סבר פלוצקר על ז'יז'ק

 

the parallax view

 

לסבר פלוצקר, הפרשן הכלכלי הנודע, יש בלוג מקצועי מעניין מאד, שמידי פעם מקושר לחדשות וויינט. פלוצקר מוכר בקרב חוגי השמאל כאחד מן הראשונים ש"התקרנפו" והצטרפו לצונאמי הניאו ליבראלי, אף שמוצאו ב"על המשמר" ובחוגים סוציאליסטים. עד כדי כך, שלימים נטבע המונח הבלוגוספרי "פלוצקריזם" – נידמה לי על ידי חיים ברעם ב"הגדה השמאלית" – ללמדך על התופעה והיקפיה המדאיגים. לאחרונה, מיתן פלוצקר את התלהבותו הקפיטליסטית, כמו גם כתבים אחרים למשל מעתון "הארץ", והוא מידי פעם משמיע קולות המזכירים לנו את מה שהוא היה יכול להיות, ביקום מקביל, למשל, שבו היתה תעסוקה והכנסה גם לאנשים שאינם מחרים מחזיקים ב"תורה" היוצאת מוושינגטון.

 

מכל מקום, היום פלוצקר מתעסק בנושא אחר, לא כלכלי דוקא, ומביע דאגה מספרו האחרון של הוגה הדעות המפורסם והמוערך סלבוי ז'יז'ק. פלוצקר אמנם מבין שאי אפשר להמשיך ולקרוא לכל אנשי הרוח בעולם המערבי "אנטישמים" (סראמגו, בתור דוגמא שעולה במוחי, וכמובן חומסקי הסמל ל"בעל שינאה עצמית" ותומך במכחישי שואה, אליבא דמתנגדיו הציונים), ומכל מקום, גם אם אפשר לעשות זאת, זה כבר לא ממש יעזור. הפער בין מדיניות בת היענה הישראלית ובין המציאות  מתחיל להיות בעייתי, אפילו מבחינה מעשית, וזה הרי תמצית הפילוסופיה הציונית, מעשיות.

ולכן, הוא מסביר בקצרה שז'יז'ק  – שאינו נחשב אגב לקיצוני ביחסו לישראל אפילו בקרב מבקרי ישראל (בין היתר משום שהסכים להשתתף בפסטיבל הסרטים בירושלים, חרף תביעות ארגוני השלום להחרים את האירוע וכולי), וגם נחשב לאוהד העניין היהודי ואחד המבקרים החריפים של האנטישמיות בעשורים האחרונים – אף הוא "גלש ואבד לנו", כלומר, לוקה במעין תסמונת פלוצקריזם מהופכת. הלך זה, והצטרף לגל העכור של האנטישמים, אוי ווי. ועל מה יצא קצפו ? על כך שזי'ז'ק מעז להתעכב על החור האפל בהיסטוריה של הישוב הציוני, והוא הקשרים החולניים בין ההנהגה הציונית ובין אייכמן. מכאן, גוזר ז'יז'ק, כמו כל בר דעת, שיש גם שורשים רעיוניים, או אינטרסים משותפים, לציונות במתוכנתה אז (!) ובין הנאציזם (בשלב שבו עמד אז, ובאמצעות אייכמן). אין זו האשמה שמעבר למה שנאמר לעיל, אך עצם ה"עמימות" שהוטלה על מה שכן קרה, מפלילה את כל היתר. כידוע לכל משפטן מתחיל, המרחיק את עדותו, בדרך כלל אשם. אשם במשהו.

פלוצקר אינו טורח משום מה להסביר את פירוש המונח "פרלקס" המשמש את כותרת הספר – אז אני אעשה את המלאכה הלא מסובכת ואביא את ויקיפדיה למען המאותגרים.

 

[edit] Parallax as a metaphor

In a philosophic/geometric sense: An apparent change in the direction of an object, caused by a change in observational position that provides a new line of sight. The apparent displacement, or difference of position, of an object, as seen from two different stations, or points of view. In contemporary writing a parallax can also be the same story, or a similar story from approximately the same time line, from one book told from a different perspective in another book. The word and concept of "parallax" feature prominently in James Joyce's 1922 novel, Ulysses. Orson Scott Card also used this term when referring to Ender's Shadow as compared to Ender's Game.

The metaphor is also invoked in the magnum opus of Slovenian philosopher Slavoj Zizek in his work The Parallax View.

 

 אייכמן הפך לקוץ שילך ויגדל, חרף התקווה בישראל שאפרו השרוף ייקח איתו גם את הסודות הרעים. משפטו התמוה של אייכמן הוליד את ספרה של ארנדט שאף היא מהווה מודל ומורה למיליוני בני אדם, מן הצמרת והמובילים בקביעת הרעיונות שיזינו את האנושות בעתיד. רודולף ורבה, האיש שחלק עד יום מותו (בשנה שעברה) על הפעילות הציונית בהונגריה ערב השמדת יהודי בודפשט, הוגלה והושתק במיטב המסורת הציונית. זה לא עזר כל כך, כיון שכתביו הפכו פופולאריים בעולם כולו, ועדותו גרמה לישראל להראות כמדינה מרושעת וזדונית המתנכלת לניצולי שואה רק משום המידע שהם מפיצים על כשלי ההנהגה הציונית. קסטנר נירצח כידוע על ידי "תפוחים רקובים" שהועסקו בעבר על ידי המדינה, והאיש שתפס לכאורה את אייכמן עדיין בסביבה, אפילו במקום טוב מאד, ממשיך לפזר עננים של סודות רעים מכל מיני סוגים ומינים.

 

ככל שמתרחקים מן האירועים, הולכת הפרשה וגדלה ותופסת ממדים מיתולוגיים אשר לימים יקבעו אולי את טיבה של האפיזודה הציונית בצורה שלילית מאד. רוב העם, אני יוצאת מהנחה זו, אינו שותף לטעויות ולסודות שנעשו אז, אך הוא מוחזק כבן ערובה בידי ההנהגה, וגלגלי ההסטוריה. אם יש אמת אחרת, תתכבד ותופיע עכשיו.

 

 

 

————————————————————————————————————————————–

 

THE MARKOVIAN PARALLAX DENIGRATE

  

למונח פרלקס יש פירוש נוסף מן הקלסיקה של הבלוגוספירה הקונספירטיבית.

במקום להלאות אתכם בפירושים שלי, להלן תמצית הסיפור מבלוג אחר

 

לקוראי העברית בלבד אוסיף שמדובר באיזו תעלומה (אולי) של דואר ספאם, משנת 1996, סדרה של הודעות ארוכות שזו היתה כותרתם, והן כללו אוסף ענק של מילים ומשפטים שניראים רנדומאליים לחלוטין. רבים ניסו לפרש את ההודעות כקוד סמוי ומיסתורי, וחיזוק מסויים לכך נמצא באימייל שנמצא על חלק מן ההודעות בתור זהות השולח. כתובת האימייל היתה של סוזן לינדאור, שהואשמה לאחר זמן מה בבגידה נגד ארצות הברית, אך לא נשפטה אלא אושפזה בכפייה כחולת פרנויה. לינדאור היא בת למשפחה מכובדת ופעילה פוליטית שהיתה עוזרת בכירה של חבר קונגרס במפלגה הדמוקרטית. בשלב מסויים התערבה בחקירה של הפיצוץ בלוקרבי ומשם החלה מערבולת שסופה רע ומר.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • קלמן  ביום 06/12/2006 בשעה 15:40

    שלום איריס, אני מכיר את המושג הזה, פרלקס, מהניווט האסטרונומי (פעם הייתי קצין סיפון), זה תיקון שעושים כאשר מודדים את זוית הרום של גרם שמימי באמצעות סקסטנט, טבלאות החישוב בספרי הניווט מתיחסות לצופה ווירטואלי הנמצא במרכז כדור הארץ, בעוד הצופה הממשי נמצא על פני כדור הארץ, תיקון הפרלקס מחושב על פי קו הרוחב של הצופה מתרגם את המדידה של הצופה הממשי לצופה ווירטואלי.
    אם נתייחס לתיקון בחישובי הניווט כמקור של המושג הזה, כי אז הבחור מוויקיפדיה טועה, לא מדובר בזווית ראיה חדשה ונוספת על הקיימת, אלא ראיה הלוקחת בחשבון את המיקום של הצופה.
    לגבי סבר פלוצקר, הוא מבטא את היהודי הגלותי שמתריע בפני תושבי העיירה, עורו אחים האנטישמים עומדים לקום עלינו עוד פעם.

  • איריס  ביום 06/12/2006 בשעה 20:38

    הביטוי כפי שאני מבינה אותו מנסה להסביר ש"האמת" היא איפה שהוא בין שני חישובים המשתנים מעט לפי מיקום המודד. כלומר, להרחיב את ההתבוננות על תופעות, בלשון מטאפורית.
    מעניין שמשתמשים בזה בצורה מקצועית בניווט ימי. תודה על ההערה

  • דויד בןרנשטיין  ביום 17/02/2007 בשעה 17:05

    שלום
    תבדקי טוב בנט.
    כל ספרו של הכותב מבוסס על מאמר מדהים של בחור מחולון
    הוא שלח לסלובניה את מאמרו עוד ב 2003
    סלבוי, כאיצטלה פסיכואנליטית מחלחלת ההעתקה יוצא נגד ישראלים.

    הצעיר כתב ספר נט psychoanalysis and quatum physics"
    שהורד אחרי שסלבוי הבהיל אותו
    במייספייס
    למעשה הספר הרבה יותר מורכב מהקטע אנטי אנטי יהודי.

    והוא פשוט גנוב.

    והנה לינק לכתבה בסלובניה
    http://www.24ur.com/bin/article.php?article_id=3081627&show_media=16137572

    חבל שאותו צעיר לא פותח פה..

    תודה
    דויד

  • איריס  ביום 17/02/2007 בשעה 19:51

    אשתדל לקרוא את הפרשה, אני רק תוהה אם זיזק זקוק לפלגיאט כדי לכתוב משהו. בנוסף לכך זה עלול להתפרש כניסיון לדיסקרדיטציה בעקבות התמקדותו בנושא הציונות והנאציזם. אך תמיד צריך להיות פתוח, כיון שפרופסורים נוטים לנכס לעצמם עבודות של אחרים בלי חשבון ולעיתים בלי לשים לב ומתוך תחושת זכאות ועליונות. אני בספק אם הוא משליך את זה על כל הישראלים כפי שטענת, הרי אפשר להגיד את זה על כל דבר. מכל מקום הוא לא תקף את ישראל מעולם, ויחסית לחוג המקצועי שלו הוא נחשב לאוהד ישראל ובעיקר אוהד היהודים. הביקורת שלו היא על התנועה הציונית, ויש לו שותפים ישראלים רבים ואף קיצונים יותר לעמדה זו (ביניהם הח"מ שהערכתה לציונות שקולה לזו שהיא מעניקה לנאציזם, בלי להיות סלבוי זיזק).

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: