פילדלפיה אהובתי – אחווה, שיבוש, התנתקות

"פילדפיה" – יוונית, אהבת אחים, עיר בעלת חשיבות היסטורית חוקתית בארצות הברית, ציר סיור פרובלמטי באזור רצועת עזה (באיות מקורי, "ציר פילדלפי") העומד במרכז סוגיה משפטית בהתנתקות. פילדלפיה, גם עיר בעולם העתיק, סמוכה לים המלח ועמאן, שארחה את הכנסיות הנוצריות הראשונות.

אחים, שינאת אחים, אחווה, אחוות עמים, והתנתקות. שלוש פסקאות, שרטוט.

 

מיתוס ויצרים

המיתוסים במקרא מייחסים משמעות רבה ליחסי אחאות במשפחה כחלק מבחירות רוחניות ופוליטיות הרות גורל לעם כולו. כמובן, חלק מכך שייך למסורות מונרכיות באשר הן, כאשר השלטון עובר מן האב לאחד הבנים, ועל כן נוצרת מלחמת ירושה טבעית בין הצאצאים המתחרים על הכתר. אחד החידושים היהודיים, לעומת מנהגי העת ההיא, הוא חריגה מעליונות הבכור, וכן מעקרון הכוחניות ביחסי האחאות – על ידי יישום  עקרון ההעדפה המתקנת (AFFIRMATIVE ACTION ) : יעקב ועשיו, וכמובן סיפורו של יוסף, שהתסכול מהעדפתו כנגד עקרון הבכירות (בו היה זוכה יהודה) הוביל לטרגדיה והדברים ידועים. כמובן, המיתוס הבסיסי הוא קין והבל, שבא להסביר את הרקע לכל אלה: אחים זה סיפור מורכב העלול להסתיים ברצח כפול.
 

הוא התחיל
שאגאל, קין והבל

החידוש היהודי מתבטא גם בכך שהבכורה והמשך השבט הופקד על פי עקרון של ראיות –  Merit –

שאותו במידה רבה קבעה האמא, תוך חריגה ממנהגי תרבות מקובלים לאותה עת בעולם. הבחירה הנשית, הובילה להעדפות מסויימות – גברים המחוברים יותר לצד הנשי, נחנחים, או "ילדים של אמא", כלומר יושבי אוהלים שלא היו מתקבלים לסיירת מטכ"ל. מצד שני, אלה מתגלים לבסוף כבעלי חוש דק ונכון יותר להוביל את  השבט, גם אם לאחר שלמדו שיעור ארוך בהישרדות. מסר דומה עובר גם כחוט השני בהוראות שמקבלים נביאים ושופטים כמו שמואל במינוי מלכים ושועים.(פרשת שאול למשל). אין זה אומר שלא היו תקופות אחרות, וכאשר המשימה היא "יישוב הארץ" הופכות הדמויות הבולטות להיות יותר ארציות ובשרניות (יהושע, כלב שמשון וכולי). ואולם, המיתוס המכונן של יצירת העם הוא מובהק למדי בבחירת הממשיך הנחנח על פני הגיבור. מצב דומה מתרחש בפרקים בהם אלוהים "מוחק" את הדף ומתחיל מהתחלה או רוצה לעשות את זה. גם פה מתגלה עקרון "אנטי אבולוציוני" כביכול, המעדיף לייצר אומה חדשה המבוססת על עקרונות מאשר על יתרון מספרי וגזעי.
 
הוא התחיל
קין והבל

 

ישראל הציונית, בהתרסה הכללית שלה נגד ההסטוריה, הפכה את השולחן גם בתחום זה. האח שנבחר לבכורה הוא עשיו, בעל ה SUV וחשבון ההוצאות, שנוסע בעולם תחת זהות בדויה, ויורה במי שצריך ולא צריך. גריעה במעמד האם והנשיות במשפחה הציונית, מובילה לכך שעקרון הירושה עבר להיות כמו "בטבע", כלומר, יתרון הבכור/הבריון. סופסוף, חוזה הציונות, ייעלם שלטון הנחנחים מן העולם והאספסוף יוכל לממש את עצמו "כמו כולם". יצרים משוחררים.
 

החוק
 
בשנה הראשונה בפקולטה למשפטים מתבררת אמת אחת חשובה, שאיכשהו לא מלמדים אותה לפני כן בבתי הספר, או בבתי הכנסיות. את הטרואיזם הזה אפשר לנסח בערך כך :"אם יש חוק שאוסר את זה, סימן שכולם עושים את זה." (ולא ההיפך). כך, עשרת הדברות הן תמצית לא רעה להתנהגות האנושית הממוצעת, וקודכסים פליליים מודרנים מעבירים מפה יותר מדוייקת ומפורטת על טבע האדם. רוב העבירות נגזרות אכן מן העץ העיקרי של עשרת הדברות. כך למשל, לא תגנוב, יכול לצמוח לענף מגוון של אלפי אפשרויות גניבה כיד הדמיון וההזדמנויות. הלבנת הון, זה לא שקודם זה היה מותר, אלא שנוצר צורך לפרט בצורה מדוייקת את הפרוצדורה, צורך כמעט ספרותי או נפשי.
 
על אותו משקל אפשר לאמר גם שכאשר נולדת המלצה מוסרית קליטה וחדשה, היא באה לתאר את מה שאף אחד לא עושה ולא יעשה. "אחווה, שוויון וחירות", למשל. האחווה נגזרת מיחסי אחאות, המאופיינים מטיבם ברצחניות אינהרנטית. לא טבעי לרחוש אהבה של ממש לאח או אחות, כיון שאלה ממש מתחרים על המקום, התזונה, ואהבת ההורים, הירושה, ומרחב האפשרויות לצמוח ולפתח את האישיות. כפי שבמקרא כונתה האשה הנוספת (במשטר החברתי הפוליגמי של אז) "צרה", ובת זוג "ריבה", כך המונח אח/ות מפעיל את הזכרון האוטומטי של קין והבל (אחחחח…איזה אחות) – יצר שלם וחסר עכבות. זכורה לי נסיעה קצרה עם מכרה שעשתה סיבוב לקחת את הילדות שלה מהגנים. הראשונה נכנסה למכונית, ונסעה איתנו לעבר הגן השני, לקחת את הקטנה. "אמא" אמרה בקול הכי מתוק של ילדה בת 6 "אולי לא ניקח את שרית, שתשאר שם, אנחנו לא צריכים אותה".
 
אחווה אם כן היא שאיפה, לכל היותר, או המלצה מתקנת וממתנת לרגש רצחני טבעי הנובע מקינאה ותחרות אמיתית על משאבי השרדות. האחווה מתעוררת בדרך כלל רק על יסוד שיתוף אינטרסים מול אויב משותף המאיים על היחידה כולה, וכך אפשר להרחיב את תחולת העקרון על יחסי אחווה נוספים. פילדלפיה, במקרים מסויימים, עלולה אם כן להיות תסמונת חולנית (צו פיוס ?).

 

ההתנתקות

 

Philadelphia-

brotherly love 

An ancient city of Asia Minor northeast of the Dead Sea in modern-day Jordan. The chief city of the Ammonites, it was enlarged and embellished by Ptolemy II Philadelphus (285-246 B.C.) and named in honor of him. Amman, the capital of Jordan, is now on the site


 משפטנים וגנרלים

 

רופאים וחיילים

 

 

By engendering insoluable conflicts and consequently 'afflicto animae', it brings man nearer to a knowledge of God. All opposites are of God, therefore man must bend to this burden; and in so doing he finds God, in his 'oppositeness,' has taken posession of him, incarnated himself in him. He becomes a vessel for Divine conflict …'

 

Jung, Answer to Job

 

 

הוא התחיל

—————————————————————————–

מי הוא האח ומהי האחווה ?
 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ת"ת  On 09/03/2005 at 11:41

    לאכזבתי, הבחנתי בדבריך נימות אנטי-ציוניות חריפות. חבל שלדעתך הציונות היא תשתית לשליטת האספסוף. גם אם לפעמים המציאות אכן נראית כך אין פירושו שזו הייתה כוונתו של חוזה המדינה ושזהו חזון של רוב אזרחי ישראל היום. יש להיאבק בהתבהמות החיים הציבוריים בישראל ולא להשמיץ את התשתית הרעיונית של המדינה.

    ציונות כאן ועכשיו!

  • נעם  On 09/03/2005 at 14:09

    קל מאוד להגיע למסקנות על טבע האדם אם בוחנים אותו דרך פילטר של ביהביוריזם אמריקאי, ובאותה מידה קל גם לטעות. ואם הזכרת את מערכת המשפט, היא מושתתת על עיקרון המידתיות, ולא על הכל או לא כלום, כמו תאי מערכת העצבים, למשל.

    את כותבת נהדר. עלי וצלחי.

  • אל תתאכזב  On 09/03/2005 at 15:16

    ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות
    ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות ציוננות
    ת"ת יקר יש תקווה

  • איריס  On 09/03/2005 at 16:22

    שיחקת אותה, אימצתי. מעכשיו אמור "ציוננות" ויש בזה הרבה חומר למחשבה.
    נועם אם זה אתה, אתה נועם, רמפול לשעבר, אזי מערכת המשפט בישראל היא לפי המשוואה שלך לוקה באפילפסיה ולאחרונה שני התקפים גרמו למוות.
    ביהביוריזם אמריקאי נשמע לי כמו תיאור יותר אנמי של משנה אחרת, מבית מדרש מפוקפק שרוב כתביו בגרמנית.
    זה מזכיר לי בדיחת בוש נפוצה, שהנוסח המחייב של חוק הפטריוט (חוקי הטרור הריאקציונרים של בוש) כתוב בגרמנית

  • איריס  On 09/03/2005 at 16:24

    ת"ת יקר, זו הזמנה לדיון ולא משהו סגור. תמשיך לכתוב כאן ולהסביר את המחשבות שלך.

  • יאן  On 09/03/2005 at 18:47

    פילדלפיה אינה מדינה בארה"ב אלא עיר, פילדלפיה היוונית לא היתה עיר סמוכה לעמאן – אלא עמאן (רבת עמון) עצמה, בפי תושביה ההלניסטים. היו גם פילדלפיות נוספות בעולם העתיק, כמו זו בתורכיה של ימינו שבסמוך זכה שאול התרסי, הוא פאולוס, להתגלות, ע"פ הברית החדשה.

  • איריס  On 09/03/2005 at 19:05

    התיקון לגבי ארצות הברית בוצע מייד, תודה טעות קולמוס כמובן. באשר למקומות העתיקים, אני מביאה את הציטוט מן המילון, אין לי ידע אישי. במילונים המקובלים מצויין שזה מקום על בערך ליד עמאן, ויש מילון אחד שנותן מיקום אחר בירדן, ומילון שלישי כותב שעמאן בנויה על פילדלפיה. זה מה יש.

  • יאן  On 09/03/2005 at 20:41

    והיא גם רבת עמון. למלך חוסיין לא תאמיני?
    (ראי "היסטוריה" בקישור המצורף)
    http://www.kinghussein.gov.jo/tourism1.html

    לא יודע מנין הבאת את ההגדרה שבתחתית דף זה, שתרגומה "עיר עתיקה באסיה הקטנה, צפונית-מזרחית לים המלח…" אבל היא בלתי אפשרית מבלבלת שתי פילדלפיות שונות. אסיה הקטנה (אסיה מיינור) היא טורקיה של ימינו.

  • איריס  On 09/03/2005 at 21:39

    כן, גם אני הבנתי שיש לפחות 2 ערים עתיקות בשם הזה, וכניראה שבחלק מן הספרים הן התאחדו, במיוחד אצל אלה שעבורם כל מה שמעבר לאוקיינוס זה מקום אחד. אסיה הקטנה היא טורקיה אבל יכול להתייחס לאימפרה העותמנית. לא יודעת למה אני מצילה את הכותבים האלה מעצמם, תביא איזה הגדרה יותר טוב, ואחליף.

  • איריס  On 09/03/2005 at 21:41

    זה פשוט יוצא מדהים, שפילדפיה היא גם רבת עמון, זה מעבר לכל הציפיות שלי ממונח אחד וכל האסוציאציות שבו, והדנוטציות. כאילו זה כבר ממש לא נעים, פתאום יוצא אפילו יותר רלוונטי מקודם…איזה ציר

  • איריס  On 10/03/2005 at 02:00

    history of Amman between the end of its Biblical references (around 585 BCE) and the time of the Ptolemies is unclear. We do know that the city was renamed Philadelphia after the Ptolemaic ruler Philadelphus in the third century BCE. After coming under Seleucid and Nabatean rule, Philadelphia was taken by the Roman vassal King Herod in 30 BCE. The city became part of the Decapolis League, a loose alliance of ten Roman-ruled cities including Jerash, Gadara (present-day Umm Qais), Pella, Arbila (Irbid) and others. Under Roman rule, Philadelphia was replanned and reconstructed in typically grand Roman style with a colonnaded street, baths, an amphitheater and impressive public buildings.

    During the Byzantine period, Philadelphia was the seat of a Christian bishop, and several expansive churches were built. The city declined somewhat during the late Byzantine years, and was overrun by the Persian Sassanians in 614 CE. Their rule was short-lived, however, collapsing before the Arabian armies of Islam around the year 635. The name of the city then returned to its Semitic origin of Ammon, or "Amman." It remained an important stop on the caravan routes for many years, but eventually trade patterns shifted and dried up the lifeblood of Amman. The city declined to little more than a provincial village for many centuries.

  • גרי אפשטיין  On 10/03/2005 at 11:41

    שבב של תודעה נתקע לי ברגל

  • איריס  On 10/03/2005 at 11:56

    שמעתי שאיזה רופא אחד התפנה, אחרי שמצאו אותו עושה ניסויים גנטיים על ילדים בצפת, יוציא לך ת'שבב בחינם

  • גרי אפשטיין  On 10/03/2005 at 15:43

    הוא עובד בשבת?
    אני במקרה נוסע לצפת להתמרח בקברי צדיקים.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: