לא הועיל. המבט המזוגג חזר, והיא דחפה לידי ספר עם כותרת כמו "בת ישראל כשרה" ואמרה "תקראי תקראי, כאן כתוב ומוסבר הכל", וחזרה למטבח המפואר.

 

4. אגב, המקובלים האלה הם היום השכבה השלטת בישראל. הבעל היה בכיר במערכת הבטחון, היא עורכת דין מצליחה, ועכשיו השניים עומדים לשלוח את הילדים לבתי ספר דתיים, וכאשר דוחקים בהם, מתברר שזה מה שאמר הרב הקדוש שמבין עניין ולא לוקח גרוש. ילדיו של הרב, מסתבר, הם חילונים בכלל. בשנה השלישית למקובלות החדשה, התלמיד בדרך כלל כבר בטוח שהוא עגלה עמוסה, וכל הישראלים ההולכים לצידו הם עגלות ריקות ומשמימות שגדלו בטעות ואין טעם לדבר איתם, והם ממילא צפויים לרדת מכאן. אך המקובל החדש לא מבין שרוב החילונים הריקים שהוא רואה גם הם כבר בשלב כלשהו בלימודי הקבלה, לעיתים בשיטה קצת שונה. עכשיו כאשר אני הולכת ברחובות תל אביב הכל ניראה לי שונה. אם קודם ראיתי סתם אנשים, עכשיו אני רואה מקובלים קטנים ונסתרים, המתפקעים כרימון מרוב "תכנים עליונים" וזוממים לגרש חלק אחר, נוראי ומקלקל (ומלכלך) בציבור. להערכתי, בעוד זמן לא ארוך, כולם פה ישתגעו.

התיקון שלך לנקות לי את התחת

 

5. ההצלחה של הקבלה נובעת לדעתי מן היכולת שלה להצדיק עבדות ושעבוד מוחלט של ה"אחר", כלומר, מתן הצדקה רוחנית, לא סתם תועלתית או כלכלית, לאיין אדם אחר לחלוטין. אני נזכרת באחת המורות שלי, הודית במוצאה, מארצות הברית, שהיתה מתרגזת בכל פעם שמישהו סיפר שהוא מאד אוהב יוגה, הלך לאשרם, או נהיה קצת "ניו אייג' הודי עאלק". היא היתה נעמדת לנאום הקבוע ומסבירה שלא משנה מה מלמדים, בהודו כל הדברים האלה שימשו לביסוס העבדות וניצול של קסטות. היא חזרה והסבירה שכל הטכניקות האלה של ביטול האגו, המדיטציה עד אבדן ההכרה, והויפאסנות הנפלאות שימשו ועודן משמשות את האליטות ליצור תודעה של עבדים בקרב הציבור. הסתכלתי עליה אז בתמיהה ורחמים. איך היא לא רואה את האור ? היום, אני מבינה אותה וכמה חרה לה לראות עדר בורים אמריקאים עושים תרגילי נשימות ששימשו מאות שנים ליצירת דיסוציאציה והלך רוח פטליסטי אצל עבדים. כך לגבי הקבלה. המקובל האלוהי שלא לוקח גרוש מתחיל להרגיל את התלמיד לקבל את דבריו ללא עוררין. מן העשירים הוא דורש רק קצת כיבודים, ואלה מצדם מקבלים היתר "קבלי" להגיד לאחרים לנקות את רחובות העיר ולנכש עשבים מתוך הבנה שזה "טוב לארץ ישראל הקדושה וכל אחד עושה את חלקו". כך היא הסבירה לי את עקרון הערבות ההדדית. שאלתי אותה אם היא ערבה לחובות שלי במכולת או לחובות של המדינה אלי עקב מעשי תועבה במשך שנים ארוכות. פניה שוב חזרו לזיגוג הקבליסטי, "תקראי תקראי" טפחה בשכנוע רב על הספר ששמה בידי, הכל כתוב כאן.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • תומר  On 14/02/2007 at 07:44

    דברים חשובים איריס, תודה.

    הקבלה היום אכן התרחקה מימי הזוהר שלה, אם כי לאו דווקא בשנאת זרים וגזענות, זה ברוך השם תמיד היה. כמובן שבימינו זה רוכב גם על הלאומיות והופך למעין תיאו-פאשיזם חינני.

    אני כתבתי על קבלת-הפופ לפני זמן מה, ועל העיוות האגואיסטי דווקא שמאפיין אותה, במאמר כאן:
    http://www.nrg.co.il/online/15/ART1/070/104.html
    שמסתיים בפיסקה הזאת:

    "נראה שקבלת הפופ היא תוצר הסחיטה חסרת הרחמים של הקבלה הקלאסית במכונת הניו-אייג' הפוסטמודרני. לא רק שמערכת המצוות אינה חובה, גם אין לה תחליף ראוי שימסד קשר משמעותי עם העולמות העליונים. למעשה הרושם שנוצר הוא שהעולמות העליונים קיימים בראש ובראשונה כדי לספק את צרכיהם של אלו התחתונים, והאלוהות אינה יותר משקע קוסמי שאליו ניתן להתחבר ולינוק "אור". מדרך רוחנית ששמה את תיקון הבריאה בלבּה, הפכה הקבלה כיום לכלי המשמש לסיפוק רצונות חסידיה ולהרגעת חששותיהם מהחיים ומהמוות. בהשגת סעד נפשי אין כמובן כל רע – הבעיה מתחילה כאשר זה כל מה שמשיגים, במיוחד כאשר מדובר בתורת גאולה שמבטיחה נפלאות רוחניים."

  • אבל ההם, שמחפשים בעיקר איך להדיר את האחרים (אפילו יותר ממה שהם מחפשים תועלת לעצמם), לא צריכים את הקבלה בשביל זה.
    אכן הקבלה היא מכשיר רב עוצמה, אבל אם לא היתה היא וכמוה, מעבדות הפיתוח הישראליות כבר היו ממציאות משהו אחר.

    בקיצור, כולם מסוממים.
    "סם" משמעותו המקורית: תרופה.

  • איריס  On 14/02/2007 at 11:33

    1. תומר אכן כן ואני מסכימה לחלוטין עם המסקנות שלך. אני לא כתבתי מנקודת מבט עיונית, אלא אישית, כיון ש"בגובה העיניים" גם אני הילכתי מזוגגת עיניים שנה וחצי מאיזה "קדוש שלא לוקח כסף חוץ מ.." ויצאתי בשן ועין, אם כי למדתי הרבה מאד חומר שנותר עמדי, וכך גם הלקח היקר מפז, לעניין תאוות המיסטיקה וסכנותיה.
    2. היסטוריון, אכן סם. ואומרים שהתורה היא סם חיים לאחד וסם מוות לאחר, הכוונה שהשקפות עולם ודרך חיים הן גם אמצעי לברוח מהחיים, לפעמים לטובה (להתעלות) ולפעמים לרעה( הרס עצמי). אין לי בעיה עם צריכת סמים אלא שגם זה צריך להיות בשום טעם ובהתאמה לנער לפי דרכו. יש הכמות (לא להסתמם מהסם) ויש האיכות – על מה אתה מסתמם. קפיטליזם חזירי ופיאודלי ביחד עם מטריליזם רוחני, אוי וויי, זה לא מה שצריך. הסם הדרוש עכשיו לדעתי הוא חוק, משפט, והפיכתם לאופנתיים בקרב הניו אייג' (משהו כמו "מדיטציה על חוק עונשין, או צ'נטינג של חוק החוזים, ולדתיים קצת הלכה לא יזיק במקום לאונן על "ארץ ישראל" ועל מקובלים).

  • חייש  On 14/02/2007 at 15:56

    "אם קודם ראיתי סתם אנשים, עכשיו אני רואה מקובלים קטנים ונסתרים"
    ואולי ראוי לציין שלא הכול מקובלים, יש עוד שלל שיטות א-קבליות שמסתובבות בינינו, עם אפקטים דומים.

  • אורן  On 14/02/2007 at 18:06

    אתמול בצומת ניגש אלינו בבוקר בחור (נראה כבן 40) והציע לנו עיתון – קבלה. סירבתי, כמובן.
    אמרתי לאישה "מה זו המיסיונריות הזו – עכשיו עושים נפשות לקבלה גם בצמתים?"
    והיא ענתה "קבלה? חשבתי שזה ישראלי או העיתון הזה שמחלקים ברכבת ובאוטובוס"
    אז היום ישראלי=קבלה, הא?
    וזה אירוני במיוחד לאור העובדה שהישראלי לא כל כך מצטיין בקבלה (של האחר).

  • החילוני האחרון  On 14/02/2007 at 21:31

    את סעיף 4 את מסיימת כך, "להערכתי, בעוד זמן לא ארוך, כולם פה ישתגעו".

    אבל זה כבר קרה, לא?

    וזה כך לא רק בעניין הקבלה אלא גם אצל רבים מהחוזרים בתשובה, שנעשים מיד קדושים ומחמירים בצורה כמעט שגעונית בכל מיני קוצי יו"דין מטופשים, בעיקר כשאפשר להדהים בהם את סביבתם הקרובה ולמרר את חיי כולם.

  • איריס  On 15/02/2007 at 01:16

    חייש, תחת המונח "קבלה" אני כוללת עוד כל מיני דומים לזה. למשל סיינטולוגיה שנשמע לי די דומה. ועוד. הכוונה שכל אחד הולך עם התחושה הזו של נבדלות נעלה לעומת ה"עדר" ולמעשה כולם בערך באותו סיפור.
    "חילוני" כן, כבר השתגעו, והוא שאמרתי לעיל
    כניראה די הרבה אנשים הולכים ברחוב ומרגישים מאד נעלים על השאר, מתוקף רוחניות נסתרת ואקזוטית, הרבה נסיכים נסתרים, וכולם זוממים לגרש את השאר מפה ואז יהיה נקי להם וקדוש. זה כולל את החוזרים בתשובה, אם כי אלה לפחות לא מסתירים את הטריפ, וזה שלב אחד משופר.

  • שפי  On 15/02/2007 at 13:28

    אם לא היית קצת כמוהם אז למוכשרת כמוך לא היו "חובות במכולת". כל אחד והסימפטומים שלו, והכת שלו. נראה אותך לא תופסת שום צד, מסרבת "לדעת לחיות" (עפ"י גירסתם של אלה או אלה), משלמת עד הסוף. (גם על עולם המשפט אפשר להגיד שהוא לא יותר מגירסה).

  • איריס  On 15/02/2007 at 19:38

    שפי. זה לא בדיוק שאני קצת כמוהם, אלא שנולדתי למשפחה שהיא חלק מכת מהסוג הגרוע ביותר. אלה הרגלים שקשה לצאת מהם, גם אם אתה יודע שזה גרוע כי סבלת מזה. המצוקה גורמת לדפוס שמחפש את התרופה בדיוק במקום שבו מוכרים את הוירוסים.
    הבילבול נוצר מכיון שכאשר אתה ילד אתה מכיר חיים במסגרת כת מסוכנת. אחרי כן כאשר אתה רוצה לברוח מהם, אתה הולך לכת אחרת, מתוך טעות והרגל שרק ב"כת" יש הגנה ובטחון. אז אם הורי היו שייכים לכת אנטי יהודית כמובן שמה שאני חשבתי זה ללכת לכת יהודית, ואז הגעתי בדיוק ל"כת שטן קבליסטית" שאין שום הבדל בינה לבין ההיא, למעט הקישוטים. בשני המקרים זה קבוצת ניצול ועבדות עם אברה קדברה מכל מיני סוגים. לקח לי קצת יותר מידי שנים להבין מה זה כת, מהם הסימנים, מהם הנזקים, מהן המלכודות שמושכות את השורד בחזרה לדפוס הזה. כדאי שתעיין קצת באתר "כתות" להבין את הבעיה, אנשים לא תמיד מבינים שזה ממש כמו סמים או זנות או ארגון פשע. כלומר, קשה מאד מאד לצאת מזה, גם משום שהכתות לא מרשות ומערימות קשיים ואיומים, וגם משום שהנזק הנפשי הוא עצום ועמוק. אני יכולה רק לאמר שהיתרון היחסי מאד של כתות הדוסים הוא שהן גלויות במובן זה שידוע לך שיש "קבוצה" וזה מה שהיא עושה. הדפוסים של כתות חילוניות הוא יותר סמוי וקשה לזיהוי, וכאשר את גדל בבית כזה אתה נולד עם "נקודה עיוורת" בגודל של בניין רב קומות.
    בהזדמנות על זה.
    תודה על ההתעניינות. אני אדם מוכשר ועני מאד.
    למעשה על סף רעב, זה לא רק בגלל שאני הוזה קצת, יש לי צד כזה, אלא ששמים לי רגליים, ולפעמים אני שמה לעצמי רגליים מרוב פרנויה וחוסר אמון בעצמי ובסביבה. אני בהחלט פנויה לעזרה מכל סוג כולל עצות.

  • י  On 29/03/2008 at 14:53

    הקבלה היא שיטה עתיקה שראשיתה עוד בימי בבל, לפני כ-5000 שנה. אברהם אבינו היה הראשון שגילה את השיטה, ואת רשמיו הוא העלה על הכתב ב"ספר היצירה".

    מאז ימי אברהם ועד לדורנו, משתלשלת לה שלשלת ארוכה של מקובלים, בהם משה רבנו, רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י), האר"י הקדוש, רבי משה חיים לוצטו (הרמח"ל), הגאון מוילנא (הגר"א), הרב קוק, הרב יהודה אשלג ("בעל הסולם"), ועוד.

    במאמרו "מהות חכמת הקבלה" מסביר בעל הסולם, מחבר פירוש הסולם לספר הזוהר, כי הקבלה היא סדר ההשתלשלות של הכוחות העליונים על דרך סיבה ומסובב הכפופה לחוקים קבועים ומוחלטים. חוקים הקשורים ביניהם ומכוונים לגילוי הכוח המשגיח העליון, הבורא, על ידי האדם בעולם הזה. כלומר הקבלה היא שיטה לגילוי הכוח העליון שמנהל את המציאות שלנו.

    לא בכדי העניקו המקובלים לקבלה את התואר מדע. אופן החקירה הקבלית אינו שונה מכל חקירה אחרת במדעי הטבע, מסביר בעל הסולם במאמרו "תורת הקבלה ומהותה". הרב קוק קובע כי כשם שהאדם צריך להכיר את חוקי הטבע החומרי השולטים בעולם, כך ואף יותר מזה הוא מוכרח להכיר את חוקי הטבע הרוחני. חוקים ששולטים במציאות כולה, והאדם נמצא בתוכה(שמונה קבצים ד, כח).

    זה לא קבלה
    הקבלה הוסתרה מן ההמון משך שנים ארוכות. בעת הסתרה זו, דלפו שברירי ידע מן החכמה אל האנושות, ומהן התפתחו אמונות תפלות אודות ייעודה.

    להלן מספר שיטות, תורות וטכניקות שחכמת הקבלה, לחלוטין אינה קשורה להן: דת, פילוסופיה, תורות המזרח או כל אמונה אחרת; קלפי טארוט, תקשור, פולחן ויתר השיטות המיסטיות; חוטים אדומים, מים קדושים, ושאר מיני קמעות או ברכות; הילינג רייקי, ושאר טכניקות הוליסטית; יוגה, מדיטציה ובכלל תחומי העידן החדש.

    הקבלה כן, פותחת בפני האדם עולם חדש, דרכו הוא יכול להתחיל להבין את הסיבות למה שקורה בחייו. היא מדריכה את האדם כיצד לחיות מתוך הכרה של חוקי המציאות, ומראה לו כיצד לכוון את חייו לטובה.

  • איריס  On 30/03/2008 at 11:03

    י. יקר. תודה.
    אני רואה שאתה שם את עצמך ב"אתר בני ברוך" מן הסתם אתה שייך לקבוצת הלימוד הזו של הרב לייטמן.

    אין לי מושג מה מלמדים שם, בטח זה מרתק ומעניין, אבל יש החושבים שמדובר בכת, והיו מיני תלונות.

    אין לי דעה שלילית על הקבלה כענף לימוד, להיפך. אבל זה לא אורח חיים בריא לרוב בני האדם, כפי שחיים במנזר או באשרם הם לא מומלצים לרוב בני האדם. הניסיון להפוך את הלימוד הזה למנוף פוליטי או המוני, או לעשיית כסף, הוא מאד בעייתי.

    מי שרוצה שלימד קבלה
    לא ברור למה זה כרוך בהערצה של "גורו" שכל מילה מפיו נחשבת פתאום קדושה. זה מה שכתבתי עליו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: